Jump to content

Hylser og hylselengde i 308


Massus

Recommended Posts

Hei,

 

Er ganske fersk med lading, og har noen spørsmål om hylser. Har den siste tiden plukket hylser på skytebanen. Har kastet mange merker jeg er blitt frarådet å bruke, og sitter nå igjen med Norma, Norma Win, Federal, Norma (NP) og Lapua. Hylsene er blitt helpresset, vasket og tørket for videre å bli målt og sortert. Det står i ladeboken at hylsene skal trimmes når de er over 51,2 ned til 51. Det som overasker meg er at alle hylsene bortsett fra Federal er under 51,2 etter en runde på skytebanen. (Norma NP er 50,8 og 50,9) Er Federal hylsene dårligere siden disse må trimmes allerede etter en skyting? Jeg har rundt 200 federal hylser og jeg synes det var store variasjoner på lengde. De korteste var 51,2 og de lengste var 51,5 snitte var på 51,3. 

Edited by Massus
Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt, og handler om produksjonstoleranser. Jeg synes federalhylser i .308 har fungert fint, men er gjerne litt tykkere i godset/ tyngre, og genererer litt høyere trykk ved en gitt ladning enn f.eks normahylser.   

 

En fin ting med federalhylser for oss hylseplukkere, er at de har en lakkring/forsegling rundt hetta. Hvis den er intakt, vet du at ingen har ladet den om tidligere.

 

Det fine (for de litt nerdete) med overlange hylser, er jo at du kan trimme de til helt lik lengde 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

snipp, snipp. Unødvendig sitering fjernet

 

Takk for svar. Det var mye produksjonstoleranse :) Det forklarer jo merke ved tennhetten :) synes også F C hylsene oppleves «rommere» og svartere i området hvor jeg bruker pocket cleaner. Mulig det ikke har noe å si, eller det bare oppleves slik. Ikke så lett å måle. Men da har jeg en trimme jobb for å få alle disse ned til 51mm 🙈😅

Edited by psAico
Unødvendig sitering
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med FC-hylser, både i 6,5x55 og .30-06, er at de er ørlite rommere i tennhettelommene. Som @spindrift påpeker er det veldig fint å kunne sjekke om de er engangs-skutte. Den litt større godstykkelsen betyr ikke så mye med mindre du "sprenglader", dvs. legger deg på max eller tett opp under. Jeg har kronografert ladninger med FC-hylser og Norma-hylser i begge nevnte kalibre, og jeg har ikke klart å registrere forskjeller i utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...