Jump to content

Bekledning for småviltjakt?


MarkusRN

Recommended Posts

Skal ut på duejakt nå om ikke så altfor lenge og gleder meg masse, men har bare et lite spørsmål i forhold til jakta. Har nettopp kjøpt meg ny jakke og bukse med kamuflasje og oransje på ettersom jeg også skal bli med på litt elgjakt når dette starter. Er det dumt å bruke dette ved jakting på due etc? Har ikke jakta så altfor lenge... Ser fugler generelt farger godt eller er de like fargeblinde?

Link to comment
Share on other sites

Her kan du se hvordan et bra skjul kan bygges. Men såklart, bygger en et flott skjul et sted duene ikke er.... Rett bekledning, unngå bar hun og lyse/hvite farger og sitt stille! En helt enkel hide setter du opp på noen minutter, den største fordelen er at du da kan bevege deg litt (kaffe, strekke ut en fot osv).

 

Har skutt mange skudd mot duer, mest bom, fordi jeg er en nokså dårlig hagleskyter og duene fly J...ig fort!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gled deg, duejakt er moro og samtig utrolig frustrerende der du sitter og duene lander på ALLE jorder unntatt der du har satt deg opp :lol: Eller der de kommer i 200km/t og du skyter en meter bak :P Men når de kommer og vil sette seg ned blant lokkeduene, og de står nesten stille i lufta er det utrolig moro å spretter frem fra skjulet og skyte duble :D

Link to comment
Share on other sites

Gled deg til duejakt. Det er skikkelig moro. Dessverre har det vært svært lite duer her jeg bor i mange år nå (Trøndelag).

Min erfaring er at camo er bra. Dekk ansikt og hender (om du har hvit hud). Unngå for all del hvite eller blanke ting liggende fremme (som f.eks. termos). Dog er det aller, aller viktigste å sitte musestille når duene kommer. Den minste bevegelse utløser panikk. Sånn sett er det best med litt vind, slik at løv og grener er i bevegelse og du blir "overdøvet".

Sitter jeg helt stille, har jeg hatt suksess på duejakt uten annen camo enn nøytrale klær, så sant ansikt og hender er tildekket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...