Jump to content

Schultz & Larsen Victory - hvilken synt stokk?


LazyHunter

Recommended Posts

Jeg har en Schultz & Larsen Victory med original trestokk. Har justerbar kinnstøtte, så stokken passer meg bra og jeg skyter godt med den. Jeg er fornøyd med vekten på rifla, men tenker at det ikke gjør noe om den blir lettere. 

 

Jeg er ikke så veldig god på vedlikehold og føler at stokken ikke får det stellet den trenger. I fjor opplevde jeg at stokken tok borti løpet helt i tuppen under reinsjakta. Rifla brukes mye i regnvær flere dager på rad uten mulighet for tørking og jeg har derfor kommet frem til at jeg bør vurdere syntetisk stokk. Jeg ser at Jakt & Friluft selger flere typer stokker:

 

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-synt-stokk-victory

 

https://www.finn.no/95695814

 

Er det noen som har prøvd disse stokkene? Er det stor forskjell i vekt? Blir de glatte når de er våte? Hvorfor er det så stor forskjell i pris? 

 

Bør jeg vurdere andre alternativer enn disse to stokkene? Jeg er opptatt av å opprettholde god presisjon og lav vekt. Supert om noen som har erfaring eller generelle tips kan gi meg noen innspill.

Edited by LazyHunter
Link to comment
Share on other sites

Den første du linker til er trolig laget av glassfiberforsterket polymer og den andre er glassfiber, muligens med noe kevlar, karbon eller noe som forsterkning.
Det er hovedårsaken til prisforskjellen.
Jeg har bare holdt i den første du linker til og det slo meg hvor godt den lå. Det kan være fordi den passet meg, men vinkel i grep og struktur i grepsflater var veldig fornuftig. Jeg glemte å kjenne etter hvor mye den flekser i forskjeftet, men vanlige synt.skjefter har blitt mye stivere de siste årene.
Den siste du linker til vil uansett være mye stivere. Dette har en hensikt hvis den skal brukes ganske hardt med tofot f.eks.

Vektforkjellen er trolig ikke så veldig stor, men jeg tipper at den første du linker til veier rundt 200g mindre.

Som bruksbørse i drittvær så vil den billigste være mer enn god nok.

Det er ikke så mange alternativer til disse børsene, men du får f.eks. en spesialtilpasset LAW fra Rafdal for rundt 8000kr. Den veier 6-700g, er stiv og helt super å skyte med.
Jeg mener at en S&L er verdt en slik oppgradering som sistnevnte. Spesielt med tanke på at prisforskjellen bare er rundt 3500kr.

Hvis du uansett skal involvere børsemaker så kan du også se litt på Wildcat composites sine alternativer. Jeg har hatt to sånne og de er vanvittig lette. Den jeg hadde på en Tikka T3 var vel såvidt over 500g.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Victory mens S&L ennå sverget til treskjefter. Løsningen ble et skjefte fra HighTec, nå heter de LAW, tilpasset av Rafdal.

 

Min noe subjektive mening er at mitt skjefte er et bedre jaktskjefte enn de som nå selges av J&F. Ja, jeg har kjent og skutt med begge og jeg er glad det ikke sitter et slikt et på min Victory. Nå er smak og behag forskjellig fra jeger til jeger, så dette er ikke fasiten, men slik jeg føler det.

 

Hadde jeg skulle hatt et syntetskjefte, hadde jeg tatt en titt på sidene til Rafdal og sett litt på utvalget. Jeg nesten garanterer at du ikke blir skuffet hverken over kvaliteten på skjeftene eller arbeidet som blir utført. Forøvrig har jeg ingen forbindelser til hverken LAW eller Rafdal, jeg er bare veldig fornøyd med det jeg fikk.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...