Jump to content

Hagle som er for lav


Mincemeat

Recommended Posts

Hei. 

 

Har en nyere Merkel. Model 2001E over og under som min far gav til meg som konfirmant. 

 

På den tiden var ikke måten hagla passet av høyeste prioritet, da både jeg eller min far ikke visste mye om hagletilpasning. 

 

Har i ettertid funnet ut at kolbekammen er for lav. Jeg havner under. 

 

Det jeg lurer på, og sikkert også poster i feil tråd, er lm jeg kan kompansere for dette ved å tilpasse anlegget? 

 

Jeg har i den senere tid begynt å skyte litt duer igjen, og resultatene går både opp og ned. 

 

Kan noe eventuelt gjøres uten å skjære for mye i stokken? Varmetilpasse? 

 

Det er jo en flott hagle med en flott stokk, og jeg vil nødig gjøre for mye med den siden den var en gave. 

 

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke å gå den veien. Det blir ikke nødvendigvis stabilt, eller pent. Det beste er å møte en børsemaker for tilpasning. Han bør se deg og hagla. Ved å justere tre mot låskassa, for så og forsterke med epoxy, er en bedre metode. Både fall og cast tilpasses så. Men det er begrensninger. Så hvor mye må han nesten vurdere. Men sannsynligvis er det egentlig veldig lite som skal til. Gjort av rett person er det sterkere, bedre og ikke minst stabilt. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Takker for relevante og gode svar. 

 

Stokken er veldig pen. Oppgradert virke med kinnstøtte. Det er også derfor jeg nødig vil skjære i den (justerbar kam). Jeg er redd det hele med kinnstøtte blir noe snodig. 

 

Det du snakker om hovedknuten, hvem driver med sånt? Jeg holder til i Oslo/Lillestrøm området. Har vært innom Landrø uten hell. Neste alternativ er H. Nordal og Sønn, men om dere vet om noen sparer jeg meg jo litt tid. 

 

Mvh

Edited by Mincemeat
Link to comment
Share on other sites

Før jakta er ferdig, er det ingen vits å forsøke nå. Men, jeg ville heller kjøpt en gummilist, tiltenkt formålet. Permanent eller midlertidig. Det øker høyden, finnes i forskjellige str og farger, slik at du finner en som passer. I motsetning til enkelte som påvirker cast eller sklir av. Test på stålplate (bruk bly) hvor du treffer, ikke leirduer. Begynn på kort hold, før du beveger deg bakover. Når det føles bra, så drar du på bane:) når du har gjort dette og du er sikker på at det er slik du skal ha det, da kontakter du børsemaker for permanent justering

Edited by hovdeknuten
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.8.2019 den 17.33, Mincemeat skrev:

 

 

Sitat

 

Har i ettertid funnet ut at kolbekammen er for lav. Jeg havner under. 

 

Det jeg lurer på, og sikkert også poster i feil tråd, er lm jeg kan kompansere for dette ved å tilpasse anlegget?

 

Hei. 

Alternativ til "skjære/bøye" er å akseptere at din Merkel er (antar jeg) sentum-skytende, dvs at når du skyter med strøken skinne er treffbilde midt i og helt uten eller med minimalt overslag. 

En hagle som skyter dit man peker, er synes jeg å foredra fremfor en som skyter for høyt og der skytter i mange situasjoner må kompensere for dette. Krever imidlertidig en litt annen skyteteknik der kornet må Opp.. eller I målet.

 

Om den forsatt skyter lågt med "strøken" skinne, kan man enkelt, og ganske diskret forhøye skinne i bakkant med å lime en liten plastbit ( 1-2mm utgjør ganske mye). Dette må selvsagt prøves ut ved skyting på papp.

DSC_0021.JPG

DSC_0020.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kanske et litt "løsere /friere" anlegg er å foretrekke fremfor en for hårdt presset kinnkontakt. 😏

Kornet må man dog se og ha kontroll på.

Man lær seg uansett mye ved sitt våpen og dets små "egenheter" med skyting på papp,.. og ikke bare på lerduene. 

 

Merkel, O/U eller S/S er lekre våpen, så ønsker deg lykke til.😇

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2019 at 1:18 PM, Mincemeat said:

Takk for svar. 

 

Bestilte meg en sånn en:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=46&prodid=15132

 

Håper den duger til jeg får stilt det inn skikkelig. 

 

 

Eg prøvde meg med ein slik. Den påverka casten min og glei rundt.

 

Enda med å kjøpe ein slik som @hovdeknuten linka til, som løysing gjennom hausten. Funka bra.

 

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg angre det kjøpet der. Det er jo et nettkjøp :)

 

Henger de på da? Glir ikke rundt eller virker woblete når du legger ann?

*Edit: Vil anta den kanskje ikke gjør det iom. at du bemerker at den forrige gjorde det.

 

Takk for tilbakemelding forresten. Ser det er din første post? :)

Edited by Mincemeat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...