Jump to content

Subsonic til storviltjakt?


Wintel

Recommended Posts

I disse ferietider med for mye fritid får man plutselig for seg at det å jakte elg med sub må være et fornuftig prosjekt å starte på...

 

Har et par 45-70 børser som kunne vært aktuelle, men riflesrigningen tilsier at man ikke får stabilisert kuler på 750gr...

 

Kunne også vært aktuelt med et nytt løp til blaseren - 458 Lott er det groveste våpenkontoret godkjenner og twist rate på disse er vel 1:14 tommer? Burde kanskje hatt 1:10 eller kanskje 1:8 om man skulle fått laget seg ei kuletang på over  800gr? Custom løp koster vel en nyre?

 

Er det noen som har fått til noe som fungerer til formålet?

 

Ett alternativ er å gå for er svartkrutt-kaliber for å omgå grensen på .500 i kulediameter?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være han som starter den delen av diskusjonen, men la meg starte den delen av diskusjonen: 458 lott er ikke det største våpenkontoret godkjenner, så det er andre ting å vurdere. Har ikke A-Tec noe greier til Blaser? Og hva med .510 Førland? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg får IKKE innvilget noe løp hvor kulediameter er 12.7mm eller høyere, uavhengig hva loven sier -

det har Politi Øst vært veldig tydelig på! Whisper, Førland, Gibbs, Jeffery og annet gøy er dermed utelukket...

 

Jeg brukte ett år på å få gjennomslag hos POD for at vekslesett i 22lr skulle behandles som våpendel og ikke utløse aktivitetskrav som et komplett konkurransevåpen - noen andre får

ta kampen for kulediameteren...

 

458 er et greit utgangspunkt, 499 blir for sært. Alternativt noe svartkrutt siden de kalibrene ikke har diameterbegrensning...

 

Men jeg er i dialog med Rafdal om andre ting, så da hører jeg med han 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå er det vel tillatt å skyte med 18 lødig på de fleste skytebaner, så forbud mot 12,7 er nok en feiltolkning av forbudet mot kaliberet 12,7x99 som nevnt i forskrift om forbudte skytevåpen. Her må politiet lære seg forskjell på diameter og kaliber. Prøv å søk på rifle i kaliber 22 og se hva som skjer... 

 

Det er åpenbart ikke lovgivers intensjon å forby riflekalibre som eksempelvis 510 Whisper som har halvparten av anslagsenergien til 338lm - så denne praksisen har politiet ikke lovhjemmel til og den er heller ikke rasjonelt begrunnet. 

POD bør umiddelbart (før mine 3 søknader på piper med diameter 5.10" havner i klagebunken deres) presisere reglene som følger:
(og her vil jeg ikke engang forsøke å formulere kravet ordentlig): Alt opp til 20mm er ok, men ikke 12,7x99 og 50 BMG.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

River opp denne igjen da jeg kom på en underlig tanke etter å ha lest siste del av tråden her ang kulediameter på 12,7 /.50

Om man skaffer en brotsje for 12,7x99 (50bmg) og da får børsemaker til å fabrikere kaliberet 12,7x98. Slipper da denne gjennom et smutthull? 🤔

Link to comment
Share on other sites

 

Loven er helt konkret, og sier spesifikt hva som er forbudt: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930 - alt annet er dermed tillatt.

 

Men så blir det en spørsmål hvordan denne spesifikk loven står seg mot den noe mer generelle våpenforskriften som sier: 

§ 6.Forbud mot særlige typer skytevåpen

Politidirektoratet kan i forskrift nedlegge forbud mot å erverve, eie eller inneha skytevåpen eller typer av skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte fremstår som særlig farlig eller uten aktverdig anvendelsesområde.

 

12.7x98 kan man godt si er et særlig farlig kaliber - kan jo levere samme payload som 50bmg  - så du får nok avslag med denne begrunnelsen. Samme med 12.7x97...

 

Men går du ned til 510 Whisper eller 510 Førland (som er omtrent 12.7x47) - så er hylsa basert på 338lm og ikke 50bmg. Da er det bare å argumentere med at disse kalibrene har under 20% av anslagenergien til 50 bmg og du er home free :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Politiet har justert sin tidligere praksis med å forby jaktrifler som bruker kulediameter på 12,7mm og høyere. De har etter lang tid kommet frem til at 500 Jeffery ikke er farligere enn 338LM 😂 (selv om den har 50% høyere anslagsenergi ved munningen).

416 Barret er basert på 50BMG hylsa og ligger enda et lite hakk over Jefferyen ved V0 - og mange hakk over jo lengre ut du kommer - og denne har alltid vært lovlig...

Problemet med sub og anslagskrav på 2200 joule ved V100 er at kulen må veie minst 750gr. Det blir ei veldig lang kule i 9,3 - og da får du problemer med å stabilisere den... Standard løp med normal twist rate vil ikke fungere, og om du må bestille deg et nytt løp med custom twist rate så kan du like godt få for større diameter samtidig.

12.7x55 ser jo morsom ut... Hylse basert på 338LM og rette vegger - bør gi en enklere prosess med å lage hylser enn 510 Førland...
 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Strikkejeger said:

9.3x39

 

Den heter for ordens skyld bare 9x39, ikke 9,3x39.

Men den produseres sivilt med helmantlet kule - vi får bare ikke tak i den her fordi produsenten (Wolf og underfabrikker) er berørt av norske sanksjoner mot Russland.

 

Tro meg - en 527/Vixen/Howa Mini i 9x39 hadde jeg kjøpt/fått bygget på flekken om en kunne kjøpe noen esker fabrikkammo i ny og ne.. ;)

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...