Jump to content

308 ammo


Holten88

Recommended Posts

Hvilken ammunisjon som gir presisjon og harmoni i akkurat din rifle er det ingen som kan spå. Men der er lite sannsynlig at vanlig kvalitetsammunisjon vil gi presisjon som er for dårlig til elgjakt. 

 

Se litt hva din lokale forhandler selger. En bondet 180grs kule kan neppe bli feil, og det finner du fra de fleste produsenter. Fusion er bra, og overraskende rimelig. Oryx er bra, og overraskende dyr. Selv drar jeg på jakt med 185grs Lapua mega til .308’en iår. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Holten88 skrev:

Noen som har noen formening om hvilken jakt ammo som kan gå bra i en Winchester xpr 308 til elg jakt? 

 

Kjøp deg 3-5 pakker med ammunisjon med ei kule du kunne tenke deg å skyte elg med også tar du en tur på banen. Da finner du ut om noe av det er bra nok. Hvis ja, kjøp mer av den, hvis nei kjøp flere typer og test. INGEN og jeg mener INGEN her inne kan si hva som går bra i ditt våpen. Selv om de har helt likt våpen er det INGEN garanti for at din rifle går godt med samme ammunisjon. Men klart er kravet ditt at du greier å setet 5 skudd innen 30 cm kan du kjøpe hva som helst for jeg tror ingen rifler/patroner i 308 win går så dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vi bør vel kanskje nyansere litt? TS spør om hvilken ammunisjon som går bra i en spesifikk .308W-rifle som skal brukes til elgjakt. Med bra tenker jeg da at man kan oppnå samlinger på 3-4 cm med 3-skuddserier på 100 m. Og det tror jeg faktisk mye av dagens fabrikkammunisjon vil prestere i ei Winchester-rifle av nevnte type og kaliber. Hvis målet derimot er best mulig presisjon og "hull i hull-samlinger", kan det nok være betydelig forskjell mellom ammunisjonstypene. Mitt råd til TS er å prøve en "bonded"-kule med vekt 165-180 grs (jeg er Oryx-tilhenger) og se om ikke den møter forventningene. Fusion er for øvrig en rimelig og god kule i denne kategorien. Må også nevne gode, gamle Lapua Mega med mekanisk låsing av blykjernen som har overrasket meg positivt i 6,5x55.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...