Jump to content

Ei rifle til alt


Stihl Crazy

Recommended Posts

13 timer siden, stich_it skrev:

Har i senere tid kjøpt brems og som gjør rifla veldig nett når jeg går med hunden må bare huske hørselvern. 

Brems, og "går med hund ". Er det no særlig kombo da, eller er det hørselvern til hunden du må huske?

Link to comment
Share on other sites

On 8/9/2019 at 9:55 AM, Bly said:

...en rifle for ALT 🥴 = 200 STR x 6stk 😎

En i .22, en i 6,5, en kort og hendig i 9,3x62 for korte hold, en satt opp for langhold, en skamslanket sak til jakt med høy traske:skyte-faktor, og en postrifle i .30-06 eller 8x57 så du kan jakte storvilt med blyfritt? Skal du ikke ha en prosjektbørse, en i reserve og en til utlån? 6 blir litt i knappeste laget, synes nå jeg.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg bare hatt ei rifle kunne jeg godt endt opp med en Tikka T3x CTR i 308 med Ase Utra sl5i på tuppen og en ca 3-12x50 med kulefallskompensator av tysk/østerisk kvalitet på toppen. Da er man klar for alt fra småviltjakt/rådyr, storviltjakt, villsvinjakt, elgbaneskyting/jaktfelt, fallskjermangrep, etc, etc. 

308 er også den mest universielle tilgjengelige patronen og den er 90%+ optimal til det meste. 308 blir selvfølgelig slått av alle patroner til nisjer men straks man kombinerer et antall nisjer sitter man kun igjen med 308. 6,5 er feks disket når det gjelder blyfri ammo og tilgjengelighet i Somalia.. :-)

Edited by Torf
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, jmosbakk skrev:

Er ikke pipa på CTR litt kort for dine preferanser?

Jo, men den kan faktisk bestilles med 60cm løp. Hvorfor Schou ikke tar inn denne istedet for Supervarmint og Tactical med plastmagasiner i 308 er et mysterium for meg. 

 

Nå har man jo også CFE223 for å kompensere for hastighet i korte løp hvis det er nødvendig. Barnes 150gr TTSX i nesten 900ms fra ei 51cm pipe fikser det aller meste på 4 bein og 155gr i samme hastighet er ganske langtrakkende på papp og stål.

 

TRG22 veier vel minst en kg mer enn CTR med tanke på bevegelig jakt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kan gjøre som meg..

 

Bare velg CTR istedenfor.
McMillan A3 stokker er på lager i USA.. og tror du kan tilpasses til CTR når du bedder.

Jeg har solgt Varminten løp og låskassen og skal få meg en Lite med 50cm løp istendenfor.
Ble for tung med 60cm løp.

 

Med Ringmount eller Sportsmatch ringer og x42 kikkert så passer den meg perfekt... Ser rett gjennom kikkerten når jeg kaster riflen til skulderen.


Skal få meg installert en RPS pinne for RPS tofot i front.

 

 

l_844834894.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er sant at TRGen er tung, men når en er vant til 8kg PRS-rifle er den fjærlett. Lengden med lyddemper er verre syns jeg.

 

Jeg digger magasinet, 2 stk og du har ammo hele året omtrent. Men de må ha drukket (det er jo finner, så de burde vel egentlig tålt det...) når de designet sikringa.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Quote

Blaser, V8 osv osv



Og litt lite forstørrelse på topp. 
Nå snakker vi jo om ei rifle. Med 2-3 kikkertsikter på den ene rifla så blir det straks enklere å ha bare ett våpen.
V8 utgår fordi den er klumpete og stygg, men en Victory 1,1-4 eller Z6 1-6 i tospann med f.eks. SuB 5-20 eller lignende så begynner vi å nærme oss.

Edited by jmosbakk
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, msteiro skrev:

Da har man ihvertfall en god forklaring på hvorfor hunden ikke hører på kommando...

Gøy med flåsete kommentarer. 😂 

Vil gjerne høre teorien om hvordan en beagle som er i los 50 - 150 meter forran skytter får dårligere hørsel av at jeg bruker Brems.. 😂 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei S&L med kkc stokk i 6,5x55 og hausken demper, og dette er den rifla eg brukar desidert mest. Synes den støttar godt oppunder fri ønsker du har lista opp, og kan anbefale den på det sterkaste. Set dei fleste sortane ammunisjon på omtrent samme plassen, og har svært god presisjon. Held til omtrent på fylkesgrensa mellom Sogn og Fjordane og Sunnmøre, du kan få ta ein kikk om du vil. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja du satt ut ein liten snare for meg der forstår eg 😀

Da økonomiske er noke, enkelheita er ett anna moment.

Leste litt her i dag tidleg før frukost om ein med ei Remington Seven, tar da ikkje ordrett men var noke om og ha klar ei allround rifla, med allround kikkert innskutt med ei allroundpatron.

Synes da Høyres fornuftigt ut, sunnmøring eller ei.

Viss eg hive inn håndkleet anngåande Ruger/Cz/winchester FW så kanskje eg rett og slett kjøpe ei nyare Tikka enten T3 eller T3x.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til norsk jakt så er ei rifle i kaliber 6,5, 308 eller 30-06 være ganske så optimalt, billig amo og stort utvalg av kuler lader du selv. 

 

Merke rifle kan du se ut fra lommeboka men en tikka er veldig nært optimale jakt våpen fra boksen.  Skal du bygge på mye, ville jeg gått for en remington 700, med tanke på hvor lett deler og utstyr er tilgjengelig. 

 

Og som tidligere nevnt så tar du ikke feil med optikk fra Tyskland og Østerrike. 

Link to comment
Share on other sites

Er heilt enig anngåande kaliber.

Eg vil gå for 6,5x55 eg da siden eg er vane med da, har komponenter og ladeutstyr for da, alt anna likt er da vel litt mindre rekyl og.

Eg har ett zeiss classic 2,5-10x50 så tenkte og ta da med vidare.

Nei, eg har ingen plana om og bygga, utenom da som muligens er nødvendig for og skyta bedre osv. Kanskje skifta løp, muligens stokk og muligens avtrekk.

Dette er vel noke som kan gjerast på dei fleste rifler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei rifle til alt - da hadde jeg valgt en helt standard jaktrifle i en av std patronene. Det er en grunn til at "standard" jaktrifle er slik den er, det er et kompromiss som passer til det meste, men ikke best på noe. Ikke kapp løpet for kort, 50-55cm og en knøttliten demper. Hendig og funksjonelt våpen. 

 

Jeg har alltid min rem 700 med 40 cm 30-06 løp og hauske jd151 innskutt med accubond. så er resten av garderoben og konkuransevåpen tilpasset spesielle formål. 

 

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg kjøpt en rustfri T3 med justerbar kam. Ferdig. Det funker til alt og gir vanligvis god presisjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kvifor ikkje rustfri t3x med justerbar kam, eller var det da du meinte kanskje?

 

Når eg skreiv byta stokk, løp og avtrekk så meinte eg eigentleg byta løp når da er utskutt, dersom børsa har trestokk som den eg allerede har så kanskje byta på sikt.

Avtrekk der ville eg gjort noke med ein gong dersom eg ikkje var fornøyd men ellers likte rifla.

Når da gjeld tikka så synes eg at dei er sjellause, men da spelar vel eigentleg ingen rolle då.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

500grams avtrekk klarer du nok ikke originalt. 1-1,2kg klarer du. Hvis en filer litt på festeskruen til avtrekket så klarer man trolig noen gram til.
Bytte pipe som er utskutt er en selvfølge. Hvis en ser til bruktmarkedet så kan det være greit å ha det i bakhodet, men med mindre børsa ser ut som den er satt opp for konkurranse så har pipa som regel veldig mange skudd igjen.
Hvis du vil ha plastskjefte så er det billigste å kjøpe ei rifle som har dette i utgangspunktet.
Hvis du justerer avtrekk på en T3(x) og ikke blir fornøyd så er det mest trolig noe galt med deg eller avtrekket. Det er ikke Anschütz, men det er bra.

Tikka T3(x) er dødskjedelig. Spørsmålet er om du involverer mye følelser i våpenet eller om du skal ha et verktøy som funker.

@Maral95 Tror du må være forsiktig med å levere fornøydgaranti på GRS. Den passer ikke til alt og alle.

Link to comment
Share on other sites

Skjønna tankegangen din Maral95, men kjøpe eg tikka så håpe eg verkelig at eg kan bruka ho rett ut av eska. Eg kjøpe med syntstokk.

Einaste grunnen til at eg tenke på og skifta stokk er pga at treverk kan slå seg med dei ulempene da medføre, får aldri ei gnitalus som eg er til og skifta stokk pga bedre og skyta med. Eg synes eit vanligt rett skjefte er heilt ok.

 

Da der med og skifta løp tok eg ikkje heilt men kanskje du ikkje meinte tikka, der bør vel løpet kunne brukast som da er.

 

Berre for og ta ei kort oppsumering over kva eg ønsker, men for all del kom med dei innspel de vil, men alltså.

 

Ei heilt vanlig jaktrifle, helst med mauser låskasse, helst rustfri og helst med syntstokk. Dette pga at eg foretrekk mauser låskasse, er lettare og sjå skit når da er blankt stål, samt håpar og unngå rust samt at ein syntstokk er minst påvirka av vind og ver.

Da er ikkje skrivd i Stein, detta då og lommeboka skal vel og ha noke og sei.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Tikka er dødskjedelig ja, omtrent lika spennande som meg sjølv. Ser at eg kan få ei for 10 665 hos Wear, med stålmontasje. Detta er den aller enklaste versjonen.

 

Eg blei jo andbefalt ei featherweight her tidligare den er med 1 toms montasje berre for og spørra, noken som veit sån ca kor mykje ein skikkelig stålmontasje kostar til ei slik.

 

Når eg skriv synth stokk så meine eg ikkje ein sån billig som bøyer seg, gniten eller ikkje viss eg byter så vil eg ha ein skikkelig.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Var fra 1 til 2 kg det var ja, var litt usikker på uttalelsen sju😅

 

skal ikke skryte grs opp i skyende, men synes selv at det er noe av det beste jeg har hadd på ei rifle. Men holdbart har det ikke vert, sprukket flere ganger... men de er kjempe go å skyte med.  

 

Har en mdt stokk eller hva de heter på ene rifla å den er jeg ikke fornøyd med. Men stokk er smak og behag. Beste er vel å finne noe som passer best til brukeren.  

 

Mauser er jo et godt alternativ ja. 

Link to comment
Share on other sites

Ja er klar over den der, men takk for tipset uansett. 

Der må eg ta fram lommeboka for alvor ja, trur dei kammra i 6,5 creedmoore hadde vel heller gjort da, men kjem ikkje til og henda nei.

Då vente eg heller til den forjettede Rugeren dukka opp og gjer da samma der dvs får Rafdal til og setta inn eit rustfritt løp dersom da må til.

Link to comment
Share on other sites

Bytte ut en fjær i avtrekkeren på Tikkaen, så får du det svæært lett.

 

Må huske på at de nye Winchesterene ikke har original avtrekket lenger..
 

Og ville heller valgt SS Featherweight utgaven.. og fått en skikkelig syntstokk.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Hei, I tilfelle nokon lurer på kvifor eg byter ut eg med jeg og ikkje med ikke så er da pga dårligt nynorsk, synes nesten eg må komma med ei forklaring så ingen trur eg vil vera noke eg ikkje er.

 

så alltså no går da i bokmål heretter etter beste evne, men no eller nå tilbake til tema.

 

Jeg har allerede en fjær til tikka den skal senke avtrekksvekten til 350 gram eller så, kanskje jeg bør ta den i bruk. Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er så sparsommelige anlagt så går du faktisk i pluss om du selger børsa du har, jobber overtid istf å jakte. Enda mere objektivt så kunne du vært på jobb istf å sitte på nett også. 

 

Det nest beste alternativet er da å bruke det du har.  

 

Lykke til. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...