Jump to content

Hausken JD224 passer ikke på gjengene


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg har kjøpt en brukt Howa rifle i 30-06 som var gjenget for demper, jeg tok frem gjengelæret og fant ut at jeg hadde M14x1, 

gikk innpå skittjakt.no fant Hausken demperen jeg ønsket meg med M14x1 gjenger (det stod ikke noe mer info på sida deres) 

 

var hos posten og henta dempern idag, og til min store fortvilelse så passet den ikke, den vil ikke entre gjengene engang, 

jeg kjøpte en gjengebeskytter også som er M14x1 og den passet som smurt. 

 

Noen her som har greie på hvorfor demperen ikke passer, er ikke gjenger en ISO standard? Eller er jeg på bærtur?

Link to comment
Share on other sites

Gjenger er en iso standard og du er litt på bærtur ;) 

 

Hadde samme problemet med min, gjengene på riflen var litt trange, i ene enden av toleransen for iso standarden vel. Letteste og billigste er å få børsemaker til å fikse litt på gjengene på demperen. Surt, men dessverre sånn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Joika skrev:

Hvis du har tilgang på et gjengesnitt i 14x1, er det bare å dra det over gjengene på pipa. ( For hånd, uten svingjern).

 

Okei? 

Altså mulig jeg misforstår, men jeg har sjekka at gjengene på pipa er 14x1 med gjengelær, og da var det naturlig for meg å tenke at en demper med 14x1 inngravert på sida skal passe?

 

 

Bestilte denne gjengebeskytteren også, den passer 100% på gjengene.

 

 

2122F275-ABC8-4DD2-9F14-91813A6237E9.jpeg

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Det er nok Hausken som ikke bruker standard gjenger. Jeg har tre forskjellige løp i M14x1, Jeg har to A-tec dempere som passer fint på alle tre løpene, men min Hausken JD184 passer kun på det løpet den er tilpasset til. Hausken vil ikke entre på de to andre løpene. Slikt blir for dumt, her burde Hausken skjerpet seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, asterix skrev:

Det er nok Hausken som ikke bruker standard gjenger. Jeg har tre forskjellige løp i M14x1, Jeg har to A-tec dempere som passer fint på alle tre løpene, men min Hausken JD184 passer kun på det løpet den er tilpasset til. Hausken vil ikke entre på de to andre løpene. Slikt blir for dumt, her burde Hausken skjerpet seg.

 

Ja ok, Takk for nyttig info.

 

hva mener dere er best å gjøre? Betale ytterligere mer for å gjenge om hos børsemaker, eller bytte den i evt en A-tec (eller noe annet som passer) ? 

Link to comment
Share on other sites

Tror nok Hausken, a-tec og andre demperprodusenter lager gjenger til iso-standard. Det nytter bare ikke så lenge gjengene på pipa lages til en spesifik demper, uansett merke. Da kan det godt hende at du må prøve "ørten" andre,før du finner en som passer. Jeg gidder bare ikke det og ser heller ikke noe poeng i å måtte gjenge pipa på nytt ved bytte av demper, så jeg gikk over gjengene med snitt.

Gjengekalkulator for dem som vil se toleranser https://www.amesweb.info/Screws/IsoMetricScrewThread.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet med to av mine hausken dempere, der ene løpet var gjenget for a-tec demper og det andre for en alm demper. Løste det veldig enkelt med en gjengetapp et par ganger gjennom gjengene i de nye demperene, med skjæreolje, og nå passer begge helt perfekt. Virker som om hausken demperen er gjenget i den trange enden av iso standarden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Brubakken skrev:

Virker som om hausken demperen er gjenget i den trange enden av iso standarden.

Tja, jeg synes heller det virker som om Hausken lager dempere i alle ender av «ISO standarden» for jeg har en 14x1 gjenge som er super trang, passer ikke på løpet, som jeg tror er innenfor ISO (mener å ha målt den en gang), og en som er rom på samme pipe.  Kanskje ikke jevnheten på produksjonslinja er helt top notch? 

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at demperen er 14x1? Det kan jo være at det har skjedd noe i produksjonen og at din demper har andre gjenger. Selv om gjengene på pipe og demper skulle ligge for tett på hverandre i toleranseområdet så burde de i det minste entre. Min erfaring med Hausken er at de ligger på den trange siden av toleransen men har aldri opplevd at jeg ikke klarer å entre og skru et par turn før det stopper.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, jjrckd skrev:

Er du sikker på at demperen er 14x1? Det kan jo være at det har skjedd noe i produksjonen og at din demper har andre gjenger. Selv om gjengene på pipe og demper skulle ligge for tett på hverandre i toleranseområdet så burde de i det minste entre. Min erfaring med Hausken er at de ligger på den trange siden av toleransen men har aldri opplevd at jeg ikke klarer å entre og skru et par turn før det stopper.

 

Ja det står inngravert 14x1 på demper karrosseriet og på innsatsen som ligger inni, jeg har ikke testet med gjengelære inni demperen da det er for trangt. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jjrckd skrev:

Er du sikker på at demperen er 14x1?

Ganske sikker! Det står som sagt på demperen og ser ut som en 14x1. Det stemmer også når jeg måler diameteren med skyvelæret. Men jeg legger merke til at det er «sperr» i maskineringen på den som ikke passer 🙄

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Merkelig.. sliter med akkurat det samme her! Hausken jd184 levert med ei x-bolt 308. Passer fint på børsa uten problem. Skulle prøve denne demperen på 223 rifla som er ei t3x. Ikke f.. om den vil på. Entrér ikke gjengene på pipa. Demperen til 223 er en sonic 45 og den passer meget bra på begge våpen! Rart!?

Hvor ligger problemet? Er det på hausken vil jeg reklamere på dette!

hører med til historien at t3x er kappet og tilpasset sonic 45 av børsemaker. Når jeg fikk den rifla måtte jeg kjøre gjengetapp gjennom gjengebeskytteren for at den skulle passe på pipa. Er derfor usikker på om det er gjengene på t3x som er «spesielle» eller om det er hausken demperen som er tight.. noen tips? 

Har ikke lyst å ødelegge noe på pipa eller i demperne, men vil gjerne kunne teste jd184 på 223 pga vekt. Den er mye lettere enn sonic 45

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, fredriko skrev:

han forklarte det med at Hausken hadde gått over til H4 gjenger på de fleste demperne, mens de hadde H6 tidligere, og jeg hadde H6 på rifla.

Høres ut som en kjempefin bortforklaring 😂. Det er vel bare å innse at Hausken leverer halvfabrikat😉

 

https://www.kammeret.no/topic/75066-hausken-gjenger/

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, fredriko skrev:

mens de hadde H6 tidligere, og jeg hadde H6 på rifla.

Som jeg skrev over, så skrives de motsatt, men som for toleranseklasser til hull og aksler, er store bokstaver reservert for invendige mål, og små bokstaver reservert for utvendige mål, så det riktige vil være å skrive 6h på rifla.

 

Som dere ser av illustrasjonen, så er det en * ved 6h/6G som er den vanligste toleranseklassen, og som normalt brukes om man kjøper skruer i butikken.

 

Amerikanerene bruker et annet system med klassene 1, 2 og 3 med A for skruen og B for mutteren.

 

https://www.f-m-s.dk/UNC-2B.pdf

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, -64 skrev:

H4 og H6 hva er det ? Trudde  14/1 eller 15/1 skulle vere godt nokk ,enda meiere å forholde seg til.😡😡

Egentlig er det ikke noe du skal trenge å forholde deg til som kjøper/bruker. Hvis du ser på illustrasjonen til amatør;

5 timer siden, amatør skrev:

"Exact Size" er skille mellom skrue og mutter, og ingen av "toleransen krysser denne størrelsen". Så i prinsipp skal alle passe. Det er bare forskjell på hvor trang og rom gjenegen blir når du skrur de sammen😉

 

Hausken har bare dårlig kvalitetskontroll på maskineringen! Hvis det ikke går sammen er det reklamasjon enten på rifla eller demperen om de kommer fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

På 3.9.2019 den 15.22, Joika skrev:

Hvis gjengene på pipa tilpasses demper blir de utenfor standard og du må lete (lenge) for å finne en annen demper som passer.

Bruker man derimot slike https://www.xn--verkty-fya.no/verksted/maleverktoy?cat=2370,2371&p=1  

 

 

 

til de prisene der så kan man like greit levere inn børsa til børsemaker for å gjenge på nytt eller friske opp gjengene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 5.9.2019 den 17.54, Joika skrev:

Det er er gjengetolker. Hvis den som lager gjengene hadde brukt slike tolker, istedet for demper, hadde gjengene blitt innenfor standard.

Hvis du får tak på et snitt så kan det brukes for å friske opp pipegjengene 

 

https://www.xn--verkty-fya.no/gjengesnitt-162-m14x1-0

 

Ah, okay.

skjønner :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...