Jump to content

"Grågåsjakt"


seawolf

Recommended Posts

Hvis eksemplene hun nevner stemmer så bør de jo få seg en skikkelig oppstrammer de idiotene som eventuelt freser rundt i pickup eller motorbåt og plaffer vilt rundt seg. Det er imidlertid lite jegerorganisasjonene kan få gjort annet enn å oppfordre og informere. Det blir som å si at bilistene selv må rydde opp i sine rekker når en gjeng blir tatt i promillekontroll... Dette går på holdninger hos den enkelte, og det er ikke så lett å endre på.

 

Politianmeldelse burde jo i hvert fall kunne brukes, det er jo i høyeste grad ikke lovlig jakt de driver med.

 

Blir så forbanna når jeg leser slikt, fordi det gjør livet så mye vanskeligere for oss som prøver å jakte både riktig og forsvarlig. På sikt er det sannsynligvis det største problemet vi står overfor, å beholde opinionens velvilje.

Edited by Rome77
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dette er uhørt! Uansett hvilke deler av gåsa (eller skarven) man vil benytte til føde skal ikke resten av skrotten kastes på havet. Dette er mer egnet til å vekke avsky mot jakt enn tomhylser i naturen.

 

Ellers er det mange gode poeng i Jennys artikkel, og en del av det hun beskriver har ikke noe med seriøs jakt å gjøre. Det er heller ikke innenfor gjeldende lovverk. Håper de skyldige blir funnet og møtt med straffereaksjoner.

 

Imidlertid er det et problem at grågås(og kortnebbgås)-bestanden er blitt for stor, slik at mange bønder blir utsatt for betydelige beiteskader. For å øke avskytingen er derfor jaktstart for disse artene blitt framskyndet ved flere anledninger, men gjessenes mottrekk er et tidligere høsttrekk.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå går dere i Jenny-fella og tar det hun sier som fasit og sannhet. Hun har kanskje dekning for en bitte liten del av det hun hevder, resten er bare fri fantasi og antagelser. 

 

Om den eneste gåsa som felles er avlivet på 0,00005sekunder etter 3 dagers smyging gjennom myra og hele fuglen inkludert fjær og tarminnhold spises er det fremdeles fullstendig uttålelig for Jenny og hennes likesinnede. Tro ikke et sekund at det finnes jakt eller produksjonsmetoder for animalske produkter "dyrevernere" noen gang vil akseptere. Det de driver med er aktiv bruk av ostehøvelprinsippet. 

 

Nei, jeg forsvarer ikke ulovligheter. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Nå går dere i Jenny-fella og tar det hun sier som fasit og sannhet.

Nei, jeg gjør ikke det. Hvis hennes beskrivelser er feil faller jo hele artikkelen på sin egen mangelfulle etterrettelighet? At den er farget av hennes syn på jakt er åpenbart, og jeg er ikke et øyeblikk i tvil om hvilken agenda ytterliggående dyrevernerne har.

Men det er et par poenger her:

Det ligger/har ligget en del YouTube-snutter ute om gåsejakt langs Trøndelagskysten. De aller fleste viser jakt som jeg vil si er godt innafor §19, men det er også noen som viser lite seriøs jegeratferd og som gir Jenny m. fl. gode kort på hånda.

Jeg mener vi må å ta et klart standpunkt mot slik atferd, uavhengig av hvem som framfører kritikken, da det skader hele jegerstanden som interessegruppe.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...