Jump to content

Nybegynner skyter bra med en hagle og dårlig med en annen


Yoloomg

Recommended Posts

Jeg er nybegynner, skutt litt i år på leirdue og planlegger å jakte litt utover høsten. 

 

Er i ferd med å kjøpe mitt første våpen og har i den anledningen prøvd litt forskjellige hagler lånt av kamerat og andre skyttere.

 

Det ender opp med at jeg skyter bra med en hagle og dårlig med de andre jeg har skutt med. 

 

Hva betyr dette? Er haglen bra tilpasset meg? Kan jeg med øvelse bli bra med feks en av de andre? Bør jeg bruke tid på å bli bra med en hagle som ikke er bra for meg fra første stund?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet må du skyte litt, uten at det i seg sjøl gjør så mye om hagla ikke sitter hundre prosent. Du blir ikke ødelagt av å starte karrieren med noe som ikke passer. De fleste fortsetter med ei ikke helt ideell hagle et helt jegerliv.Men det er nok langt bedre å motivere seg utifra treff. Og det er treffene du lærer av.  Hva som er en bra hagle og hva som er dårlig en, blir diskutert i det kjedsommelige. Men vil tro de fleste jegere og skyttere kan enes om at det viktigste er driftsikkerhet. Ei god hagle må først og fremst ikke bryte sammen, verken på jakt eller i konkurranse. Jeg ville holdt meg til den du treffer med, men øvd mye på montering. Helst sving og montering.  Du er nødt til å velge deg en skyteteknikk som er konsekvent. Men hva med et kurs, kjøp deg en instruktørtime, muligens får du bedre info og veiledning av noen som vet hva de snakker om, og som ikke minst ser deg skyte.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...