Jump to content

Baikal IJ-18 Enkelløpshagle i kaliber 12


blackfish13

Recommended Posts

Hei har en gammel Enkelløpshagle type Baikal IJ-18 12/70 etter min far. Det står 12GA2¾F på løpet. Made in USSR på siden. Og M24484 på forskjeftet og løpet. Noen som har noen ide om hvilke årsmodell denne kan være? Han tror selv han kjøpte den på slutten av 70-tallet. 

20190806_203334.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mas-36 said:

70-80 tallet stemmer nok ja. Hagler som sparker som et muldyr :P 

Haha testet den her en dagen å kan si meg enig i at de sparker godt. De veier ingenting da er nok derfor. 

Men tenkte på om det går an å finne ut et mer eksakt årstall. 

Link to comment
Share on other sites

jeg ville tatt en tlf til børsemakerene til gressvik og oppgitt serienr . jeg vet ikke om du må gå gjennom en g sport butikk for å få kontaktinnfo til dem. jeg har hatt samme børsa selv.har i dag en nyere utg med 76mm kammer , har testa 76mm  også... det var friskt. lett fint verktøy til jakt der man smyger bærer mye.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, blackfish13 skrev:

Men tenkte på om det går an å finne ut et mer eksakt årstall. 

Noe spesiell grunn til det? Disse ble levert med full trangborring så stål og andre harde haglealternativer er fy fy. De er også kun trykktestet til 650bar så alt annet enn vanlige 24 - 36 grams ladninger skal ikke brukes. Har ikke testet men jeg vet pga mye stål i løp så er det mulig greit med lerdueskudd med stål i de. Men det kan en børsemaker bekrefte/avkrefte.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mp18 said:

jeg ville tatt en tlf til børsemakerene til gressvik og oppgitt serienr . jeg vet ikke om du må gå gjennom en g sport butikk for å få kontaktinnfo til dem. jeg har hatt samme børsa selv.har i dag en nyere utg med 76mm kammer , har testa 76mm  også... det var friskt. lett fint verktøy til jakt der man smyger bærer mye.

Prøvde å søke opp de børsemakerene men fant de ikke. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mas-36 said:

Noe spesiell grunn til det? Disse ble levert med full trangborring så stål og andre harde haglealternativer er fy fy. De er også kun trykktestet til 650bar så alt annet enn vanlige 24 - 36 grams ladninger skal ikke brukes. Har ikke testet men jeg vet pga mye stål i løp så er det mulig greit med lerdueskudd med stål i de. Men det kan en børsemaker bekrefte/avkrefte.

Nei er bare nysgjerrig på årstallet igrunn ikke noe mer sånn sett. Åja så du mener disse bare bør bruke blyhagl? Leirduehagl er fyfy? Eller hva mente du nå?

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Mas-36 said:

Helst kun bly. Veldig usikker på leirdueammo. Vet det er gjort men usikker på om det er bra siden det er fulltrangborring.

Okey takk. Har prøvd den med noe leirdueammo ser du, men bare 15 skudd og gikk strålende det. Men får førhørre meg om det er dårlig i lengden. 

Link to comment
Share on other sites

Men på en annen side, dette er ei hagle med verdi rundt 500kr så om tuten skulle bli ødelagt etter neon tusen skudd gjør ikke det så mye :P

 

Alternativt er å ta baufil og sage av litt av løpet slik at noe av trangborringen blir borte. Ca 1 cm holder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

den første jeg hadde også var stemplet med 650 bar. jeg brukte både lærdueskudd og jaktskudd i stål med den i flere år uten problem. rettogslett p.g.a. uvitenhet. senere etter anbefaling ble løpet kappet slik at det var ca 1/2 boring. den nye jeg har nå med full trangboring har jeg skutt stål jakt/slugs/ og lærdueskudd med p.g.a høyere tr - testing. uansett så er vel fleste våpen på markedet i dag ikke anbefalt å ha trangere choke enn 1/2 på stålhaggel. nå blir enkelløperen uansett foret med bly og skulle det bli stålpåbud så kapper bare jeg ned til 1/2 choke på denne også. på min ble det ikke kappet så mye som 1 cm. ca 5-6mm + filing til oppretting, kanskje7-8mm totalt.  bruker mye av gyttorp grouse og gyttorp gås i denne. fine skuddbilder og god effekt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...