Jump to content

Kort frontmontert lyddemper


Sør-jeger

Recommended Posts

Leter etter en kort, frontmontert demper..

Er det noen som har prøvd flere på markedet og som har en mening om hvem som har mest behagelig lyd, rekyl osv?

 

Tenker på:
Ase Utra SL5i - 340g - 24dB

A-Tec Optima Front 260g - 28dB

Hausken SK156 / 156 XTRM - 320g / 420g - 28dB

Hausken MD 35 / 45 -180g / 246g - 20dB

Svemko Nano 185g - 23dB

Tronrud TE-titan?


Noen andre?

 

Noen er Stål, noen Alu og noen har Titan kjerne.
Hva med holdbarhet, mister varme raskest (om det er fordel?), enkel å rengjøre?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Følger med her.
Kanskje trådstarter tar seg bryet med å tilføye en kolonne for hvor mye de bygger fremover?
Har selv vurdert en ny demper av lite format, men trenger ikke å ta hensyn til forsikte eller noe sånt så jeg står foreløpig på teleskop.
Nærmere bestemt Hausken JD151Xtrm som bygger 7cm fremover, veier 284g og demper 27db+.

 

Men jeg har også spekulert ganske mye på Ase Utra, den bygger bare 10cm og tåler visstnok skikkelig mye juling.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mas-36 skrev:

@Skjøttarstuggun Det gjør det. Rekylbrems. Med hørselsvern og ørepropper så er det utrolig hyggelig å ligge å skyte med. Ikke får du varmeflimmer fra demper med engang heller. Men på jakt er jeg usikker på om jeg ville hatt det på. Men demping av rekyl er jo helst noe du trenger på banen og ikke på jakta?

Rekylbrems er vel også frontmontert?

Spent på hvordan bakmontert lyddemper virker. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Ase Utra. Har 4stk. 2 SL5 og 2 Jet Z compact. De tåler nesten ubegrenset antall skudd.

Jeg har et pragmatisk forhold til demping og synes egentlig alle dempere er gode nok på det området. Det viktigste for meg er at rifla er like solid og robust med demper som uten. Mulig jeg har dårlig kroppskontroll men jeg slår ofte demperen bort i ting i vanskelige terreng, feks under "klatring" eller fall på ski. (kikkerten er lettere å beskytte midt på rifla)  Ase Utra tåler hva det skal være så det tenker jeg ikke på i det hele tatt. Jeg har også en gammel frontmontert A-Tec. Når jeg bruker den tenker jeg automatisk på at nå må jeg være forsiktig. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har også en ASE Utra Jet-Z. SL5i er kortere, men demper noe mindre - som Torf sier betyr det neppe så mye. Jeg kom fram til at jeg har hatt 12-14 dempere oppigjennom, og alle untatt 5 har jeg ødelagt/bøyd/skadet på et vis. De er en Hausken Titan, en Reflex T8, denne Jet-Zen (bank i bordet), og to A-Tec Maxim som jeg solgte før jeg fikk brukt dem noe særlig. Før det brukte jeg opp to A-Tec Maxim...

Nesten alle de ødelagte har "fått det" i ei ur eller i en bil/ bagasjerom. og de var alle av aluminium. Og de to som holdt i årevis med mishandling, var av rustfritt stål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

vurdere og handle in en ny demper til 6,5 børsan mine. selve dempingen av lyden er ikke det viktigste men at dem tar mest mulig rekyl og ikke blir umulig og skyte me etter 3 skudd slik den b&t demper jeg hadde. har en hausken sd228 nu men den e vel på siste vers regner jeg med. 

 

lengde,vekt e det ikke så nøye me. 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg gikk glipp av denne.. eller om den er helt ny, men TE-Titan har kommet med nye lyddempere?

 

Ase Utra SL5i - 340g - 24dB

A-Tec Optima Front 260g - 28dB

Hausken SK156 / 156 XTRM - 320g / 420g - 28dB

Hausken MD 35 / 45 -180g / 246g - 20dB

Svemko Nano 185g - 23dB

 

TE-Titan Standard Short  260g - 28dB - 12cm byggelengde

I titan grad 5.

 

Alle skal være skutt i 308w osv..

 

Link to comment
Share on other sites

Justert for vekt:

Hausken MD 35 -180g - 20dB

Svemko Nano 185g - 23dB

A-Tec Optima Front 260g - 28dB

TE-Titan Standard Short  260g - 28dB

Ase Utra SL5i - 340g - 24dB

Hausken SK156 320g - 28dB

 

 

Ser ut som det er mellom TE-Titan og A-TEC optima.. lik vekt og demper mest.

Ren Titan vs alu og rustfritt stål innvendig.

12cm vs 15cm byggelengde

 

900_1390436143.png

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Splitter ny, annen med samme demper melder om en annen vekt også, begge er høyere enn oppgitt.

Demperen ser lite ut som på bildet, ganske grov i finishen og veggene/baflene er nok tykkere enn det ser ut som på bildet ihvertfall.

Fortsatt ok lett og størrelse, men er litt ergerlig når det ikke svarer helt til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On ‎8‎/‎15‎/‎2020 at 11:20 PM, Den glade jæger said:

Kan tilføje at Hunter short gen 2 i cal 6,5 x 55 og 1/2" x 28 vejer 223 gr. 

 

Til referanse så var det cal 6,5x55 og M18x1 på de jeg hadde tak i. Kanskje litt mindre stål i min gjengeinnsats enn de med 1/2x28 kan forklare 20gram forskjell...

 

On ‎8‎/‎16‎/‎2020 at 6:55 AM, msteiro said:

Virker som produksjonen av TE dempere er ganske varierende. Min veide som nevnt tidligere 240g ca.

 

Fikk først en hunter short i stedet for standard short uten at jeg skjønte det før jeg målte diameteren. Kan det være du har fått motsatt feil siden din hunter veier ca det samme som min standard?

Link to comment
Share on other sites

På 16.8.2020 den 0.08, Skaubjønn skrev:

Jeg har Freyr & Devik 149 på min 6,5x55. Frontmontert, demper bra, kort, veier 149 gram. 

 

Jeg har også Freyr & Devik 149 på min nye 308 børse. Jeg må virkelig si at det er en flott demper! Har ikke så mye å sammenligne med, men har en sonic 45 på den gamle børsa mi og jeg merker ikke noe forskjell på dempingen (både lyd og rekyl dempes omtrent like bra i begge demperne), men herregud jeg merker forskjell på vekta! 

Link to comment
Share on other sites

Enig! Merker forskjell på vekta, og balansen. En større demper gir mer vekt fremme. Det skal ikke så mye til før det føles som om munningen subber i lyngen på jakt...  Jeg har ikke hatt den lenge nok til å vite om den tåler juling eller ikke. Men så langt er jeg kjempefornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/19/2020 at 1:08 PM, Skrueråmuttere said:

Har lyst på en superlett frontmontert, men frykter den kanskje er ekstra sårbar for støt fra siden om man bærer den med munningen ned i en Eberlestock riflesekk. Tanker?

Hva med å ikke ha på demper i sekken og montere når du tar den ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/19/2020 at 1:20 PM, Skrueråmuttere said:

Har gjort det før, men det tar en del ekstra tid, iogmed at jeg kan ha rifla i sekken nesten til jeg er i stilling. 

 

Har også et hakk i kroningen som jeg mistenker kommer fra glidelåsen nederst i riflesekken. Lyddemperen har en mye større flate foran, selv om aluminium er mykt.

 

A-lock

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en TE-Titan Standard short på en sako trg og en Hunter short på en ruger scout, begge 308win.

Fornøyd med begge. Kjøpte hunter short til rugeren da jeg skyter med jernsiktene også.

 

Har ikke noe grunnlag for direkte sammenligning med andre dempere. Har hatt en browning x-bolt 308win med a-tec maxim. Alle disse synes jeg for min del er ok å skyte et skudd med i skogen uten hørselvern.

20210120_193741.jpg

20210120_193308.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Har en Hausken MD45, kjøpt for helt feil formål, men for et og annet skudd i skogen, er den helt fantstisk.

Var tiltenkt mer allsidig bruk, men blir altfor fort varm på min .243, 3 skudd så danser blinken, men til en og annen fugl på fjellet eller i fjæra funker den knall.

Lett og demper lyd overraskende bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...