Jump to content

Mateproblem A-Bolt lll


thorsino

Recommended Posts

Har hatt en Browning A et par år, og har alltid hatt problem med mating til magasinet. Kulene deformeres og må mate manuelt når det skjer, ikke optimalt. Har lest et par eldre tråder, men som ikke gir helt svar på hvordan man kan få fikset det, siden magsinene er ulik. Kulene Jaktmatch går fint, men butte kuler som Oryx stanger rett inni kammeret (skudd nr 3 i magasinet), og må mate manuelt. Har prøvd å modifisere magasinet (se bilde 1), da gikk det fint med mating av Oryx,  men Jaktmatch (skudd nr 1) stangerer.

 

Uten modifikasjon:  Oryx og butte kuler når ikke opp til løpet og stangerer i kammeret. Jaktmatch og butte kuler går fint

Med modifikasjon: Jaktmatch og spisse kuler går for langt til opp til venstre med mod. Samtlige skudd med Oryx og butte kuler går fint. 

 

Er det noen flinke folk som kan hjelpe? 

 

Legger ved bilder 

Bilde 1.jpeg

Bilde 2.jpeg

Bilde 3.jpeg

Bilde 4.jpeg

Bilde 5.jpeg

Butte kule stagnerer.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Løsningen kan være så enkel som å bøye ørlite på magasinfjæra i fremkant slik at du får mer fjærkraft i fremkant av magasinet/patronen.. men vær yderst forsiktig, knekker den har du et problem. Magasinet åpner du ut ved å trykke inn bunn av magasinet i fremkant, trekk så bunnen bakover. Blafjæra er klinket fast i matebordet, det er rett bak den er klinket en kan prøve å bøye ør-lite. Utover dette har jeg ingen tips, men hadde samme problemet med min 9,3 med rundnesete kuler- i ett 30-06 magasin. Innvendig ser det slik ut:

IMG_0499.JPG

IMG_0498.JPG

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, prøvde å bøye fjæra så mye jeg turte, men det skulle ikke lykkes.

 

Det fremmedlegeme er det jeg prøvde for å modifisere - da funket jo for butte kuler, men ikke for spissekuler. Kanskje bare må gå får den løsningen når jeg går på jakt

Edited by thorsino
Link to comment
Share on other sites

Synes det ser ut som at materampa i magasinet ditt er for bratt. Så butte kuler tar tak der. Spisse kuler glir over. Får du mer fjærkraft fremme løfter du de butte kulene så høyt at de glir over. Mens de spisse vil som du sier løftes for høyt. Tror jeg ville tatt sjansen på å file materampa så den ikke blir så bratt. 

Men over til en annen ting: på siste bildet ditt ser det ut som en masse brekasje(avknekte biter) i godset på rifla. Hva har skjedd der? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...