Jump to content

Overtrykk etter nedkjøling


ladebenken

Recommended Posts

Hei. 

 

Kunne ønsket meg noen innspill på ett problem jeg har med en rifle. 

Rifla er i 6.5x284 

Krieger løp 

Klaring rundt halsen er .005", eller ca 0,1mm. Kule går lett ned i skutt hylse. 

Hylsene har god klaring fremover på lengden.  

Headspace osv er OK. Da skulle uansett problemet vært på hver patron. 

 

Har prøvd en del forskjellige krutt, bla Retumbo og N160. 

 

Det som skjer er: Jeg kan skyte en serie, med en ladning som er godt innenfor f.eks 47gr N160. Etter en skikkelig puss så kan jeg skyte 5-20 skudd. Venter jeg en 3-4 minutter slik at det får avkjølt seg litt. Det første skuddet etter "pausen" gir alltid massivt overtrykk med messing som flyter inn i utstøteråpning. Lite trykktegn på hetten.  Påfølgende skudd gir også overtrykk. 

 

Jeg har tenkt på en form for karbon oppbygging som kanskje hardner til, når den får avkjølt seg litt? Slik at jeg akkurat får tatt toppen av dritten når jeg pusser, men det bygger seg fort opp igjen? 

Noen som har vært borti lignende? Rifla har gått 500 skudd.  

 

Har lagt ved noen bilder som viser hylsene. Den nede til høyre var her første skudd etter en kort pause. Skjøt 10 skudd før pausen uten noen form for overtrykkstegn.  

 

Hvis det er noen i M&R som har borescope og ønsker å bruke noen minutter så hadde jeg vært svært interessert i det. 

 

 

IMG_0776.jpg

IMG_0777.jpg

IMG_0778.jpg

IMG_0779.jpg

IMG_0780.jpg

IMG_0761.jpg

IMG_0762.jpg

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Jaja, da er jeg en erfaring rikere.. og rifla er friskmeldt.

 

Mine pusserutiner har vært på denne, som på mine andre rifler. Jeg pusser etter hver skyting, med wipeout, eller borefoam samt litt mekanisk puss med nylon, eller ett par drag med kobberbørste, tørrpusser og bruker rødsprit i kammer. Nøyere puss ca hver 100-150 skudd.

 

Dette har nok vært for dårlig og det har fått brent seg fast noe karbon/kruttslam fremfor kammer. Lappene har jo vært rene etter vanlig puss, så må ha vært noe heftige greier. Nå har det vært dommedagspussing av denne rifla, kontinuerlig hatt noe slags guffe i løpet i 4-5 døgn og puss og utskiftning 1-2 ganger daglig. Jeg lurer på om det kan være noe gammel Retumbo jeg har fyrt med, som har vært åpnet. Ser den soter mye når jeg skyter. Kanskje den har dratt til seg noe fukt..

 

En del runder med Gold medallion. 

 

Skaut 35 skudd med den idag uten tegn til noe tull. Presisjonen synes å være tilbake fra middels til meget bra.  Tror det blir investering i borescope, lei av å synse..  

 

Skjøt 5x5 skuddserier på 430 meter.. Tilnærmet vinstille.

 

Dagens beste og dagens dårliste.. 

 

IMG_0789.jpg

IMG_0791.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Har lært at det å bruke forskjellige pussemidler er lurt. Med et middel kan det virke rent, bytter så til annet og der kommer det svarte/blåe/grønne lapper igjen. Godt det ordnet seg :D 

 

Og en liten runde nå og da med disse mekaniske pussemidlene. Gold Medallion og JB borepaste er lurt.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...