Jump to content

Dansk 9,6x18


Vaquero

Recommended Posts

Dette er en spesiell patron, det finnes flere merkelige patroner for slaktepistoler, dette er en av dem:

Denne patronen er opprinnelig dansk, den er sannsynligvis heller ikke brukt andre steder, en nasjonal greie. Patronen min måler hylselengden 18,40 mm. og kulen gir meg maks mål på 9,11 mm. Offisielt heter den 9,6x18, den kom til i det tyskokkuperte Danmark i 1941. Som vi ser så er hylsen her fra en nedkortet m/1889 (8x58RD, dansk Krag).

Disse korte patronene ble laget av hylser som var ladet om flere ganger (resirkulerte hylser). Jeg har en del forskjellige patroner for slaktevåpen, gjerne versjoner som er inspirert av .38 S&W. Flere av disse passer i revolvere for .38S&W. Disse patronen har som regel kortere hylser.

 

En tanke som slår meg:

Uten at jeg skal sette ut falske rykter her så lurer jeg på om denne danske patronen var laget med hensikt for ikke å passe våpen som kunne komme motstandsbevegelsen til gode? Denne patronen var totalt ubrukelig til annen enn det aktuelle slaktevåpnet. Som sagt, dette er ingen faktapåstand.

 

Vår danske venn @Chickenthief har publisert oss denne nyttige linken:

https://www.arma-dania.dk/public/timeline/_ad_patroner_list.php?a=return

 

9,6x18 a.JPG

9,6x18 b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Morfin giver hukommelsestab!

Den er udviklet som slagtepatron ud fra devisen om hvad man havde for hånden.

Min Far kom i slagetrlære i 1954 og han fik ganske kort tid efter det en ordentlig "røvfuld" da han skød en gris med en tyrepatron. Da det (projektilet) var holdt op med at suse rundt i slagteriet fik han på munden så han ikke spiste i 8 dage!! Slagtesvenden var ur-arrig over uheldet (og glad for at han ikke blev ramt).

 

Svenske Metallverken lavede patroner i 9x17R med zink projektil og disse med ganske hård ladning.

Danske modtstansmænd ladede Svenske SM slagtepatroner i (stjålne) Danske M1880, M1882, M1885 og M19891 Revolvere og meget ofte var resultatet en kammersprængning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...