Jump to content

Laget litt kulefett idag


spindrift

Recommended Posts

Det finnes jo delte meninger om hva som er det ideelle kulefettet, og hvor stor betydning det egentlig har for presisjon og blying med støpte kuler. De fleste er iallefall enige om at en eller annen form for kulefett/voks er nødvendig, iallefall i de fleste tilfeller- med mindre man bruker pulverlakk eller annen polymermantel. 

 

Tenkte jeg skulle dele oppskrift og fremgangsmåte for kulefettet jeg bruker for tiden. Jeg kaller det «Favorittfett»,  så da gir det vel seg selv at jeg er fornøyd med det. Jeg har brukt det fra subsoniske hastigheter, til ca 700m/s foreløpig. Det fungerer fint. Jeg har ikke fettpresse, men smører med innsmelting, så jeg aner ikke om det flyter i fettpresse uten varmeelement. Det er forholdsvis mykt. 

 

Først noen generelle tips og forhåndsregler

1) Gjør dette ute. Laging av kulefett inne er trolig usunt for ditt jordiske hylster, og katastrofalt for eventuelle parforhold.

2) Bruk en gryte hvor du har et tettsittende lokk, i tilfelle skiten tar fyr.

3) Komponentene som skal smeltes sammen har forskjellig smeltetemperatur. Faktisk kan den ene komponentens smeltetemperatur være høyere enn den andre komponentens antenningstemperatur. REKKEFØLGE er derfor ikke likegyldig.

4) Ikke stress. La de ingrediensene du har i gryta blande seg helt fullstendig før du har oppi neste ingrediens. Ikke kompenser manglende tålmodighet med høyere temperatur. «Medium effekt» på kokeplata er passe.

5) Skaff/dediker slikkepott, gryte og visp som du ikke bruker til noe annet

6) Ryker det? Skru ned varmen! Det skal ikke ryke.

 

INGREDIENSER

2ss automatgirolje (Biltema)

2ss Totaktsolje (Biltema)

100 grains såpespon (rasp såpestykke)

(1ss Propellaksefett (valgfritt; Biltema))

75g molybdeniumsulfidfett (Biltema)

75g «Universalfett» (Biltema)

250g bivoks (Honningcentralen)

50g paraffinvoks

(evt litt voks fra Babybel- ost; mikrokrystalinsk voks 🙂)

1 ss Lanolin (kan sløyfes)

 

1) Ha oljene i gryta, tilsett såpespon, rør rundt til all såpen er fullstendig oppløst: Dette tar litt tid, og det skummer. Når du har et rosa skum uten synlige såpefragmenter, kan du

2) Tilsette propellakselfett (eller annet høytemperatursfett) hvis du vil. Rør til fullstendig oppløst, deretter

3) Molyfett + universalfett tilsettes. Rør til alt er blandet fullstendig sammen til en glatt masse. 

4) Hiv oppi voksen, rør rundt til alt er fullstendig glatt og fint. Følg med, blir det for varmt og bivoksen blir brent vil voksen for evig tid avgi en kvalmende stank (men forsåvidt fungere fortsatt)

5) Tilslutt kan du ta gryta av varmen, og røre inn lanolin (valgfritt)

 

 

 

7F11319C-D252-49E8-B454-16619E47651E.jpeg

53A8FAA8-BE76-4B98-9594-F8D924B5540E.jpeg

02590E88-916E-4A6D-AAE4-5EE53949F13B.jpeg

FA698AEC-374F-4714-ABF3-F07E6AF34B75.jpeg

CFDAE18D-CFF8-4A5D-9D79-56C3B9161DA3.jpeg

A88855D4-C23D-417D-859C-C6953F684AE4.jpeg

72CDE7E3-8C19-4DD8-8002-8BB68133AE88.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det vil fungere godt. Jeg har hverken erfaring med fettpresse eller kommersielle kulefett, men jeg har laget ganske mye forskjellig av både egne, og velprøvde, anerkjente oppskrifter. Dette har hardhet «midt på treet». Det klamrer seg til fettrillene som bare det, blir ikke smuldrete over tid. Og det fungerer altså over et bredt hastighets- og trykkområde.

 

En enda enklere oppskrift fra en av fagets anerkjente autoriteter (Glen Fryxell, PhD i kjemi og lidenskapelig kulestøper), er rett og slett 50/50 molyfett og bivoks. Jeg har forsøkt det littegrann. Med innsmelting av kulefettet, får du bunnfall av moly etterhvert, og det ser litt merkelig ut. I fettpresse tror jeg det fungerer godt.

Mye godt lesestoff for interesserte her

http://www.lasc.us/CastBulletNotes.pdf

 

Med bøylerifler i de kalibrene tror jeg du ville ha stor glede av å støpe dine egne kuler. Det tar litt tid, både støping, lading og testing. Men jeg synes det er noe meditativt ved å stå foran støpegryta.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Liten tilleggsopplysning, siden jeg nå er eier av ei fettpresse!

Nærmere bestemt en Lyman 45. Jeg tror den gikk ut av produksjon på 60-70 tallet? Noe har passet godt på denne, den er i topp stand.

 

Kulefettet over flyter fint i pressa, uten varmeelement eller forvarming. Praktisk!

 

 

39FAEA55-36BF-4329-B857-442126BFBC6C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...