Jump to content

7,63 Mannlicher


Vaquero

Recommended Posts

7,63 Mannlicher, utviklet for Steyr Mannlicher M.1901 - 1905:

Jeg har en patron i samlerskapet som står der litt beskjeden, den ser ikke så spennende ut der den står sammen med andre 7,62 - 7,63 - 7,65 - eller .32 acp. Alle patroner er spennende uansett hvordan de ser ut, mener jeg. Alle har en historie. 

Jeg fikk litt lyst til å trekke frem denne 7,63 Mannlicher-patronen og nevne litt om pistolen den er laget for.

 

Øserrike/Ungarn:

Pistolen var utviklet av Ferdinand Mannlicher på slutten av atten-nittiårene, innledningsvis hadde pistolen en eksperimentpatron i samme diameter, men den hadde en lengre hylselengde i 22,95 mm. (Katalog-ID) SAA 2190 7,63 mm. Mannlicher Experimental model 1900.

Pistolen ble endret med noen få detaljer etter diverse prøver som var produsert i begrensede antall, først i 1901 ble pistolen endelig klar for en modell som skulle produseres i større kvantum. Pistolen ble etter sin samtid betraktet som velfungerende og av god kvalitet. Den hadde en bakdel med at den måtte lades med ladeklips/skinne fra toppen og ned i skjefte, dette var nok årsaken til at den tapte konkurransen mot Luger og andre pistoler som hadde løse magasiner. Mannlicher 1901 ble først og fremst innkjøpt privat av offiserer i den Østerrike/Ungarske hæren. Det skrives at disse ble trukket tilbake etter en rettssak i 1904 - 05. Antall produserte skal ha vært 4000 eksemplarer.

Det finnes også spanskproduserte modeller som blir nevnt med varierende og dårligere kvalitet.

 

Argentina M.1905:

Argentina gikk til innkjøp av pistolen i 1905, derav betegnelsen M.1905. Denne pistolen er oppgitt som 11.000 produserte eksemplarer. Pistolen blir også nevnt i tjeneste for Bolivia. Argentina har produsert patronen frem til slutten av 1950-årene. 

 

Patronen 7,63 Mannlicher har en hylselengde på 20 mm. Standardisert i 1901:

I Europa opphørte produksjonen av patronen under andre verdenskrig. Mitt eksemplar er fra Argentina, FMMA PB. 1947. "Fabrika Militar de Municion  Armas Portatiles".

 

Det er mye informasjon om dette temaet dersom en vil Google. 

 

Fra venstre:

#1: 7,63 Mannlicher SAA 2125 år 1901, Østerrike.

#2: 7,65 Browning SAA 1980, (.32 acp) år 1897, Belgia.

#3: 7,65 Parabellum SAA 2130 (Luger) år 1900, Tyskland.

#4: 7,65 Borchardt SAA 2255 år 1893, Tyskland.

7,65 Borchardt er også kjent som: 7,65 Mannlicher - 7,63 Mauser - 7,62 Tokarev.

 

7,63 Mannlicher – Kopi.JPG

 

7,63 Mannlicher, Argentina.JPG

M.1901.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...