Jump to content

7 mm rem mag, storvilt


Knall og fall

Recommended Posts

Når jeg begynte å jakte elg var det med en Winchester m/70. Det ble noen elger som falt for .308 med Mega. Nå har jeg en Parker Hale Classik 81 i 7mm.Rem.Mag. Denne  7mm. rifla har jeg skutt langt flere elg med. Når det gjelder min erfaring med Winchester m/70 så er det en helt grei rifle, sikringen er populær. Winchester m/70 sikring er det mange som har montert på andre rifler som Mauser. Winchester m/70 er en fin velfungerende rifle for sin generasjon boltrifler, mye nytt har kommet, men noen store revolusjoner har jeg sett lite av. Helt klart mye bra med utskiftbare løp osv. har sett dagens lys. Dersom en trenger en enkel å grei rifle med ett kaliber så holder ditt valg livet ut. 

 

Jeg vil legge til at @Chiefen.v-2 valg av kikkert er fornuftig siden du ha valgt et flattskytende kaliber, her utnytter du kaliberets potensiale genialt. Du må ikke ta alle kostnaden på en gang, start med det du har, bygg ut etter hvert. Din rifle er en utmerket plattform for videre forbedringer.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Knall og fall skrev:

 

 

 

19 timer siden, Knall og fall skrev:

Takk for utfyllende svar Vaquero🤗 he fått rifla i hus nå. Har nettopp bedda og pussa ned stokken (mye bruksemerker) og skjært ut nye grepsflater. Den leverte 5 skudd på klistrelappen på 50m. Kjempefornøyd!

Tja, min rifle (7mm.Rem.Mag.) med originalløp takket for seg etter 3500 skudd. Jeg har byttet pipe og håper den holder ut til ca.4000 skudd innenfor tieren på 100 meter. Jeg  er utenfor telling i dag, skulle du tro at du er dårligere enn tidligere (i benk), det kan være at dårlig samling skyldes utslitt løp. Løpsslitasje kontra .308W og 7mm. Rem.Mag. er vesentlig etter det jeg har opplevd. Jeg skyter en del med hamstret Nosler CC. 168 grain. Dette tærer løp på ca. kr.1,00 pr. skudd++.

Har en råd til å jakte å skyte over en viss tid, da har en råd til å bytte pipe etter en viss tid. Ellers, i fjor skjøt jeg et rådyr med 175 grain Grand Slam, Speer. Helt greit med kjøttødeleggelser, elg er helt innenfor "overkill" med denne kula. Med en saktegående 175 grain i 7mm. fikk jeg mindre skader på slakt enn med .30-30 Win. (Rem. Core lock.)

Er du ung og ivrig med 7mm.Rem.Mag. må du påregne løpsslitasje på en jaktrifle. Å praktisere 7mm. Rem.Mag. for min egen del var å flekse ulike avstander fra rådyr til elg ut til 300 meter (i verste fall). Jeg snublet over kaliberet over et tilbud jeg ikke kunne si nei til, jeg hadde også en ladepresse og en hjerne som sultet etter andre patroner enn de mest vanlige. Mitt valg på 7mm. Rem.Mag. falt mellom fornuft og objektive behov på reelle jaktavstander og trang til utforsking. Det viktigste dersom våpen og kaliber tiltrekker en er at det er forsvarlig og humant, og at du selv trives og har det gøy og trygt med det du har. God jakt med 7mm. Rem.Mag.

Parker Hale.jpg

Min Parker Hale Classic m/81 i 7mm. Rem.Mag. har skutt en del rådyr og elg. Den er med ut i all slags vær. Verktøy, ingen prydgjenstand. Denne versjonen har stål i alle deler, uten plast eller aluminium som mange andre modeller fra PH.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Knall og fall skrev:

Blir maks 200 skudd i året med 7mm.rem.mag. viss den sprer litt for mye ein dag, he man god grunn til og handle nytt😎.

 

Du er smartere enn meg, våpen jeg har hatt sterke jaktopplevelser med blir jeg knyttet til. Klamrer meg til dem og filosoffirer med dem i hånden på mørke høstkvelder og vintrer. Jeg gleder meg til neste jaktsesong og håper på samme opplevelser eller bedre. Generelt har har jeg en konservativ smak basert på subjektive følelser. Jeg lever ikke av jakt og våpen, jeg lever for hobby/rekreasjon. Kynisk snusfornuft for andre ta seg av, ære være dem😁

 

Mengdetrening driver jeg med eldre infanterivåpen, hver gang på banen må være gøy.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...