Jump to content

Browning x-bolt lite/ Tikka t3x lite / mauser m18


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Jeg har selv Mauser M12, aldri tatt i M18. 
Tikkaen solgte jeg pga dårlig plassering på sikring og jeg syns den rusta lett på blåneringen. 
Avsikra den mot beltekanten flere ganger under gange. 


Prøvd og klådd på kompis sin X-bolt og når jeg kjøpte M12 sto det mellom X-bolt og M12.
Så jeg ville valgt en X-bolt av de du nevner fordi: Bedre sikrings plassering, kryssmata magasin som flusher med stokken og bedre feeling på stokken da den ikke er like glatt som tikka (Dura Touch)

Som sagt aldri tatt i M18. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også disse opp mot hverandre når jeg skulle kjøpe. Jeg endte opp med X-bolt. Var i butikker å tafset litt på de. Likte da best X-bolt. Likte også sikring plasseringen. Samt at jeg foretrekker låsekasse som  passer til kaliber. dvs kort låsekasse for mine kaliber. Jeg er da selvsagt låst til dette, å kan ikke slenge et annet løp for lengre ammo på rifla om denne tanken skulle friste.  Var flere som tafset litt på rifla mi på skytebanen ifbm oppskyting, å det var noen da som måtte rett i butikken å kjøpe ny rifle etterpå. Verken prøvde, eller tafset på rifla til noen av disse personene. Så kan ikke si noe om hva de hadde. Er en Nordic Light  SS adjustable jeg har. Lita, lett å småsexy var vel det som fikk flere andre på skytebanen til å starte tafsingen..

Så jeg vil anbefale å tafse litt på alle ønskelige rifler.  Noen liker slanke rette linjer, å noen liker litt mer former å kjøtt på "rifla"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, blir vel nesten hipp som happ. Det er en myte at stainless-piper ("rustfrie") ikke ruster, derfor bruk av anførselstegn. Men de tåler fuktighet over noe lengre tid før det skjer noe. Mitt poeng er at uansett hva du velger må du stelle våpenet (tørke av og olje) etter en dag i regn og snø, både inn- og utvendig. Jeg synes personlig at våpen med sort pipe er det peneste, men du får et meget bra våpen enten du velger det ene eller det andre. Så vidt jeg kan se av Browning-katalogen har begge variantene 53 cm pipe i kal. 6,5x55. Og det må de ha! Jeg har en tidlig utgave av A-bolt med 53 cm pipe og demper i samme kaliber, og det våpenet blir definitivt ikke det første jeg selger.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, jegerfranordstrand skrev:

Burde jeg velge stainless dersom det blir x-bolt?

Selvfølgelig bør du det. Du får ikke farlig rust på ei stainless børse. Er du uheldig eller ikke passer på børsa kan du få overflate rust, men ikke gravrust. Får du overflaterust på ei SS børse så polerer du det bort med Autosol elns.

Skal du absolutt ha ei svart børse går det fint å coate ei SS også.

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en x-bolt NL black tidligere i år, og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd! Har ikke hatt den med meg på jakt ennå, kun skutt på bane. Flere som poengterer plasseringen av sikringen, helt konge! Ergonomisk og lett tilgjengelig! Opplever også at børsa ligger veldig godt i henda mine, ingen fare for at den sklir eller glipper takket være duratouchen! Jeg liker også godt den slanke utformingen av stokken, lett og fin børse!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...