Jump to content

Da prøvde jeg grillet rådyrlår, anbefales.


asterix

Recommended Posts

Bukkejakta nærmer seg, og fremdeles var det noen lår igjen i fryseren. Med over 30`C i skyggen er det stort sett grilling som slår an. Det endte opp med noe av det beste kjøttet jeg noen gang har smakt, og jeg føler derfor at jeg må dele den oppskriften. Dessverre glemte jeg å ta bilde av kun det oppskårne kjøttet, saftigere og finere kjøtt må en lete lenge etter. Det tar litt tid, men smaken er verdt det.

 

Tin opp rådyrlåret i romtemperatur- skjær ut nøkkelbeinet. Gni det så godt inn med rikelig med sitronpepper. Gni låret inn med en pose Santa Maria "Allround marinade", legg låret i en form med plast over, og la det hvile i kjøleskapet til dagen etter. 

Ta låret ut av kjøla og la det ligge i romtemperatur noe timer, slik at hele låret blir temperert. Legg låret i en ildfast form,  dekk forma med alu-folie, sett i steiketermometer og sett det i steikovnen på 80-100`C. Langtidssteikes i 2-3 timer til termometeret viser 50-55`C. 

Lag en marinade/grillolje bestående av et par dl olivenolje, litt sennep, pepper, noen fedd knust hvitløk, en skvett rødvin, litt salt, timian osv

 

Fyr gassgrillen hardt med alle brennerne, husk å pensle låret med grilloljen før det legges på grillen på sterk varme. Grill låret noen minutter på alle sider og pensle ofte med grilloljen. Jeg justerte ned varmen og grillet låret et kvarters tid med jevn pensling.  Steng av brennerne under låret, men la en brenner gå for å holde grillen på et par hundre grader. Husk steiketermometer. Sett på lokket på grillen og steik til termometeret viser ca 60`C. Dette tok ca 20 minutter.Ta ut låret dekk det med alu-folie og la det hvile i en 20-30 minutter (samtidig som potetene tilberedes) før en skjærer låret og serverer. Under hviletiden vil temperaturen stige til ca 65. Serveres med egenkomponert fløtesaus, råstekte poteter, salat og iskald pils. Jeg har spist en del viltkjøtt, men dette var nok det beste jeg har smakt. Nyt maten og god fornøyelse. 😉

IMG_20190729_184633 – Kopi.jpg

IMG_20190729_184646.jpg

IMG_20190729_190114 – Kopi.jpg

Edited by asterix
  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...