Jump to content

Bøylerifle VS Boltrifle


Reit'n

Recommended Posts

Hallo alle menn/damer på forumet her😁

Jeg driver å skal ta jegerprøven nå til høst. Men jeg er litt skeptisk når det kommer til valg av rifletype. De fleste jeg har pratet med sier jeg burde gå for en boltrifle og at bøylerifler er bare for lek. Men jeg liker lademekanismen på en bøylerifle mere en en boltrifle. Såklart har bøyleriflen noen svakheter (kalibere) de faktum gjør at jeg undrer litt på hva jeg skal ta. Titter litt på browning sin BLR og Henry sin Long Ranger i kaliber 308/30-06. Er disse et bra alternativ for noe midt imellom? Takk for alle svar og jeg gleder meg EKSTREMT til jaktsesongen starter😁😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet min karriere med bøylerifle. Da kun på skytebanen. Når jeg begynte å jakte ble den fort byttet ut med en boltrifle, synes det rett og slett er et bedre våpensystem til storviltjakt. Bøylerifla mi er fortsatt i bruk, men kun til trening på banen (som jeg gjør med alle mine våpen) og til isbjørnbeskyttelse når jeg er på Svalbard. Til det er den veldig fin, kort, lett og rask og ta fram og lade om. Har heldigvis aldri fått tatt den i bruk der oppe.

 

Mitt råd vil være å starte med boltrifle og heller vente med bøyla til det er tid for våpen nummer to (eller tre eller fire, når du finner ut at det hadde vært kjekt med en ekstra boltrifle til, og kanskje en hagle eller to først;)

 

Når det kommer til merke og kaliber er det nok mange meninger, de som spør meg får alltid samme svar: Tikka t3 i 6.5x55.. Bra våpen, populært kaliber, ikke alt for dyrt og lett å bli kvitt på finn.no igjen hvis man skulle ønske å bytte den ut senere. (Har selv aldri eid en tikka eller noe våpen i 6.5x55) 😂

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mest fornuftig å gå for en Tikka i 6.5x55, men mye morsommere med en BLR i 308 Win :-). Jeg hadde gått for den børsa som ga meg mest glede, og dersom du kommer til et punkt i jaktutførelsen din hvor børsa begrenser deg - ja, da kjøper du ei børse til! Bøyle blir uansett aldri feil!

 

Har du råd til en Zeiss med ASV+ vil du få mye glede av børsa både på bane og jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bøylerifler kan være moro/ er moro, og de er høyst brukbare i hendene på folk som kan bruke dem. MEN: De fleste bøylerifler har en god del høyere brukerterskel enn vanlige repeterrifler (som det heter på norsk, "bolt rifle" er engelsk ;) )

Nesten alle er et lite helvete å demontere og sette sammen igjen, og de er plundrete å pusse.

De fleste har ikke veldig gode avtrekk, noe som gjør presis skyting vanskeligere

De er sjelden like presise

Låstiden er laaang, pga. hanen, enda vanskeligere å skyte presist

De er sære på ammunisjon, må ha butte kuler, og du risikerer at du får dårlig presisjon med akkurat den typen din sportsbutikk har inne

Ofte kommer de i mindre vanlige kaliber

 

Egentlig så er de litt sånn engelsk sportsbil /Harley Davidson - det er kult, men egentlig er det bare ulemper... Har du peiling, så er du forbi ulempene, men til en nybegynner - helst ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nåh! Som eier av 3 stk Harley-Davidson (ja, det skal skrives med bindestrek) så må jeg bare....

Men M 67 har oppsummert det meste greit. Legg også til ergonomi, hvilket jeg personlig synes er den største ulempen med  både brekk og bøylevåpen. En skal ikke undervurdere hva en god stokk kan gjøre for skyteresultatet. Slike stokker finner en på, eller de er stort sett bare tilgjengelige for "bolt"rifler. ( Er ikke ei bøylerifle også ei repeterrifle?)

Edited by vavlo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er vel strengt tatt bare de med rørmagasin som MÅ ha butte kuler...? 

Selvsagt, men det er vel strengt tatt bare de med rørmagasin som er "ekte" bøylerifler - dvs. med full bøylerifle-kulhet ;) I tillegg har de aller fleste bøylerifler som er i omløp rørmagasin. BLR og S99 er det nesten bare bøyleriflefantaster som har gitt etter for behovet for spisse kuler som har ;)

 

Sitat

Som eier av 3 stk Harley-Davidson

Bøylerifler med boksmagasin er vel faktisk omtrent som en Harley med rekkefirer på tvers...

 

Sitat

( Er ikke ei bøylerifle også ei repeterrifle?)

Jo den må vel være det. Savner da et godt norsk ord for "boltrifle", siden det ikke er "bolter" men sluttstykker i dem?

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Reit'n Har du lyst på en så kjøp en. Du kommer til å angre på at du ikke gjorde det om du kjøper noe annet når en stemme i bakhodet sier du har lyst på ei bøylerifle ;) Men siden du er førstegangs kjøper legg inn 6 søknader med en gang. En fin bøylerifle i 308/30.06 bolt rifle i samme kaliber, ei salongrifle og hagle. Kanskje sleng med en kombi også om du føler for det. Du betaler pr gang du søker og ikke pr søknad så om du ikke kommer til å bruke søknadene så gjør ikke det noe. boltrifler i alskens utgaver kan du kjøpe om bøylekjøpet ikke var slik du kunne tenke deg til jakt men holder morofaktoren. Har jaktet flere år med bøylerifler og det er helt ok våpen til jakt. Så har du lyst prøv. Ikke hør på hva "snobben" sier ;) 

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36  @M67Takk for tips om både rifle og søknad (hadde ikke tenkt så mye over det akkurat) Men søker jeg med en gang jeg består eller gjør man det før? Tenkte å gå for en Henry Long Ranger i 308 eller 6.5 da eliminere jeg butte kuler. Kommer sikkert til å skaffe en repeter/bolt rifle uansett. Fortsett å kom med informasjon både når det kommer til rifleanbefalinger og kaliber😊

Link to comment
Share on other sites

@Reit'n Du søker etter at du har bestått jegerkurset. Dokumentasjon på at du er jeger betyr at du kan handle våpen ;) Long Ranger kommer bare i 308 win og 6,5 Creedmoor. Da går du for 308 win pga ammunisjons priser og tilgang. 6,5x55 rifler så finnes det så mye bra å velge i blant de "vanlige" riflene :P 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Henry Long Ranger

Dette er jo en moderne konstruksjon med roterende sluttstykke og boksmagasin, den kommer i moderne kaliber, og tåler det, du kan montere kikkertsikte på en fornuftig måte - osv...  og den er tilogmed noenlunde rett fram å demontere og montere igjen. Henry har videoer på nett - det burde forresten alle hatt...

De fleste av mine argumenter mot bøylerifler faller i forhold til denne - det eneste som gjenstår er omtrent at den er stygg... Personlig ser jeg ikke sjarmen lenger når den er blitt fullt ut moderne, tilogmed i stokkfasong - det neste blir vel et chassis ;) 

 

Uansett, løp og kjøp. Er enig med de som mener 308Win er det fornuftige kaliberet. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, M67 skrev:

Personlig ser jeg ikke sjarmen lenger når den er blitt fullt ut moderne, tilogmed i stokkfasong - det neste blir vel et chassis ;) 

 

Så mine drømmer om en slik med 20 skudds magasin, svart syntstokk eller grå/svart laminat med litt montecarlo fasong på kolbe og rails på fortre, blodkappet og påmontert lyddemper med rødpunkt eller en taktisk 1-8x24 kikkert hadde ikke vært vakkert?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...