Jump to content

Kikkert med kort nærgrense.


Helmet

Recommended Posts

Heisan. Jeg trenger en kikkert med nærgrense ned mot 5 meter og gjerne enda kortere. Skal brukes på ei Crosman co2-rifle. Forstørrelse i området 1-4x, 2-7x, fast 4x eller der i området. Er klar over at rødpunkt kanskje hadde vært det greieste, men hvis noen har et tips til en grei kikkert som passer beskrivelsen, så setter jeg pris på det. 🙂

Link to comment
Share on other sites

For det første tror jeg luftgevær har en "omvendt rekyl" som gir juling og ødelegger kikkerter som ikke er beregnet på slik, inkludert dyr kvalitetsoptikk. Vet ikke om det er relevant i ditt tilfelle?

 

Uansett, så tror jeg kikkerter som starter på 1x som regel er veldig skarp på kort avstand ved laveste forstørrelse. På 1x er iallefall Swarovski Z6i 1-6 skarpt på en meter mot bildene på stueveggen. Antar at dette er overførbart til andre kikkerter som starter på 1x? Skrus forstørrelsen opp derimot blir bildet utydelig på korte avstander.

 

Mitt inntrykk er at dette ofte endrer seg når man går opp i forstørrelse, kanskje allerede på en 2-7 (???), og muligens også avhengig av merke og modell. Vet at mange kikkertprodusenter har parallaksejustering som typisk starter på for eksempel 25 eller 50 meter, for eksempelvis en 3-15 og 5-25 kikkert. Et unntak jeg har lagt merke til at kvalitetsmerkene March og IOR, samt rimelige Vector Optics, so, gjerne har parallaksejustering som starter ned mot så lavt som 7 meter.

 

Vector Optics er som sagt rimeligere kikkerter, men noen av de er helt greie. Er litt usikker, men tror alle Vector-kikkertene skal tåle luftgevær. Jaktdepotet er forhandler i Norge. Har prøvd en Vector Taurus 4-24. Parallaksen kunne stilles helt ned til 14 meter, men opplevde av dybdeskarpheten var ganske kort i forhold til Vortex Viper PST Gen II 5-25. Følte jeg konstant måtte skru på Vectoren for å få skarpt bilde på forskjellige avstander. Hvis dybdeskarpheten er like kort på Vector-modellene som starter på 1x, så spørs det om de vil fungere tilfredsstillende på så kort hold, men her har jeg ingen erfaring.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Nei, co2-drift ødelegger ikke kikkerter sånn som rifler med stempel og fjær kan gjøre. 

 

Vector Optics ser interessant ut, men litt dyrere enn jeg hadde tengt meg. Jeg tror rett og slett jeg går for en gammel salongriflekikkert eller en rimelig variant av rødpunktsikter.

 

Uansett, Midt-I, takk for responsen. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...