Jump to content

Sesongens kikkertsikte elg/350Remmag


AlfaRex

Recommended Posts

Lider valgets kvaler i forberedelsene til jakta og trenger litt drodlehjelp!

 

Jakter elg med en kort Winchester 70 i .350 RemMag og på denne har jeg hatt følgende kikkerter de siste årene: Swaro 1,5-6x42, Zeiss (US) 3-9x36 og nå Swaro 2,5-10x42.

 

Men hva skal jeg prøve nå?

 

Likte svært godt størrelse og format på 3-9x36 og i lave Zee-ringer lå den i perfekt høyde over løpet, men den har (for) fint duplex-retikkel og ikke den beste optikken. Er rett og slett ikke så skarp som de vanlige europeerne. 

 

1,5-6x42 skal jo være universalløsningen, men jeg liker å ha litt mer forstørrelse, samtidig som jeg synes minsteforstørrelse på 2,5-3 er uproblematisk for mitt bruk.

 

Så da måtte jo løsningen være 2,5-10x42. Men nei. 42mm objektiv gjør at tyngdepunktet på rifla kommer høyere enn nødvendig og i praksis kunne minsteforstørrelsen like gjerne vært 3x på denne da 2,5x kun gjør at man ser mer av kikkertrøret, ikke terrenget.

 

Oppsummert skulle vel dette gi et ideellt sikte i Swaro eller Diavari C 3-9x36  med lys og/eller tysk nummer 4. Men det finnes så vidt jeg vet ikke (?).

 

Hittil har jeg tenkt på Leupold VXR 2-7x33 som en kandidat. Har aldri sett gjennom et slik og usikkerheten knytter seg til optikk og 33mm objektiv. Kan jeg like gjerne sette tilbake 3-9x36’en foruten retikkel-synligheten?

 

Merker konservatismen blir sterkere  med alderen og jeg synes alle disse 8x 34mm mellomrør-sakene er tøvete og de har jo alle objektivdiameter jeg ikke trenger eller ønsker til elgjakta.

 

Nickel sine spesialmodeller er jo fine, men de er (for) kostbare.

 

Kahles 2-7x36 ser jo perfekt ut foruten en diger okular-del, men nå er jo Kahles bare tacticool og digre greier...

 

Har kjøpt en masse brukt optikk opp igjennom og gjør gjerne det igjen.

 

Denne rifla brukes til postering og smygjakt på elg på dagtid. Hold 15-150 meter.

Har andre kombinasjoner som dekker øvrige bruksområder.

 

Hjelp!

 

 

Edited by AlfaRex
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvorfor ikke bare kjøpe en ny 3-9x36 med bedre linser? Virker som at du var fornøyd med zoomen, objektivstørrelse etc. Tipper Swarovski z3 3-9x36 vil være en oppgradering optikkmessig i forhold til Zeiss sin mc. Swarovski z3 er en utgått modell, men det finnes fremdeles forhandlere som har igjen av den. Sport 1 Orkanger har, de har annonse på de på Finn.

Ja, den er dyrere enn Leupolden. Men så slipper du kanskje å søke etter noe bedre etter en sesong eller to?

 

Har du vurdert 2 sikter? Jeg har en aimpoint micro h2 til de trange postene og Zeiss 1.5-6x42 hvis postene er litt mer åpne. Bruker hurtigmontasjer og byttet kjapt etter hvilken post jeg har. Vurderer et tredje sikte til reinsjakta med høyere forstørrelse. Poenget er at jeg er veldig fornøyd med å variere mellom ulike sikter alt etter jakt, terreng og poster.

 

Ellers så deler jeg din oppfatning om at mange av nye sikter er både tunge og klumpete. Jeg liker også de lette og smekre bedre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På "skogsrifla" mi, en Ruger M77 International i 30-06, har jeg en Leupold VX R 2-7x33.
Retikkel er et standard Plex, men med rødprikk, noe som fungerer utmerket både på korte og raske skudd i skogen, og litt lengere hold over åpne myrer og hogstflater.
Har brukt det i storm og stille et par sesonger, og er godt fornøyd.

Ruger International 1.JPG

Ruger International 2.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...