Jump to content

litt forvirret ???


Radu

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg begynte å lade selv før ca. 2 måneder siden. (ca. 500 patroner opp til nå)

 

Rifle Bergara B14 Sporter 6.5x55 - 61cm løp - stigning på 1:8.66.

 

Lader Norma hylser kun skudd i min rifle.

 

Første ladning parti-kun halspress:

a).140gn. Barnes Match Burner / krutt Norma N15 - 47,2gn / COL 77,5 ---resultat hol i hol på 100m og 30mm samling på 300m (hastighet 2704ft/s)

b).patroner til jakt - 142gn. Nosler AccuBond / krutt Norma N15 - 47,7gn / COL 77,5 --resultat 10mm samling på 100m og 14mm på 300m (hastighet 2714ft/s)

de to kulene har det samme treffpunkt med riflen min :)

c) prøvde meg med Lapua Scenar 139gn / krutt Norma N15 - 47,2gn / COL 77,5 ---like gode samlinger men de dra for mye til høyre (ca. 5-6cm på 100m)

 

Andre ladning parti - fullpress:

de samme kuler/den samme oppskriften --  resultat: spredning som f... opp til 5-6cm på 100m og 20cm på 300m. I tillegg: trykkmerker på hylsene

 

Jeg tenkte at fullpressing skulle har vært *the shit*. Kan det bli så mye forskjell? 

Nå tenker jeg å begynne på nytt:

skal ned i krutt,

jobbe litt på COL kanskje. 

+ mye test skyting igjen.

 

Siden jaktsesongen starter snart, så tenkte jeg å spør etter gode tips her.

Kanskje jeg får litt mer fart på ting spesiell på de AccuBond kulene.

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

Takk.

 

P.S. Kruttet er fra samme produksjonsbatch og diesett fra Forester . 

 

 

 

Edited by Radu
Link to comment
Share on other sites

Dersom du er sikker på kruttvekt, settedybde og kruttype så skal slikt normalt ikke skje.

Målte du hylselengden på begge før du satt i kulen? Ulik hylselengde kan føre til at hylsemunningen sitter mot kammerenden slik at kulen sitter hardere i hylsen, dette gir øket trykk.

Kontroller og fres hylsene til korrekt lengde før du prøver videre..

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått tilbake til halspressing. Problem løst. Hører og leser at endel snakker varmt om helpressing, eller, "delvis ompressing" som de kaller det. Man presser bare hylsa nok til at den kamrer uten motstand, men i 90 % av tilfellene, så ender du opp med bunnen av dia i fullkontakt med hylseholderen uansett, så jeg kaller det helpressing.

 

Ditt eksempel er et godt argument for halspressing vil jeg påstå. Det har vært erfaringa mi også. Får best presisjon med halspressing. Har drevet med lading siden 1996 og hatt en haug med rifler. Jaktrifler først og fremst. Mulig "delvis ompressing"/ helpressing har noe for seg i spesialrifler ala bencrest osv, med tighte kammermål og annet "analt" men i ei vanlig jaktrifle? Mjæææ..(Nå får jeg sikkert så øra flagrer..)

 

Du kan selvfølgelig teste og forske litt på helpressinga, prøve ut forskjellig settedybde etc, men det enkleste er vel å bruke det som funker.

 

Hva mener du med trykkmerker forresten? Merka du noen forskjell i hastighet på de hylsene med trykkmerker?

Hylselengden? For lange hylser som per-s skriver ?

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig nøye med kruttvekt. Je tar på elektroniske vekt hver eneste ladning. 

Hylse lengde på alle, etter helpressing, presis 55. De ble skudd 3 ganger. De kamret veldig fint og lett.

 

Som trykkmerker hadde jeg det lille krateret i tenplugger, som var litt breiere enn vanlig. Ikke extremt. I tillegg så såg jeg på noen av de det runde holet merke fra extractoren. 

 

Halspressing er ikke noe opsjon lengre. Det ble gjørt med die som jeg har lånt og returnert etter jeg fikk mitt nytt diesett

 

kun halspressing

100m 142gn Nosler AccuBond

4690EDA2-07BB-4FF5-B8F6-27641C5538F7.jpeg.d7fbaa9712e88073ad9fb8de2b8ca7b0.jpeg

100m 140gn Match Burner

3835708A-4B8F-41AE-8A79-22095CC1307C.jpeg.f2ae46008a31d7aae81dd29a996c0c2c.jpeg

300m 142gn Nosler AccuBond

AB6A60AD-3C0E-4F37-BF6D-70CC399F845D.jpeg.e197fdf49e2539519c919fc9d9d4d1d9.jpeg

 

 

Helpress

100m 

77E5D0C7-7943-487A-AAF8-855D97986B80.jpeg.40de78bea9f9f1d24aeea7df3d510b5c.jpeg

Edited by Radu
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Radu skrev:

Halspressing er ikke noe opsjon lengre. Det ble gjørt med die som jeg har lånt og returnert etter jeg fikk mitt nytt diesett

 

 

 

Kjøp deg en neck sizer..Tror de fleste av tilbyderne her til lands har en på lager.

 

Eller start feilsøk med helpressa hylser... Hva var temperatur når du skjøt de som var halspressa, kontra de som var helpressa?

10 grader + i temperaturforskjell kan gi slike utslag når du ligger på maxgrensa, vet jeg.

 

En annen ting kan være at fullziserdia gir bedre/hardere kulehold enn hva neck dia gjorde.

 

Bakk på kruttladning og jobb deg sakte opp igjen, og se hvor du får tilbake presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja var nå litt merkelig dette. Jeg lader nå adskillige tusen 6,5 skudd i året men har aldri sett slike forskjeller mellom neka hylser og helpressede. Men nå lader jeg ikke til max trykk da jeg ikke gidder å skifte løp flere ganger i året.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke helt samlinger du beskriver og bilder til å henge helt sammen, eller surrer jeg? (Uansett, hadde jeg fått til noenlunde repeterbare treskuddsgrupper på 14 mm på 300 m ville jeg ikke forandret på en dritt og meldt meg inn NBSF.) Normalt vil ikke hals vs hel( del)press gi de store utslag. Det vil helst være en annen forklaring. Lager verktøyet ditt rimelig rette patroner? For å få et inntrykk av presisjonen til ei ladning bruker jeg gjerne gjennomsnittet av min. 3x3 skudd eller 2x5 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Valvo, det er faktisk målet: konstant presisjon opp til 300m. Hvis jeg, rifla og jakt kulene kan samle 14mm på denne avstanden, da vil jeg oppnå hver gang omtrent det samme, uansett. Det tar jobb og trening.  😅

Jeg synes bare at det var litt mye forskjell mellom hals og helpress. Som skyter har jeg ca. 3000 skudd erfaring. Som hjemelader har jeg enda mindre erfaring. 

Men jeg vet nå at det er mulig for meg å treffe snusboksen på 300m. Og det var poenget med helpress. Derfor er jeg veldig takknemlig for tips. 

Diesettet er nytt. Hylsene kommer ut som de skal 

Edited by Radu
Link to comment
Share on other sites

Normalt er det knapt merkbar forskjell på helpressing og halspressing i de fleste rifler. Med det store avviket du oppgir må det være en annen årsak. Start med basiskontroll først siden det er enkelt.

Sjekk om løpet er pusset rent, sjekk alle skruer i stokk og på kikkertmontasje, skru fast lyddemper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå tilbake til halspressing, ikke vits i å bruke tid på dette, når du allerede har oppskriften på hva som fungerer. 👍 

 

Hvis du nå allikevel skulle bestemme deg for å være sta, må man tenke litt logisk: Du har endret en variabel - pressingen av hylsen -, da er det naturlig å starte feilsøkingen her. Endre COL og kruttmengde blir å starte i feil ende. 

-Hvordan har du justert helpresser dien? Korrekt metode er: Skru ned til den er ca 2mm fra hylseholderen, press og prøv og kamre, skru en kvar turn ned og prøv og kamre igjen...osv helt til den akkurat kamrer lett.  Dette er korrekt metode sålenge patronen skal skytes i det samme kammeret. 

-47gr N15 på 140gr kule skal normalt sett ikke være i nærheten av å produsere utstøter merker, jeg mistenker at dia di er skrudd for langt ned, slik at du får for mye headspace. Når du avfyrer sklir patronen bakover i kammeret, dårlig presisjon og utstøter merke er resultatet. Jeg har også vært borti lignende med annen årsak, da var det feil hylseholder til tennhettesetteren. Det førte til at tennhetten sto ut litt. Hylsa kammret da på tennhetten. Det førte til alvorlige trykktegn på svake ladninger, gasslekkasje og utstøter merke.  

 

Det er også mange andre årsaker til redusert presisjon og høyere trykk. Den vanligste er renhold av løpet. En skikkelig puss med børste og karbon/kobber fjerner er en god start. Bør vanligvis gjennomføres ett sted mellom 100-200 skudd på 6,5x55. Litt avhengig av hvor glatt løpet er. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14mm c-c 300m repeterbart 5 skudd serier kan du bare glemme.  Samlinger på papir ser som oftest verre ut enn på elektronikk monitoren, 10eren på 100m skiva er hele 60mm og tolken på skuddet er 8mm. Som et tips, Ser du skyter på Megalink og de har egen ammunisjonstest modus som vil sentrere skuddene og gi deg ytre-diameter. Serien her er fra 200m, selv om det ser bra ut på elektronikken er det langt fra BR 200M hvor de gjerne skyter rundt 10 mm c-c i snitt over 5 x 5skudd serier. 

 

 

ammotest.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ladebenken. Det du sier er faktisk logisk i mitt hodet og. Jeg fikk gasslekasje merke på halsen eller nedover. Dette i tillegg til trykkmerker. 

Forresten: Jeg pusse skikkelig etter hver gang jeg har vært å skyte. Løpet er picco-bello rent før testene utføres.

skal prøve å bare jobbe på hylsene først

Edited by Radu
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...