Jump to content

Kunstgress på skytebaner


Midt-I

Recommended Posts

Ser at flere pistolklubber og skytterlag har begynt å bruke å bruke kunstgress på skytebanene sine. Antagelig kommer mange av disse fra fotballbaner som bytter dekke på grunn av slitasje. En fordel er jo at man slipper å fjerne ugress og klippe plenen, og det er grønt hele året. Behagelig å gå på. Men er det mye gjenskinn? Og er det lite miljøvennlig?

 

Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, bardp skrev:

Etter min mening burde kunstgress vært forbudt både på fotballbaner og skytebaner. Det er jo rett og slett noe svineri.

Ifølge EU skal det  være  en forbud fra 2020 eller 2021 . Det betyr at alle idrettsklubber som har kvittet seg med kunstgress har en problem mindre , alle andre en problem til .

Link to comment
Share on other sites

Det er vel granulatet som brukes som er et problem. Jeg veit ikke om skytebanene strør med granulat eller bare bruker plastgresset uten, men jeg ville tro støtdemping ikke var like viktig på en skytebane som en fotballbane. Hvis det bare er det grønne burde det ikke være noe stort problem. 

Link to comment
Share on other sites

En annen problemstilling er at det muligens ikke er lov å 'deponere' enkelte typer gamle kunstgressmatter slik. De skal betraktes som spesialavfall og behandles deretter. Hovedansvaret for dette ligger på eier av idrettsanlegget det gamle kunstgresset kommer fra. Det kan nok være en god regel for de som drifter den enkelte skytebane å spørre kommunen til råds før en eventuelt tar imot slike 'gaver'.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...