Jump to content

Kan jeg låne våpen som 16 åring?


Recommended Posts

Våpenloven §11, 2. ledd: "Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må vergen samtykke. 

https://lovdata.no/lov/1961-06-09-1/§11

 

Utlån av våpen dokumenteres ved en utlånserklæring med signatur av våpeneier og låner. Du må i tillegg ha signatur fra foreldre/verge på at de godkjenner at du får låne våpen. Dette gjelder ikke dersom den som eier våpenet skal være med deg og ved siden av deg når våpenet skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Da burde dette skrives inn i våpenlover og fortelles til alle som jobber med våpen og være tilgjengelig til alle som bruker våpen. JEG fikk beskjed av 2 forhandlere(som igjen hadde fått beskjed fra våpenkontorer) at jeg ikke kunne låne halvautohagle mens jeg venter på våpensøknad.

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet unødvendig sitat av innlegget over, Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Våpenloven inneholder de grunnleggende reglene, i dette tilfellet sier den at man har lov å låne våpen og hvilke krav som stilles. I den nye våpenloven blir det så vidt jeg husker enklere for ungdom å eie våpen, men vanskeligere å låne hvis man ikke har våpen selv.

 

Forskriften spesifiserer reglene, den sier mer om hvem som får og ikke får låne våpen, og hvordan det skal dokumenteres. 

 

Rundskrivet forteller hvordan det skal praktiseres, hva som menes med "tilsvarende type våpen".

 

Man skal være forsiktig med å ønske ting inn i loven, i den nye våpenloven er jaktvåpengarderoben hevet til 8 og flyttet fra forskrift til lov, det betyr at det er "hugget i sten", og blir en i praksis absolutt grense. Endringer i forskrift kan gjøres av departementet, endring av loven må gjennom Stortinget.

Edited by Eldhannas
Glemte litt.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...