Jump to content

Lading for lange hold


Gun-ar

Recommended Posts

Hei. Jeg har ladet en del til hagle kal. 12/70 noen år. Ønsker nå å strekke holdet lenger enn 40 meter. Trengte å prøve med «stål wads» unslit,

som HS skriver om i ladekurset øverst i tråden. Ellers tenker jeg å bruke 38 gr. Hagl og 30 - 31 grain longshot.

Er det noen her som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Stålförladdningar med bly är trixigare att ladda då dom ger 100-120bar plus, men en mkt omtyckt laddning med Longshot är den vi kallar LS38  och orginalreceptet är 

12/70 cx2000 

longshot 2,15x38gram GT 21 58mm  vilket ger 445ms och ca 830bar, således är det en laddning som kräver sin man/ kvinna. Man kan tämja den lite med 2,05-2,10x38 och z2M 21 förladdning som ger  425-435ms, laddninger har gett fina bilder i trängre choker med långhålls potensial

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. Takker for svar. Ladningen su skriver om er jeg godt kjent med, og den fungerer fint. Planen nå er å bytte ut waden med en stål wad som jeg kutter «slites» selv på. Dette skal etter det jeg forstår gi svært tette skuddbilder. Spørsmålet er hvor mye jeg må ned på kruttmengden for å være «på trygg grunn»?

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Gun-ar skrev:

Hei. Takker for svar. Ladningen su skriver om er jeg godt kjent med, og den fungerer fint. Planen nå er å bytte ut waden med en stål wad som jeg kutter «slites» selv på. Dette skal etter det jeg forstår gi svært tette skuddbilder. Spørsmålet er hvor mye jeg må ned på kruttmengden for å være «på trygg grunn»?

 

Jag skulle inte göra det på LS38 under några omständigheter.

Det händer saker när man använder långa stålförladdningar till bly den saker är klar. Jag labbade själv med en 34g laddning i en fiocchi 24g stålförladdning, och det markanta var den skumma känslan i skottupplevelsen, samma känsla har jjag fått med gualandi mg 42 förladdning och 40g  bly och jag använde A0. 

Jag rekommenderar mycket trålning på PDC och ballistic product sidor där pillas det även med sånt, men de vanliga laddreglerna stämmer illa   

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@tor1980

 

jag pratade med dom för ett antal år sedan och det var möjligt . 

Dom debiterade per timme och har kapacitet för 60patr timmen.

Det knepigaste lär bli att få dit proverna  då erat regelverk verkar vara snäppet kinkigare än Sveriges som heller inte är speciellt kul. 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...