Jump to content

Fjærluftgevær


Kragen1234

Recommended Posts

2 timer siden, Kragen1234 skrev:

Hei, hvor mange ganger kan man skyte et fjærluftgevær før den ikke skyter mer?

Tja ... billig kina ræl, har hatt en som holdt en uke

Tysk .... 10 000+

2 timer siden, Kragen1234 skrev:

Fungerer slike rifler dårligere etter tid?

Alle mekaniske ting har slitasje/levetid

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, pondus63 skrev:

Alle mekaniske ting har slitasje/levetid

 

Igjen seiler vel tyskeren i fra med god margin ;)

Ei fjær er vel heller ikke bare ei fjær. Kan være alt fra dårlig herdet hesjetråd, til spunnet i div. materialgrader. 

Har en tysker som har passert flere titalls tusen. Om den har mistet 10 m/s, er det bare bra for treninga at jeg følger skuddet helt frem pga lengre løpstid på kula 😉

Link to comment
Share on other sites

Beklager men du har nok kjøpt en kineser som er laget av SAG for Umarex    😁

Orignal navn er vel SAG - B2

 

 

SAG = Shanghai Airgun Factory lager en masse billig rifler som selges rundt i verden under mange forskjellige navn. De lager og en mengde kopi/cloner av kjente tyske rifler   

 

SAG - http://www.airrifle-china.com/nav/9.html

 

Noen lister here:

http://chineseairgunportal.brutuz.com/brands.htm

http://chineseairgunportal.brutuz.com/clonelist.htm

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den er mest sannsynlig i det billige sjiktet av billige luftgevær. For min egen del bruker jeg luftgevær såpass mye, og vet hvor bra luftgevær kan være, at jeg ikke orker styre med billig rakleverk. Fungerer sikkert fint, og er så billig at deletilgang ikke er noe tema, da byttet man hele geværet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kvalitets luftgeværskyting er morsomt.

Skyting er morro når du treffer det du sikter på. God børse med god stokk og godt avtrekk er da en nødvendighet. Ved siden av morroskyting, så er luftvåpen beste rekruttering til skyttersporten. Da må du ha kvalitetsvåpen å by på, for du må treffe! 

Har prøvd noen rimelige utgaver, ujevn kvalitet. Korte stokker, elendig avtrekk. Dårlig presisjon. La dem bare ligge i nettbutikken eller i hylla på butikken. Om du ikke går for øverste hylle, så styr i hvert fall unna billigvåpen! Ofte derfor luftgeværskyting sees litt ned på av mange - man har fått prøve ei drittbørse...treffer ikkeno… Et par-tre tusen for ei luftbørse synes jeg i hvert fall ikke er ille. Du og dine fortjener såpass. Sjekk gjerne bruktmarkedet.

Kanskje den neste kar`n som prøver børsa di første gang bak hytta, synes det er så morro at han blir skytter.  Kvalitet betaler seg i lengden.

Men det er nå min mening - jeg vet hva jeg byr på: Diana, Webley, BSA, FWB, Walther...

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, pondus63 skrev:

Da bør det vel være gamle Webley og BSA  ?

Webley blir vel nå laget av Hatsan or BSA av Gamo

Korrekt. Gamle våpen fra søtti-åttitall, laga av stål - in the  UK.

Fantastisk kvalitet. Gamle Webley Tracker er perfekt. Flere nettsteder selger slike brukt, du sliter dem ikke ut.

Med slike våpen er luftskyting virkelig morro, Webley i .22, BSA i .25...

Litt annerledes, men om du er sær...så kan du finne mye som er morro.

 

Men i 4.5/.177 har du mye å velge i. Husk skikkelig kikkert for luftgevær (BSA Scope for airguns), og skikkelig montasje (Sportsman onepiece). For litt kraftige luftgevær kan montasje faktisk skyve seg. For kraftige fjørgevær bør du ha skikkelig kikkertsikte. Kreftene fra fjøra kan faktisk ødelegge kikkertsikter; trådkors ryker. Kan lage mer om dette seinere, om interesse.  Andre herinne vet nok mye mer om dette enn meg, men interessant tema.  Luftvåpenskyting er undervurdert, mye pga billige drittvåpen som selges.

 

Livet er for kort til å sløse bort på dårlige luftvåpen. Lykke til med kjøp!

Kanskje noen har linker til nettsteder hvor slike morrobørser er å få tak i også.

Link to comment
Share on other sites

Gøy og gøy; du kommer ikke til å treffe noe som helst..

Skal du skyte "langt" med luftgevær må du ha noe av kvalitet som er først og fremst presist og har en jevn utgangshastighet, et billig kinaslarkegevær har verken noen god presisjon, ikke er utgangshastigheten jevn, og ofte er det så mye slark at du treffer forskjellig uansett hvordan du sikter.

 

Jevn utgangshastighet er ca 10 ganger viktigere enn høy utgangshastighet.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Si meg.. står det made in eller for Germany på børsa/eska?

http://www.airrifle-china.com/product/19.html

 

Edit:

Og som en liten apropos, Umarex er ikke akkurat ensbetydende med kvalitet, ofte det motsatte.. mye av det de selger er importert fra Kina, Taiwan, og andre lavkostland.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

"F" i pentagon (femkant) betyr kun at luftgeværet er testet til å skyte xx antall skudd hvor gjennomsnittlig energi er 7,5 Joule eller lavere, og ingen skudd gikk over 8,5 Joule.

Det betyr at våpenet kan lovlig selges i Tyskland uten spesiell lisens, ikke at det er produsert der.

Igjen: Perfecta er et varenavn brukt på kinesiske luftgeværer solgt av tysk importør/distributør.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kragen1234 skrev:

Jeg liker egt å luftgevær som er billige. Jeg driver med DFS rifle skyting, så det er fint å kunne gå ut på et sted ig skyte med luftgevær på minimum 100m

Om du virkelig bedriver DFS skyting...da bør du vel også ha et realistisk syn på luftvåpen 😕

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, BC.Airn said:

Om du virkelig bedriver DFS skyting...da bør du vel også ha et realistisk syn på luftvåpen 😕

 

 

 

Ja, men jeg bruker min mauser m67 til både skyting og tørrtrening. Så jeg gidder ikke å bruke masse på luftgevær, kjøper heller nytt når et blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Kragen1234 skrev:

Føler at du har noe veldig imot kinesiske våpen😂

Skal ikke svare for Ole, men jeg har mye i mot alt av rifler (luft eller ei) som ikke lages i Nordlige/sentrale deler av Europa. Har forøvrig samme oppfatning mht motoriserte kjøretøy.

Edited by bback
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Kragen1234 skrev:

175 meter i sekundet er bra nok😚😉

 

 

Kommer vel an på hvor konsistent  den er samt levetid på fjærstålet. Har selv en Weihrauch HW30 4,5mm med rundt der i gården mht m/s jeg bruker innendørs. For mitt bruk har den helt klart vært bra nok. For utendørs bruk/lengre hold kunne det nok vært greit med litt mer trøkk.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, bback skrev:

Har selv en Weihrauch HW30 4,5mm med rundt der i gården mht m/s jeg bruker innendørs. For mitt bruk har den helt klart vært bra nok. For utendørs bruk/lengre hold kunne det nok vært greit med litt mer trøkk.

Har en HW30 jeg og med et Hawke Vantage 4X32AO mildot kikkert.

For ca 1time siden satt jeg 5 stk JSB Exact kuler i det svarte (35mm) på en biltema blink på 50meter  

 

Ja også skyter jeg bevegelige mål på ca 30meter .... brunsnegler som krysser grusveien her, må holde godt foran med den hastigheten de har  😁

 

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...