Jump to content
Sorensen

Vorn Deer 42 liter - erfaringer ?

Recommended Posts

Har en, syns den er genialt, får med mye hvis det er målet. Mat til en dag+mye veske, jervenduk, ekstra skift og ekstra plagg, kniver, småræl og jetboil.

Bærer rifle på 9kg med stor kikkert, ikke noe problem med verken plass eller vekta :)

Vurdert  eberlestock?

ikke prøvd vorn, men er fornøyd med nye gunslinger 2 fra eberle. Er vel ca samme størrelse. Er vel litt smak og behag om hvordan man liker å bære våpen. Er kanskje lettere å «hylstre våpen» uten å ta sekken av med G2 og kanskje lettere å trekke våpen fort med vorn.. 

Jeg har brukt min vorn hjort i to sesonger nå, har 2. utgaven, med den nye utløseren. Brukes både til elgjakt, hele dager i skogen eller korte posteringer og til fjellrypejakt høst som vinter. Har hatt turer i fjellet med 3 overnattinger både i telt og fjellduk der sekken har vært stappet og det har gått overaskende bra. Gode muligheter til å henge ting under og utpå, den er kjempegod å bære på ryggen, løsningen med hurtigutløsing av våpenet virker veldig godt. Og på en vanlig dagstur er det mer en nok plass til det man trenger. Det eneste jeg kunne ønske meg er at den hadde samme tette "posen" i toppen av sekken under lokket, som den første utgaven hadde. Men ingen ting i sekken har blitt nevneverdig vått selv på skikkelige regnværsdager.

På 19.7.2019 den 8.04, Premium2006 skrev:

Vurdert  eberlestock?

ikke prøvd vorn, men er fornøyd med nye gunslinger 2 fra eberle. Er vel ca samme størrelse. Er vel litt smak og behag om hvordan man liker å bære våpen. Er kanskje lettere å «hylstre våpen» uten å ta sekken av med G2 og kanskje lettere å trekke våpen fort med vorn.. 

Har ikke sett på den skal ta en kikk :)

Takk for svar, litt synd at det er ikke noen butikker i nærheten her som er leverandør slik at jeg kunne sett å tatt på den. 

Jeg er veldig glad i div rom for lagring og våpenholderen må jeg si frister meg veldig. Her alltid brukt sekk uten men må si det er igrunn tungvindt å bruke sekk og våpen med reim. Så liker jeg å skyte uten reim så det hadde passet veldig bra. ( der du kan ha reim med viss du skal gå fra en camp eller lignende ) 

Hvordan syns dere skulder reimene er med tanke på å montere riflen ? slik jeg gjør det i dag når jeg kommer fram og skal "begynne" å jakte så tar jeg den ene reima på høyre skulder av å fester bryst stroppen for å ikke ha den klomsete reimen i veien ved evt oppkast.

Jeg kjøpte siste generasjon hjort i realtree camo og er utrolig fornøyd med min. Jeg bruker min for det meste på rype/storfugl og elgjakt og henholdsvis dagsturer og syns 42 liter er helt perfekt til dette. Her får jeg med meg det mest essensielle som ekstra klær, drikkesekk, jervenduk, kikkert og diverse krimskrams. Sekken er også meget god å bære og jeg syns hoftebeltet fungerer meget bra og fordeler vekten godt. Jeg har vel på det meste subbet rundt med 20-25kg i sekken med rifle og diverse til en natt ute og hadde ingen problemer med sekken på denne turen. 
Skal jeg derimot langt og bære virkelig tungt blir den dessverre for liten og må gi tapt for reconpacken som blir noe bedre å bære på langtur med synkroflexsystemet. 

Ang reimene på sekken syns jeg disse utgjør et godt kompromiss. Man kan ikke ha syltynne reimer og forvente at sekken skal være behagelig å bære så fort man bikker 10kg på skuldrene, men de er noe tykkere enn for eksempel noen modeller fra härkila som er syltynne. Jeg har dog aldri hatt problemer med å treffe på støkkjakt når jeg har gått med denne sekken, men jeg tok meg en tur på leirduebana med sekken på og fikk noen treningsskudd der med reimen i "veien". Så med litt tilvenning er ikke dette et problem. 

Jeg kjøpte også rypenett og ekstra lommer til å ha på hoftebeltet og er nesten mest fornøyd med disse. Her kan jeg ha kikkert, avstandsmåler og gps/kart lett tilgjengelig på fjellet. 

Og til slutt, QRR systemet er helt fantastisk. Jeg bruker aldri reim på det våpenet jeg har i sekken da jeg så og si aldri har behov for den, og med litt trening får du hagla/rifla frem overraskende fort. 

Så, for å summere: 
- Ja, jeg synes utvilsomt den var verdt tett på de 5000kr jeg gav for min med lommer og nett.

- Den er stor nok for en helg ute på tur. 

- Reimene er litt tykkere enn de aller tynneste på markedet, men sjenere ihvertfall ikke meg. 

- Ingen andre på markedet per dags dato kan tilby et lignende produkt om man ser på bærekomfort av våpen og hurtighet på fremtagelse av våpenet. 

- Tar godt vare på rifla di uansett hvordan den er utformet. Jeg har GRS stokk, stor kikkert med åpne tårn og nivelle og tofot på som gjør den værre å ha i reim på rygg, men merker ingenting til dette når den er i bærehylsteret.

• Like 3

I prinsippet skal det gå. Molle er et system som skal være merkeuavhengig. 

Posted (edited)

Følger ikke med, men i og med at det er molle er det mye som passer. Jeg kjøpte et par lommer fra Neverlost som var på salg på G-Max, funker fint!

Edited by alkymist

Kjempefornøyd med Hjort gen 2 til jaktbruk, stor nok, god komfort, meget bra løsning for rifla og utløsersystem. Jeg tenkte egentlig å bruke den for PRS også, hadde fått plass til det jeg trenger å dra med fra stage til stage, men får dessverre ikke plass til rifla i den, dvs det er kikkerten som blir for stor. Ikke pokker om jeg får plass, selv med kolben foldet tilbake blir det for lite plass.

Må nok skaffe en Eberlestock til det bruket.

Finnes mye molle å finne på Ebay. Har kjøpt flere vesker/ lommer der som jeg bruker på sekk. Fine priser også og kvaliteten er grei nok på det jeg har fått.