Jump to content

Vorn Deer 42 liter - erfaringer ?


Sorensen

Recommended Posts

Vurdert  eberlestock?

ikke prøvd vorn, men er fornøyd med nye gunslinger 2 fra eberle. Er vel ca samme størrelse. Er vel litt smak og behag om hvordan man liker å bære våpen. Er kanskje lettere å «hylstre våpen» uten å ta sekken av med G2 og kanskje lettere å trekke våpen fort med vorn.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min vorn hjort i to sesonger nå, har 2. utgaven, med den nye utløseren. Brukes både til elgjakt, hele dager i skogen eller korte posteringer og til fjellrypejakt høst som vinter. Har hatt turer i fjellet med 3 overnattinger både i telt og fjellduk der sekken har vært stappet og det har gått overaskende bra. Gode muligheter til å henge ting under og utpå, den er kjempegod å bære på ryggen, løsningen med hurtigutløsing av våpenet virker veldig godt. Og på en vanlig dagstur er det mer en nok plass til det man trenger. Det eneste jeg kunne ønske meg er at den hadde samme tette "posen" i toppen av sekken under lokket, som den første utgaven hadde. Men ingen ting i sekken har blitt nevneverdig vått selv på skikkelige regnværsdager.

Link to comment
Share on other sites

På 19.7.2019 den 8.04, Premium2006 skrev:

Vurdert  eberlestock?

ikke prøvd vorn, men er fornøyd med nye gunslinger 2 fra eberle. Er vel ca samme størrelse. Er vel litt smak og behag om hvordan man liker å bære våpen. Er kanskje lettere å «hylstre våpen» uten å ta sekken av med G2 og kanskje lettere å trekke våpen fort med vorn.. 

 

Har ikke sett på den skal ta en kikk :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, litt synd at det er ikke noen butikker i nærheten her som er leverandør slik at jeg kunne sett å tatt på den. 

 

Jeg er veldig glad i div rom for lagring og våpenholderen må jeg si frister meg veldig. Her alltid brukt sekk uten men må si det er igrunn tungvindt å bruke sekk og våpen med reim. Så liker jeg å skyte uten reim så det hadde passet veldig bra. ( der du kan ha reim med viss du skal gå fra en camp eller lignende ) 

 

Hvordan syns dere skulder reimene er med tanke på å montere riflen ? slik jeg gjør det i dag når jeg kommer fram og skal "begynne" å jakte så tar jeg den ene reima på høyre skulder av å fester bryst stroppen for å ikke ha den klomsete reimen i veien ved evt oppkast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte siste generasjon hjort i realtree camo og er utrolig fornøyd med min. Jeg bruker min for det meste på rype/storfugl og elgjakt og henholdsvis dagsturer og syns 42 liter er helt perfekt til dette. Her får jeg med meg det mest essensielle som ekstra klær, drikkesekk, jervenduk, kikkert og diverse krimskrams. Sekken er også meget god å bære og jeg syns hoftebeltet fungerer meget bra og fordeler vekten godt. Jeg har vel på det meste subbet rundt med 20-25kg i sekken med rifle og diverse til en natt ute og hadde ingen problemer med sekken på denne turen. 
Skal jeg derimot langt og bære virkelig tungt blir den dessverre for liten og må gi tapt for reconpacken som blir noe bedre å bære på langtur med synkroflexsystemet. 

 

Ang reimene på sekken syns jeg disse utgjør et godt kompromiss. Man kan ikke ha syltynne reimer og forvente at sekken skal være behagelig å bære så fort man bikker 10kg på skuldrene, men de er noe tykkere enn for eksempel noen modeller fra härkila som er syltynne. Jeg har dog aldri hatt problemer med å treffe på støkkjakt når jeg har gått med denne sekken, men jeg tok meg en tur på leirduebana med sekken på og fikk noen treningsskudd der med reimen i "veien". Så med litt tilvenning er ikke dette et problem. 

 

Jeg kjøpte også rypenett og ekstra lommer til å ha på hoftebeltet og er nesten mest fornøyd med disse. Her kan jeg ha kikkert, avstandsmåler og gps/kart lett tilgjengelig på fjellet. 

Og til slutt, QRR systemet er helt fantastisk. Jeg bruker aldri reim på det våpenet jeg har i sekken da jeg så og si aldri har behov for den, og med litt trening får du hagla/rifla frem overraskende fort. 

Så, for å summere: 
- Ja, jeg synes utvilsomt den var verdt tett på de 5000kr jeg gav for min med lommer og nett.

- Den er stor nok for en helg ute på tur. 

- Reimene er litt tykkere enn de aller tynneste på markedet, men sjenere ihvertfall ikke meg. 

- Ingen andre på markedet per dags dato kan tilby et lignende produkt om man ser på bærekomfort av våpen og hurtighet på fremtagelse av våpenet. 

- Tar godt vare på rifla di uansett hvordan den er utformet. Jeg har GRS stokk, stor kikkert med åpne tårn og nivelle og tofot på som gjør den værre å ha i reim på rygg, men merker ingenting til dette når den er i bærehylsteret.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Kjempefornøyd med Hjort gen 2 til jaktbruk, stor nok, god komfort, meget bra løsning for rifla og utløsersystem. Jeg tenkte egentlig å bruke den for PRS også, hadde fått plass til det jeg trenger å dra med fra stage til stage, men får dessverre ikke plass til rifla i den, dvs det er kikkerten som blir for stor. Ikke pokker om jeg får plass, selv med kolben foldet tilbake blir det for lite plass.

 

Må nok skaffe en Eberlestock til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
On 5/3/2020 at 8:39 PM, Elgjaeger said:

Kjempefornøyd med Hjort gen 2 til jaktbruk, stor nok, god komfort, meget bra løsning for rifla og utløsersystem. Jeg tenkte egentlig å bruke den for PRS også, hadde fått plass til det jeg trenger å dra med fra stage til stage, men får dessverre ikke plass til rifla i den, dvs det er kikkerten som blir for stor. Ikke pokker om jeg får plass, selv med kolben foldet tilbake blir det for lite plass.

 

Må nok skaffe en Eberlestock til det bruket.

Har du sjekket ut https://vorndefence.com/garm/ ? Er vel beregnet for militært bruk, men kan kanskje være større plass til våpen her.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Oryxhunter said:

Har du sjekket ut https://vorndefence.com/garm/ ? Er vel beregnet for militært bruk, men kan kanskje være større plass til våpen her.

Så ikke dum ut den, kanskje PRS børsa hadde gått inn der ja. Jeg har en Eberlestock, men er så vidt jeg får tredd den nedi der. Hadde vært enklere å legge inn fra siden slik man gjør det med Vorn sekkene.

Link to comment
Share on other sites

Ser nok at stort kikkertsikte kan bli en utfordring. Kanskje ikke så mye med langt sikte, men bredt. Hadde en Kahles K312 på rifla før, og den gikk fint. Nå har jeg en Zeiss FL 4-16x50, og den går akkurat bare så vidt. Bredden består mest i at sidetårnet med paralaksejustering og lysknappen sitter på samme side. Hadde det vært ASV-tårn også, på den andre siden, spørs det om det hadde gått, faktisk. 

 

Har hatt sekken siden den kom for første gang, for seks, sju år siden eller noe slik, og kan ikke si annet enn at jeg har vært svært fornøyd hele veien. :-) 

Link to comment
Share on other sites

Kuiu kjøpes kun på nett direkt frå produsenten.
https://www.kuiu.com/global/

 

Stoneglacier kan du kjøpe i norge, gramjegeren i Lærdal er forhandler.

https://www.gramjegeren.no/
 

Etter det eg forstår så er opphavet til desse felles. Det var eit samarbeide som havarerte og enda i to ulike merker med liknande produkter. 

Det er eigentleg ingen konkret sekk du kjøper, meire eit system der du setter i hop deler etter behovet. Fordelen er at du uansett størrelse på bag har mulighet til å få med ganske mykje kjøtt. Begge har ramme og tåler meget tung last uten å bli ukomfortable.

Dog er bæresystemet for rifla ikkje av det beste, men likevel så bra at eg ikkje har brukt reim på fleire år👍👍

 

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

enda opp med å kjøpe Kuiu.
Stoneglacier kunne eg også gjerne kjøpt.

Sikker gode og kule sekker dette men våpen bæresystem av den typen Vorn eller lignende sekker kan jeg ikke finne.

 

Er også godt fornøyd med Vorn Deer, bruker den mer enn jeg trodde. Det som trekker ned er egenvekten, 3,1 kg er mye på en 40 liter sekk. Men her er det vel ikke mulig å få i pose og sekk. Skal du ha ett stødig bæresystem så veier det litt.

På rypejakt får den ikke være med, vekt og reimer er grunnen for det. På bevegelig jakt i bratt terreng og tett skog, har jeg andre bæresystemer jeg liker bedre.

Men som sagt, den får være med oftere enn jeg trodde. Stødig og god å bære, smarte løsninger og god plass.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Vorn sitt bæresystem for våpen er glimrande, enig der. Derfor vart den ilagt eit grundig studie, men likevel vraka.
Ulempa er egenvekta og du sliter om kjøttet må bæres ut. 
Kuiu og SG har eit enklare bæresystem der rifla henger på utsida,  kan bli litt ustøtt med tom sekk og du må også her av med sekken for å henge våpenet på plass.

Egenvekta, komforten og løsninger ellers er glimrande. Du kan gjerne ha stor sekk med lite oppi, du snører bare sammen sekken så du slipper flagring og tull. Den åpnes som ein koffert, det er altså ingen sekkelokk og enkelt å få tak i ting. Det er også system for reimer, ingenting som blafrer i vinden der👍👍
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ting som bør nevnes ang Vorn , er at dersom man jakter i tett skog/kratt med rifla på sekken, er at man fort blir hengende fast i alt mulig i og med at pipa, og særlig lyddemper stikker relativt høyt opp. Har selv en Lynx, og er veldig godt førnøyd. Litt tung, men bæresystemet er bra. I tetta, og særlig på ettersøk i villniss, må rifla i hånda, eller i reim over skulder. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Oryxhunter said:

Da var julenissen snill med meg i år, og kom med en Vorn Deer.

Står: Behagelige skulderstropper som kan tilpasses din høyde.

Noen som kan forklare hvordan man justerer sekken? Kan man flytte innfestingen til skulderstroppene opp/ned på "basen"?

 

Du kan flytte på lengden på ryggen etter hvor lang du er. Da flytter man også skulderstroppene i innfestingen opp og ned med rygg plata. Mener det er i brosjyren som følger med sekken som viser hvordan man gjør dette! 👍

 

Link to comment
Share on other sites

Fant ingen brosjyre. Var bare en liten 2 sidig lapp som hang på sekken. Men kunne ikke se noe instruksjon på hvordan justere skulderstroppene. Ser jo ut som en type molle-innfestning Men usikker på om jeg greier å tredd gjennom stroppen igjen, hvis jeg trekker ut bandet som er festet med borrelås mellom skulderstropper og hoftebeltet. Så tenkte kanskje det var en eller annen smart måte å gjøre dette på. 

Link to comment
Share on other sites

Du må trekke ut det båndet og tre det på plass igjen etter å ha flyttet skulderpartiet/topp bærereimer i forhold til resten av sekken. Dersom du ikke er veldig veloppdragen så kommer det til å dukke opp ord og vendinger som ikke nødvendigvis alle rundt deg setter pris på 😎

Link to comment
Share on other sites

Julenissen var snill med meg også, og ga meg en Vorn Deer... 

 

Skjønt...når alt kommer til stykket, så bestilte jeg den selv, og når den kom fortalte jeg bedre halvdel hvor flink jeg syntes "hun" hadde vært med å finne julegave til meg... :-)

 

Får se om jeg må tilpasse min bedre jeg også. Har foreløpig bare montert på ekstra tasker og prøvedratt rifla noen ganger... Virker bra!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Når det gjelder størrelse, jeg startet med Lynx (12-20 liter), godt fornøyd, men mye ble festet utenpå sekken på lengre turer. Har anskaffet Deer (42 liter) og mye mer komfortabel med denne størrelsen, også på dagsturer.

Jeg har konfigurert sekken min med militære «molle» lommer rundt hele hoftebeltet, det ser kanskje litt snodig ut, men jeg har rask tilgang til vannflaske, optikk, gps, kart, laser, ammunisjon og multiverktøy. Lommene fås kjøpt på f.eks Norsegear nettbutikk, bedre utvalg av størrelser og greit på pris ift dettet har funnet av lommer fra vorn.

Link to comment
Share on other sites

On 10/1/2021 at 7:30 PM, all trades, master of none said:

Jeg har konfigurert sekken min med militære «molle» lommer rundt hele hoftebeltet, det ser kanskje litt snodig ut, men jeg har rask tilgang til vannflaske, optikk, gps, kart, laser, ammunisjon og multiverktøy

Jeg har også "molle"-lommer på hoftebelte. Men får bare plass til en (ebay-)lomme på hver side. Hadde vært interessant om du ville delt noen bilde av konfigurasjonen din @all trades, master of none

Link to comment
Share on other sites

On 7/19/2019 at 8:04 AM, Premium2006 said:

Vurdert  eberlestock?

ikke prøvd vorn, men er fornøyd med nye gunslinger 2 fra eberle. Er vel ca samme størrelse. Er vel litt smak og behag om hvordan man liker å bære våpen. Er kanskje lettere å «hylstre våpen» uten å ta sekken av med G2 og kanskje lettere å trekke våpen fort med vorn.. 

Ta reima av venstre skulder, legg børsa i venstre hånd og vipp sekken lett mot magen mens den henger fra høyre skulder slik at QRR åpning vender opp. Da går det fint å hylstre børsa ned i sekk ganske kjapt selv i  høy marsjfart med litt trening. 

 

7 hours ago, Oryxhunter said:

Jeg har også "molle"-lommer på hoftebelte. Men får bare plass til en (ebay-)lomme på hver side. Hadde vært interessant om du ville delt noen bilde av konfigurasjonen din @all trades, master of none

 

Kan glatt anbefale condor outdoor sine molle lommer til vorn sekk,  får fint plass til 2 på hver side. Varianter jeg ofte bruker er

- Admin lomme(ma64)

- Sammenfoldbar dump pouch (MA36) (til votter, lue, buff etc)

- Kikkertlomme (191064)

- Drikkelomme (MA40).

- Ripaway EMT lomme til alle førstehjelpssaker på bakside av sekk,

- Vinterstid har jeg ofte også montert 1 eller 2 foldaway lommer eller gjennomsiktig topplomme til å ha snøcamo, nett o.l.

Alt tilpasser etter behov, og justeres og eksperimenteres med.

 

MEN: Viktig at en tenker grundig gjennom hva du vil montere på sekken eller i belte og hvorfor. Alle lommer med gjenstander i har egenvekt og volum og kostnad i form av utbygging i midje-seksjon eller skaper følelsen av at ting henger å slenger utenpå sekk.  Dette skal ikke undervurderes da en stramt pakket sekk er mer behagelig å gå med. Dette får fort utslag om du skal gå langt, og blir enda viktigere på ski eller truger. 

Prinsippet mitt er er at hoftebelte lommer inneholder kun kritiske ting du skal ha tilgang til uten å ta av sekk. (Din 2. linje du ikke har plass til i dressen). For meg er ammo, drikke, votter, kniv, kompass, evt avstandsmåler/kikkert) høy pri. Alt som kan gjøre at jeg likevel kan lykkes med en felling, dersom jeg støter på vilt 50m før jeg ankommer post uten ladd børse. 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

@Oryxhunter, her er ett par bilder av konfigurasjon av lommer, for anledningen på Lynx utgaven av sekken.

Forøvrig enig med @jernmannenat det som må være lett tilgjengelig er på kropp eller i hoftebeltet. Det som kan være i sekken - skal i sekken. For å få minst mulig klumping har jeg små ting som kompass, bilnøkkel, turniquet, jakt/våpen kort, gummihansker ol i lommene. For å unngå at lommene på hoftebeltet kommer i veien har jeg plassert de store bakerst. Som du ser på bildene har jeg en ganske stor lomme bakerst, det er en dropplomme som jeg bruker til lue/hansker/buff, på den måten kan jeg regulere varmen mens jeg er i bevegelse, uten å fylle lommene med ting som hemmer bevegeligheten. Nettet som stikker opp av lomma på sekken pleier jeg å henge i lyset foran meg når jeg poster, selv prøver jeg å sitte i skyggen. Skjerfet fanger opp lyset og jeg kan bruke kikkerten uten at bevegelsene synes for godt.

image.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Tjukkas har rett. Massevis av molleutstyr i alle prisklasser på eBay.

Jeg handlet mye på eBay tidligere da det var 350 kroners grensen for fri import. Etter den ble fjernet var jeg litt mer forsiktig, men nå er det jo ordnet slik at eBay innkrever norsk moms og ordner det med rette instans her til lands.
Kjøpte nesten akkurat en Helikon-tex E&E molle pouch på eBay – forventet alt vel og greit siden momsen jo nå blir betalt direkte ved kjøp….. Likevel ble jeg avkrevd både moms og fortollingsgebyr fra Posten da jeg skulle hente pakken…reagerte jo «litt», men sa bare at jeg måtte ha alle kvitteringer osv for å ta det opp med Posten/Tolletaten direkte, fremfor å krangle med dama i disken som likevel ikke får gjort noe med saken.
Resultat: Posten fraskriver seg alt ansvar og nekter for å ha gjort noe galt, selv ved dokumentasjon på at mva allerede er betalt. Tolletaten sier at når det er betalt dobbelt moms, så er ordningen nå slik i forhold til avtalen med eBay, at det er eBay som må tilbakebetale moms. Ikke Posten, selv om at det er de som har driti på draget og innkrevd allerede betalt moms….
Det var ikke noe problem å få refundert betalt moms fra eBay, etter å ha sendt inn kvittering for betalt moms ved henting av pakka, så den saken er grei....men de 149 kroner ekstra i gebyr til Posten for fortolling er sure penger…og irriterer meg fortsatt nå 2 måneder etterpå…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...