Jump to content

Stor spredning de første skuddene!


Mas-36

Recommended Posts

Noen som har vært borte i noe lignende?

Jeg kjøpte ei salongrifle her for litt siden. Ny rifle. Den trenger 3 skudd før den leverer grupper etter å ha stått og blitt helt kald. Løpet er frittliggende. Trodde først det skyldes at jeg byttet ammunisjon fra gang til gang men har i det siste kun brukt samme type og det skjer da også. Snakker stor spredning 8-10cm på 50 meter. Dette skjer om jeg pusser eller skyter med upusset løp. De første 3 skuddene er helt ville.

Så er det noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt vanlig med 22. De kaster omtrent alltid de første skuddene, retningen er ofte lik fra gang til gang. Den ene Saueren min setter en 10.4 ned venstre, den andre en 9.3 opp.

 

Det verserer mange teorier om hvorfor det skjer, men noen kur har jeg aldri funnet. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Mas-36 skrev:

Men nytter lite å skyte vilt med ei rifle der du må sende en serie før du kan skyte mot det :P 

Enig. Men på den annen side: Jeg vet av min går maks 15mm til høyre på 50 meter på første skudd. Enten vurderer jeg det som "innenfor" ved skudd på vilt, eller så holder jeg litt til venstre. Med >100 gråtrost i året, har det gått greit.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket våpen er det her snakk om?

Opplever jo også at de første prøveskuddene med Sauer 200 STR i 22LR ikke samler skikkelig men de er jo sjelden utenfor tieren på 15m eller på 100m.

De gangene de går utenfor tieren på 100m er det stort sett fordi jeg ikke har bedømt vinden riktig.

I jaktsammenheng vil vel dette ikke bety så mye med den spredningen jeg opplever på de første skuddene. Men klart får en 8-10cm på 50m er det jo nokk til å bomme på kråka.

Link to comment
Share on other sites

Vel du er vel ikke den eneste som opplever noe slik med den rifla. Var en kar oppe på banen her for en tid siden men en Marlin i 22LR usikker på hvilken modell det var men det var en boltrifle. Den sprette vel ca 20 cm på 100 meteren. Han trodde det var feil med ammunisjonen og fikk noe Eley match av meg for å prøve med. Men det ble ikke noe bedre. Men hva forventer en av en rifle til et par tusenlapper. Om den hadde skut like bra som en til 20k hadde vel alle kjøpt den billige.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre vondt verre så har det mye å si om det er en dag eller en uke siden sist man skjøt og om ammoen har hardt eller bløtt kulefett. Jeg mener å se kast først etter tre dager med SK. Du får prøve å teste ut ifra det. 😀

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Men hva forventer en av en rifle til et par tusenlapper. Om den hadde skut like bra som en til 20k hadde vel alle kjøpt den billige.

Forventer at du kan treffe en kråke på 50meter. Det greier ikke denne.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

For å gjøre vondt verre så har det mye å si om det er en dag eller en uke siden sist man skjøt og om ammoen har hardt eller bløtt kulefett. Jeg mener å se kast først etter tre dager med SK. Du får prøve å teste ut ifra det. 😀

Tviler på at jeg blir legge mye energi i det. Har flere rifler uten slike problemer. Så kan jeg ikke lære meg å leve med det så forsvinner den.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Dette er et meget kjent fenomen når det gjelder cal22 lr. Det har gjennom tiden vært flere tråder om dette. CZ leverte en serie av cal22 lr. Som hadde ekstremt avvik på første skuddet. 

Problemet ligger i hvor trangt løpet er, hvor mye fett er der avleiret i løpet . Dette fettet stivner over tid og gir derfor hastighetsforandring som igjen gir utslag i avvik på treffpunkt på første og av og til på de påfølgende skuddene. 

For konkurranse skyting har det liten ingen betydning, davi her stort sett har tid til opp til mange skudd for innskyting.  Til jakt er det et ikke aksebelt fenomen. 

Min CZ 452 hadde opp mot 10cm avvik på første skudd når den hadde stått i ro en ukes tid. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...