Jump to content

Erfaringer med øst/vest-sibirsk laika?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann. 

 

Jeg starter min jaktkarriere i høst, og tar jegerprøven i august. Jeg og min samboer har lenge planlagt å gå til anskaffelse av hund, og jeg har veldig lyst på en hund jeg kan ta med på jakt. Vi har lenge vurdert jämthund, men jeg kommer nok ikke til å jakte mest på elg de fleste årene, og er interessert i en hund som kan brukes på litt mer. Sånn jeg har forstått det er laika ofte litt "jack of all trades, master of none". Noe som i og for seg passer meg bra. En hund som både kan brukes på mår, fugl, bever, rådyr og elg etc høres jo veldig spennende ut, selv om det selvsagt sjeldent blir like bra som en hund som er spesialisert på ett vilt. Om jeg ender opp med å jakte mye elg, kan jeg eventuelt skaffe en mer dedikert elghund som neste hund. 

 

Jeg har noen spørsmål angående rasen, jeg ikke har funnet gode svar på andre steder:

 

1. Hva er deres erfaringer med jakt med laika, og på hva slags vilt?

 

2. Hva er i praksis forskjell på en øst og vest-sibirsk laika?

 

3. Er denne rasen kjent for seperasjonsangst? Altså, kan den trives med å være hjemme alene 4-8 timer hver dag? Vi bor i dag i en leilighet, og har ingen luftegård den kan stå ute i mens vi er på jobb. Vi skal kjøpe hus med hage om noen år, men inntil videre vil hunden måtte trives i en 60 kvadrats leilighet. Jeg kan ta med meg hunden på jobb bortimot hver dag de neste årene, men kan ikke det når vi kjøper oss hus. Altså viktig at hunden kan roe seg ned alene, uten å spise opp sofaen og rive ned alt vi har og eier. 

 

4. Hvordan er aktivitetsbehovet for rasen? Jeg vet at de i bunn og grunn kommer fra samme hunder som Siberian Husky, som er en velkjent utrettelig energibombe, og som neppe kan fungere i en leilighet hos et par som er borte 4-8 timer de fleste dager. Jeg har ikke funnet noe særlig med info hva slags andre hunder den kan sammenlignes med energimessig. Denne hunden skal som nevnt brukes til jakt på alt mulig relevant i jaktsesongen, og utenom jaktsesongen vil den få så mye trening og tid som mulig. Men vi kan ikke ha et utrettelig beist i huset som river ting i stykker om vi ikke løper et maraton med den hver dag. Vi har tilgang til hage for lek og trening, samt kort vei til skog og turområder.

 

5. Hvordan er rasen mot andre hunder? Om jeg har forstått det ett, er de kanskje litt aggressiv mot andre hunder av samme kjønn, og heller ikke glad i katter. Vi ønsker på sikt katt, men skaffer oss ikke katt om det er problematisk med hunden. 

 

6. Hvor lett er rasen å trene, og hvordan er innkallinga? Er den litt som Siberian husky, som "lukker ørene" når den ikke er interessert og er mest opptatt av seg selv, og sjelden kommer når man roper på den, eller er den litt mer lærevillig ala jämthund og gråhund (som uansett ikke er kjent som de mest lærevillige, selvsagt).

 

7. Hvordan er den som familiehund, sammenlignet med for eksempel gråhund og jämthund? Lest litt forskjellige meninger på dette.

 

På forhånd, takk for svar og din tid. 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hei. Jeg har hatt 3 laikaer, jeg jakter stort sett småvilt med den(og da mener jeg alt)😉. Med alle de "unntakene" dine høres det ikke ut som du skal ha Laika. Men bør gå for noe annet. Laika og katt går ikke sammen så enkelt er det. Dama har prøvd lenge, men de går ikke sammen(husk på at man bruker laikaen på mye av roviltet vårt). Hvis du likevel bestemmer deg for Laika, så vær obs på valpekjøp(det finnes noen useriøse der ute. Ta kontakt med laikaklubben, der sitter det mye kompetanse

Mvh NB

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...