Jump to content
TJ

Harehund gravid?

Recommended Posts

Hei. Har en harehund som hadde et besøk av en labrador en liten tur. Hvis hun er gravid nå, hvor store blir evt valpene? Garantert keisersnitt? Håper ikke hun er gravid..

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Veterinær ordner ut. Blandingshunder er det alt for mange av.

Rasist! 

• Haha 2

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Blandingshunder er ofte mye bedre hunder en de såkalte renrasede. Disse er ofte avlet kun på eksteriør og idioter i hodet.

29 minutter siden, bardp skrev:

Blandingshunder er ofte mye bedre hunder en de såkalte renrasede. Disse er ofte avlet kun på eksteriør og idioter i hodet.

Mens mange blandingshunder er avlet etter metoden over...

Det er mange hunderaser som har definitivt bruksfokus, dachs f.eks. blir ikke champion uten topp-premie i drev/hi/blodspor og uten feil i eksteriør, eller omvendt.

2 timer siden, Eldhannas skrev:

dachs f.eks. blir ikke champion uten topp-premie i drev/hi/blodspor og uten feil i eksteriør, eller omvendt.

Og heller ikke hvis det er aggressivitet eller andre alvorlige avvik i gemyttet. 

• Like 1

Hun er selv blandingshund, Dunker og Hamilton..

Det jeg lurte på er størrelsen på evt valper? Får hun de ut?

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Var ikke det jeg lurte på.. Blir ikke noe abort så lenge veterinæren sier hun kan få de ut greit..

59 minutter siden, TJ skrev:

Det jeg lurte på er størrelsen på evt valper? Får hun de ut?

Ja, jeg skjønte hva du spurte om, men jeg måtte bare kommentere antydningen om at (jakt)hunder ofte er avlet på eksteriør og at de er idioter i hodet. Faktisk er det slik at en del hunderaser er reddet fra å degenerere nettopp fordi jegere bevisst har avlet på andre egenskaper enn det rent eksteriørmessige.

Men til saken, jeg kan ikke forstå annet enn at det bør være gode prognoser for en naturlig fødsel. En labrador er vel ikke vesentlig større enn din tispe (antar hun er normal ift. rasestandarden for dunker og hamilton-støver), så da skulle vel ikke valpene bli noe større heller. Men jeg er ikke veterinær!

Tommelfingerregelen er at mor ikke får større valper enn hun kan føde naturlig. Men teori og praksis er to forskjellige ting, og jeg er heller ikke veterinær. 

7 timer siden, joakim222 skrev:

Rasist! 

Fjott! 

7 timer siden, bardp skrev:

Tøvprat. 

• Like 1
  • Haha 1

Oppdretterne som jeg kjøpte tispa fra sa de hadde gode tilbakemeldinger på akkurat den blandingen. Da faren er svensk og de har hatt mange sånne kull. Kjøpte tispa på Råde.

Ingen blandinger som hun her jeg bor. Men hittill har vi ingenting å si på henne.

Første harejakt endte med elg los (6-7mnd). :-) Men så lenge hun blir trent på harer, så blir hun vel harejakthund etterhvert.. Hun er 1 år og 3mnd nå.. 

Fint lynne, snill og grei. Hvit og svart med litt brunt over det ene øye. 

Så spent på evt valper..

Så litt OT fra en GGG. Tisper føder ikke barn så de blir heller aldri gravide.

• Like 2

4 timer siden, TJ skrev:

Oppdretterne som jeg kjøpte tispa fra sa de hadde gode tilbakemeldinger på akkurat den blandingen. 

Tror ikke mange har hørt en oppdretter fortelle at de har dårlige erfaringer med kombinasjonen eller som her blandingen han/hun prøver å selge deg😏

Tispa kommer sikkert til å jage hare, mange blandinger gir gode jakthunder i første generasjon. Hva valpene skal jage eller jakte sliter jeg litt mer med å se.... 

1 time siden, Swift skrev:

Hva valpene skal jage eller jakte sliter jeg litt mer med å se.... 

Far til valpene er jo en labrador...så valpene må vel kanskje bli støvende gode apportører på hare...

• Haha 1

10 hours ago, Jegerbombom said:

Far til valpene er jo en labrador...så valpene må vel kanskje bli støvende gode apportører på hare...

Morsomt.. Men jeg tror ikke blandingen er helt gal. Finnes jo jaktlabradorer også. Hva akkurat den evt faren er, vet jeg ikke.

14 hours ago, vavlo said:

Så litt OT fra en GGG. Tisper føder ikke barn så de blir heller aldri gravide.

??

Nei, de blir vel helst drektige. Men føde gjør de, selv om man også kan si valpe. Som kua kalver og sauen lammer. 

Nå er jeg ikke en som husker på alle de rette ordene. Men greit at noen kommenterer. 

4 timer siden, TJ skrev:

Morsomt.. Men jeg tror ikke blandingen er helt gal. Finnes jo jaktlabradorer også. Hva akkurat den evt faren er, vet jeg ikke.

Jaktlabradorer er et resultat av mange generasjoners bevisst avl basert på jaktprøver, jakt og eksteriør vurdering. 

Hvorfor noen gidder ta jobben og kostnaden med å produsere blandingshunder (uten at det ligger en bevisst plan bak) skjønner jeg ikke.

34 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Jaktlabradorer er et resultat av mange generasjoners bevisst avl basert på jaktprøver, jakt og eksteriør vurdering. 

Hvorfor noen gidder ta jobben og kostnaden med å produsere blandingshunder (uten at det ligger en bevisst plan bak) skjønner jeg ikke.

Skulle ikke rakke ned på jaktlabradorer, den rasen er det flest av her jeg bor. Men siden begge er jakthunder, så skulle det vel ikke være helt galt å parre de. Med hensikt eller ikke.. Men det er bare min mening. Hadde selvsagt dratt til veterinær og avsluttet det hvis det hadde vært med en helt forskjellig hund (av rase og størrelse). Men siden det fins akkurat den blandingen her, så da er det ingen problem..