Jump to content

Revolverammo. 380 Rimfire


Arminius

Recommended Posts

Hei alle

Jeg har spørsmål angående gammel cal. 380 Rimfire. Noen som vet dimensjoner på hylsa og evt. kulediameter.

Jeg vet at hylselengden skal være 22,2 mm.

Den eneste ammo som produseres i dag er 9 mm (Flobert) haglammunisjon.

Kan det finnes sjangse for denne hylsa kan tilpasses til å skyte i revolver cal 380 r ? Det er til en Belgisk revolver

stemplet med ELG inne i en oval uten krone over, og også med en enkelt N under en liten krone  på tønna.

Også om noen vet noe om August Francotte revolvere eller har henvisning til info om disse

vile det være meget bra.

P.S. Har prøvd med cal. 38 S&W og de passer fint. 38 Spl går ikke i.

Edited by Arminius
Link to comment
Share on other sites

.380 Rimfire eller .38 Long er vel det samme:

I følge Cartrigdes of the World fantes det tre patroner i denne  .38 familien med randtenning, til felles hadde de kulediameter .375" (9,53mm.)

Rim-diameter for disse  var 10,90mm. og hylsen hadde en diameter på 9,64mm.

Disse patronene kom på slutten av den amerikanske borgerkrigen i 1865, for rifler og revolvere. 

#1: .38 Short Hylselengde 19,17mm. 

#2: .38 Long Hylselengde 22,19mm. Kule kunne variere med 140 - 150 grain og ladet med svartkrutt 18 - 21 grain.

#3: .38 Extra Long Hylselengde 37,60mm. 

Jeg har en .38 Short og sammenlignet denne mot 9mm."Trostehagle" / 9mm. Flobert. 9mm. Eikenøtt med kule er mulig å få tak i. 

Disse to randtenningspatronene har store forskjeller i diameter.

.38 Short/Long: Hylse diameter 9,64 mm. Rim diameter 10,90 mm. Kule 9,53 mm. (.375")

9 mm. Flobert: Hylse diameter 8,72 mm. Rim diameter 10,26 mm. Kule 8,72 mm. (.344")

Kule diameter til .38 i .375" med riktig vekt er ikke hyllevare/støpeblokk. Å utvide haglehylsen til 9,64 mm. burde gå til et visst stykke, bare ikke helt ned til tennsatsen. 

 

Jeg tror det koster mer tid å penger enn det smaker.

 

Bilde under viser fra venstre  #1 - .38 S&W.  #2 - .38 Short 

 

DSC02886.JPG

DSC02888.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Vaquero skrev:

Jeg tror det koster mer tid å penger enn det smaker.

 

Tja!? Når det er nevnt, hadde jeg hatt en slik revolver hadde jeg vært truende til å få det til på et vis. Hva er det ikke en nerd på et furterom/mancave finner på i mørke vinterkvelder. Bare prosessen eller veien til en får hull i noen blikkbokser og pappskiver er en morsom opplevelse til resultater. Jeg fikk det til ....:lol:

Rasjonell fornuft bunner i underholdning for en selv...

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Helt klart!  Dette er vanlig praksis innenfor svartkrutt patroner. I svartkruttmiljøet bruker de å sette inn en randtennings-hylser som "tennsats" i kanten på en ordinær messinghylse eller en tilpasset hjemmeløsning. Kammerladere og annet diverse innen rolling block ha fått nytt  liv laget på denne måten. Uansett hadde jeg vurdert  å testet ut trostehagl-patroner som base. Svartkruttmiljøet har stort sett gått opp løypa både her og der, det kan være lurt å ta en prat med disse folka. Svartkruttmiljøet besitter mye erfaringer andre kan dra nytte av. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...