Jump to content

Blyammunisjon til gammel sauer hagle.


Riflepakke

Recommended Posts

Nå er ikke jeg noen haglemann det skal sies, men blyammo til hagle finner du i forskjellige prisklasser i ethvert våpenutsalg. Vær obs på at dispensasjonen fra forbudet mot blyhagl gjelder jakt på spesifikke arter og ikke på skytebaner(tror jeg) så jeg TROR du vil kunne få problemer med å finne baner der du kan bruke slik ammo. Finns andre blyfrie alternativer du trykt kan bruke i hagla di også på banen, men disse koster nok litt mer. 

 

Se forøvrig i denne tråden om du kan bruke stål 😊

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Riflepakke skrev:

 ….gammel sauer hagle? USikker på om hagla tåler stål ammunisjon....

 

Jeg antar du har en gammel Sauer s/s modell 8? Hvis du tenker trykk, skal det ikke være noe problem å skyte lette leirdueladninger med 24 g stål. Men du bør i så falle sjekke trangboringen. Jeg har selv 2 stk. mod. 8 som jeg skyter treningspatroner med stålhagl i, men begge er boret opp til 1/2 og 1/4 el. forbedret sylinder. Ville ikke skutt stål med trangere boring enn 1/2. Ellers har @Bronx pekt på et viktig moment vedrørende blyhagldispensasjonen.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Sølvrev skrev:

 

Jeg antar du har en gammel Sauer s/s modell 8? Hvis du tenker trykk, skal det ikke være noe problem å skyte lette leirdueladninger med 24 g stål. Men du bør i så falle sjekke trangboringen. Jeg har selv 2 stk. mod. 8 som jeg skyter treningspatroner med stålhagl i, men begge er boret opp til 1/2 og 1/4 el. forbedret sylinder. Ville ikke skutt stål med trangere boring enn 1/2. Ellers har @Bronx pekt på et viktig moment vedrørende blyhagldispensasjonen.

Ein mod 8 ja. Eg kjøpte den av ein som hadde arva den etter onkelen sin, så difor hadde han ikkje så mykje info om våpenet. Er det nokon måte eg kan sjekke trangboringen i løpet?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan måle hvor stor innsnevringen er ytterst i hvert løp i forhold til diameteren i lite stykke innenfor. Men jeg er heller ikke noen ekspert på hagler, så om du ikke finner tallene et sted på nettet er nok det tryggeste å stikke innom en børsemaker... Uansett, med tanke på jakt er det bare en fordel å få en åpnere boring. Jeg mener å huske at de tidligste utgavene av mod. 8 hadde 1/1 og 1/2, mens senere utgaver ble levert med 3/4 og 1/4 . Men her inne er det kanskje noen som sitter på "hard facts"?

 

Edit: Legg inn Sauer modell 8 i trådtittelen, så er det kanskje noen som våkner....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

 

1 minutt siden, Sølvrev skrev:

Ja, du kan måle hvor stor innsnevringen er ytterst i hvert løp i forhold til diameteren i lite stykke innenfor. Men jeg er heller ikke noen ekspert på hagler, så om du ikke finner tallene et sted på nettet er nok det tryggeste å stikke innom en børsemaker... Uansett, med tanke på jakt er det bare en fordel å få en åpnere boring. Jeg mener å huske at de tidligste utgavene av mod. 8 hadde 1/1 og 1/2, mens senere utgaver ble levert med 3/4 og 1/4 . Men her inne er det kanskje noen som sitter på "hard facts"?

Interesangt, men no har funne bly ammunisjon til "overkommelig" pris. https://big5.no/produkt/ammunisjon/hagle-ammunisjon/nitedals/nitedals-competition-bly-12-70-24

Kjem med eit nybegynnar spørsmål:) Kva er forskjellen på US 9 og US7. Og kva som er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

US no. 9 er 0,5 mm mindre enn US no. 7, haglstørrelsene er hhv. 2,0 og 2,5 mm i diameter. Jeg tror US 7 er det vanligste for å knuse leirduer. (Hva angår trangboring skal det være noen symboler eller tekst/tall på undersiden av løpene der kammeret er. Hvis du finner de, kan du google trangboring (Sauer) hagle og se om du finner ut av det selv.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...