Jump to content

Lading og testing av 470 Nitro Express


villreinjegeren

Recommended Posts

Har ladet og skutt en del 500 grs Woodleigh og 500 grs A-Frame.
Våpen som ladingene er ladet til er Krieghoff Classic big five.
Løpslengde er 60 cm

Har brukt åpne sikter (jernsikter) og Aimpoint på denne dobbeltrifla.
Krutt som er benyttet er Vvh N-150, Norma MRP og Norma 204

Har lest meg litt opp på hva andre har brukt, og lest og brukt ladedataene i ladeboka utg 6.
Der oppgir ladeboka ladevekter som jeg har brukt  med Vvh N-150 til 90,0 gr 

Med Norma 204 har jeg brukt 103 grs og 106 grs på MRP.

Med Woodleigh RNSN 500 grs og også A-Frame 500 grs ble resultatet best med 91,5 grs N-150 kulene satt med krymp

Med begge Norma ladningene ble det ikke så god presisjon og det ble også avlange bulker i hylsehalsen, noe som jeg ikke har oplevd tidligere på andre ladninger.

Så tilbake til ladningen med Vvh N-150 og 91,5 grs ladevekt.

Med aimpoint så smaler denne innenfor 2" på 75 meter, ifølge fabrikken skal Krieghoffen krysskyte på 75 meter.
Innskutt med et overslag på 3 cm på 50 meter, dette er ubetydelig på 75 meter også. Personlig avtrekksfeil og andre personlioge faktorer spiller en større rolle.
Med Åpne sikter så går alle kulene ca 15 cm for lavt, dette er også tilnærmet det samme også på 75 meter.
Skutt med A-Frame, Woodleigh og Barnes Solid.

Ser jeg på hettene på hylsene er disse langt unna å bli flate, ladeboka oppgir 2064 f/sec med 90,0 grs N-150, med min ladning på 91,5 skulle logisk sett hastigheten ligge over det som ladeboka oppgir, sannsynlig ganske nærme 2180 f/sek, må understreke at ladningene ikke er Chronografert.

Legger ved ett par bilder:

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilken ammo er den regulert for?

 

Min Krieghoff i .500NE er regulert for Norma African PH med Woodleigh RNSN. Jeg Chronograferte disse og laget en stige med samme kule, Woodleigh 570gn RNSN, N160 krutt og Fed 215 hetter, krympet alle. Ved samme hastighet som fabrikkammoen stemte alt bra, treffpunkt og samskyting på 50 meter. Er jo litt utfordrende å teste stående med skytestikke, men bra resultat. Endte da med 114 gn N160. 

 

Måtte også ha noen solids, ladde stige med disse også, Woodleigh 570gn FMJ, samme hastighet med disse oppnådde jeg med relativt mye mindre krutt, 111 gn N160, da gikk de også tilnærmet likt mhp treffpunkt og samskyting. 

 

Skulle gjerne prøvd litt andre kuler også, har lyst å prøve Woodleigh Hydrostatically stabilized.

Link to comment
Share on other sites

Min er regulert med Norma og 500 grs  WoodleighRNSN.

Bruker RWS 5333 hetter (Magnumhette)
Jeg er noe usikker på om jeg skal gå mere opp på ladning med N-150, ser jeg på hetta så er den ikke utsatt for trykk i det hele tatt, er klar over at disse kalibrene er patroner med lavt trykk generelt.

Jeg skal få Chronografert denne ladningen så jeg vet at farten er innenfor det som er arbeidsområdet til kaliberet, jeg kan ikke tenke meg at ladeboka er så ute på bærtur med det de oppgir.

I instruksjonsboka fra Krieghoff står det at de riflene som selger i Europa er regulert på 100 meter, og de som sendes til USA er regulert på 50 meter.


 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, villreinjegeren skrev:


I instruksjonsboka fra Krieghoff står det at de riflene som selger i Europa er regulert på 100 meter, og de som sendes til USA er regulert på 50 meter.

 

Disse kalibrene har lave kammertrykk ja, viktigst å få riktig hastighet for samskyting. Kan være vanskelig når man går over til en helt annen kule.

 

Tror ikke det er generell regel at europeiske er regulert for 100 m, min 500NE er hvertfall regulert på 50 m.

87DCEEEA-E026-4958-8248-A8D815DBAEE1.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...