Jump to content

Kvinne solte seg i skytefelt


klabbogbabb

Recommended Posts

https://www.nrk.no/buskerud/kvinne-solte-seg-i-skytefelt-1.14625073

 

Visste ikke at det ikke var noe krav eller definisjon til flagget som skal heves, men jeg har aldri sett noen bruke noe annet enn et rødt flagg.

 

Bare jeg som synes det virker litt merkelig å bruke et norsk flagg til denne typen signalering? Det å heise et norsk flagg kan bety akkurat hva som helst eller ingenting. 🤨

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

både dama og skytterlaget er på bærtur...

 

Kravet er varsling med rødt flagg.

 

Sitat


Det skal være helst rødt flagg 15 minutter før skyting starter dersom selve skytebanen og/eller det farlige
område ligger slik til at noen kan komme inn i det uten at de blir oppdaget av skyteleder.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/avdelinger/anlegg/dokumenter/forkrifter_anlegg_1988.pdf&ved=2ahUKEwjk38TL3LLjAhVpo4sKHXNiAEUQFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw0cz2jVTqtCJ22mpgu31425

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert en sak som er blåst ganske kraftig opp, men samtidig er det faktisk ganske viktig.

Problemet er at vi begynner å få litt vel amerikanske tilstander på ting. Ser på ungdommene som klatret over et gjerde og inn i en togtunell med et svært trist utfall på saken. Gjerdet var for lavt og for dårlig merket er folkets dom. Det er forferdelig trist for familien, og jeg klarer ikke sette meg i deres ståsted, men her jeg står på utstiden av saken mener jeg at det ikke skulle være nødvendig med 5 meter høyt gjerde med varselsskilt hver 2. meter. Det var nok indikatorer på at det var et sted ungdommene ikke burde ferdes, og når du er 15 år er du faktisk oppegående nok til å (burde) skjønne det.

 

I denne saken kan det se ut som at det faktisk er minimalt med oppmerkinger. Nå kjenner jeg ikke til området, men er det mulig for noen å vandre seg inn i sikkerhetssonen uten å ha sett et varselsskilt, så er det et problem. Høye gjerder er ikke nødvendig, men det bør være vanskelig å komme seg inn i feltet uten å se et skilt. Vi som skyttere vet hva det røde flagget som svaier i vinden betyr, men det er ikke sikkert at Ola og Kari Nordmann vet hva det betyr.

 

Skytebanen lokalt ligger ved ved foten av et fjell som er et populært turområde. Det er én vei inn til området, du kan ikke unngå å se at det er en skytebane. Stiene er godt synlige og det skal godt gjøres at man går feil, men det er mulig. Det har hendt at folk vaser seg ned skauen og havner i sikkerhetssonen, og jeg mener at de burde i det minste møte på godt synlige skilt som indikerer at de går inn i et livsfarlig område. Vi trenger ikke 5 meter høye gjerder, men et par skilt for å sikre oss mot idioter kan være greit.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En sikker sjåfør ser seg i bakspeilet; farer kommer ofte bakfra, usett.En sikker skytter ser seg rundt i samfunnet, ustabile personer lurer.

Hensikten er å være budd på farer som dukker opp. Enten i form av en tulling i trafikken, eller ustabile personer som vil skyttersporten vondt. Derfor bør hverisær sjekke rutiner i eget skytterlag og klubb. Har vi rødt flagg, male over tønna som heises, fjerne busker og kratt som hindrer oversikt. Varsle i god tid før skyting starter, skjerpings. Norsk flagg er definitivt ikke nok for å markere at skyting pågår. Skytebaner ligger flere steder nært turområder, og slik har det vært i generasjoner. Folk tar hensyn. Men nye tider, mindre kunnskap. Flagging samstundes med stevne markerer kulturbæring, stolthet.

For om ulykker inntreffer, så er helvete løs. Uansett om det er noen som i vanvare forviller seg inn på skytebanen, eller noen som med forsett vil lage bråk. Aksjonister finnes, dessverre overalt. Noen er villige til å gå ekstremt langt for å fremme sin sak, direkte skummelt. Dette er garantert en sak som vil ramme skyttersporten nådeløst, om noe skjer. Vi må sammen sørge for at skyting forblir en trygg aktivitet, det er vårt ansvar.

Husk bakspeilet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjent med denne skytebanen  og det stemmer at denne er litt uoversiktlig . Fremmende ble møtt her også på en av Norges største problemer  nemlig dårlig skilting .

Hvis du kommer fra feil side oppdager du ikke noen skilt . Kommer du fra den rette siden er skilting dårlig og ikke uten videre å oppdage .

Jeg har aldri opplevd at noen av skyttere  har ransaket terrenget for badegjester . Det ble tatt som gitt at alle holder seg unna skytebanen hver dag .

Dem som har tvil på dette er hjertelig velkommen .

Link to comment
Share on other sites

På 17.7.2019 den 12.13, Mas-36 skrev:

Joda, men ganske mange som hyler mot idioter som soler seg inne på skytefelt også ;) 

 

Hvis den har vært en forsøk å lage en vits , så er poenget at du ikke vet hva du snakke om . 

Gjør deg kjent med realiteten og besøk selve skytebane .og badeplassen .

Vi får se om du har noen å rapportere .

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, higraver skrev:

 

Hvis den har vært en forsøk å lage en vits , så er poenget at du ikke vet hva du snakke om . 

Hva er det du snakker om? Jeg snakker om at det i diverse sosiale medier er folk som støtter skytebanen og ikke idioter som lever så i sin egen boble at de legger seg til inne på en skytebane. Hvis denne kvinnen var lokal(noe hun trolig var da hun visste hun kunne ligge der og ikke der andre ligger) så snakker vi om noen som vil lage litt drama og ødelegge for andre.

 

Dette er litt som avisskriveriene vi hadde her på Raufoss i fjor om at det var som å bo i ett land der det var krig pga prøveskytingen på skytefeltet til Nammo som har ligget her i over 100 år.

Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎07‎.‎2019 den 22.21, Per-S skrev:

Når en kvinne legger seg ved siden av skivene på en skytebane for å sole seg er det betimelig å stille spørsmål om hun var blond!😅

 

Kona og meg var på den lokale DFS banen og skjøt med pistol. Vi sto da ute i terrenget ( som er flatt og oversiktlig ) og skjøt mot en lav voll i et "veikryss" der ene veien fortsetter bak vollen ut til 200m grava, mens de andre går ca 110 grader til hver side fra der vi hadde blinkene. Vi observerer en bil som kommer til skytterlaget, og en mann går fra bilen og inn i skytterhuset. Kona hans kommer også ut av bilen, og går så en tur med hunden deres. Alt dette skjer bak oss mens vi skyter. Etter noen minutter, kommer så kona på veien som kommer inn mot oss fra siden, så vi tømmer pistolen og tar en pause. Sier hei til dama, mens pistolen ligger på bakken, og da velger hus å fortsette videre bak vollen vi skyter mot.... Så da må vi bare avslutte skytinga vår helt. Ganske tankeløst, det er mange fine områder å gå tur i, hun må jo ha sett oss, og hørt smellene mens hun kom nærmere oss.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, psg-1 skrev:

"...Kona og meg var på den lokale DFS banen og skjøt med pistol. Vi sto da ute i terrenget ( som er flatt og oversiktlig ) og skjøt mot en lav voll i et "veikryss" der ene veien fortsetter bak vollen ut til 200m grava, mens de andre går ca 110 grader til hver side fra der vi hadde blinkene. .."

Forstår det slik at dette er en riflebane. Hvordan er egentlig regelverket her? Hver bane er jo godkjent, for kaliber, våpentype. Kan man skyte med pistol på en DFS bane? Nå ble jeg usikker, kanskje noen herinne sitter på opplysninger. Jeg vet i alle fall at man ikke kan bruke rifle på enkelte pistolbaner. Mener det står oppslag på skytterbaner om både slikt og sikkerhetsregler. Bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Les baneinstruksen for den banen du er på.

Joda, pleier nok å se på den, ja, greitt innarbeidet vane gjennom "endel" år 😄

 

Men så ikke pistol sto nevnt spesifikt på den riflebanen jeg sist var på. På pistolbanen vår, er rifle ikke tillatt, eksempelvis. På ett eller annet tidspunkt er banen godkjent for våpen og kaliber (og ikke tillatt for noe). Mer utilslørt tilnærmer jeg meg den generelle, men ubehagelige problemstillingen: Hvilken situasjon har vi, om vi bruker våpen banen ikke er godkjent for?  Og noe skjer? 

 

Godkjenningene er ofte gamle (de jeg har sett), og kanskje ikke tilpassa nyere forhold. Var vel rifle folk brukte. Andre våpen, skyteformer, avstander etc. har jo sett dagens lys. Man kan sikkert bruke andre standplasser, nærmere kulefang. Derfor denne generelle tilnærmingen fra min side. Ser for meg DET HYLEKORET om noe skulle gå gærn`t, skjønner?  Om intet spesifikt forbud er nevnt, kan man ta for gitt å bruke andre våpen enn det nevnt i instruksen?

 

Skal være litt forsiktig nå: Men at den generelle verneplikten er avviklet, bidrar til en fordumming av folks våpenkultur, faktisk skummelt. Før gikk da ikke folk inn i et skytebaneområde; man visste å passe seg. Men dumhet er ikke straffbart, da...

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Mas-36 skrev:

Hva er det du snakker om? Jeg snakker om at det i diverse sosiale medier er folk som støtter skytebanen og ikke idioter som lever så i sin egen boble at de legger seg til inne på en skytebane. Hvis denne kvinnen var lokal(noe hun trolig var da hun visste hun kunne ligge der og ikke der andre ligger) så snakker vi om noen som vil lage litt drama og ødelegge for andre.

 

Dette er litt som avisskriveriene vi hadde her på Raufoss i fjor om at det var som å bo i ett land der det var krig pga prøveskytingen på skytefeltet til Nammo som har ligget her i over 100 år.

 

Jeg snakker ikke om sosiale medier , men om realiteten . Ta en tur til omtalte skytebanen og kommer litt klokere tilbake . 

Hvis noen ikke klarer å se forskjellen mellom norsk flagg og en varselflagg trenger de etter min mening litt opplæring og kontakt med instruks for skytebaner . 

Det er kjent at folk som har ingen med skyttermiljø å gjøre  bruke skytebanens område til bade- og fiskeplass året rundt .

Det ble heller ikke brukt høyttaler for å varsel folk .

Men som sagt , skilting har en dårlig tradisjon i Norge .

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt høytidsstemt når det norske flagget vaier over den røde tønna/flagget under skytterlagets stemne.

Slik det skal være. Hverogèn er faktisk ansvarlig for sikkerhet. Om man vet det er et problem, så må man iverksette tiltak.

 

Men igjen: Hvilken situasjon har vi, om vi bruker våpen banen ikke er godkjent for?  Og noe skjer? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvordan i all verden er det relevant for tråden?

Hvis du skyter med noe som banen ikke er godkjent for, så bryter du reglene...

Her på "min" bane f.eks. skal man ikke skyte med hagle på 25- og 50-meterne, men det gjør enkelte tullinger likevel, og ødelegger skiver..

Forstår spørsmålet ditt. Men er banen godkjent for pistolskyting, som beskrevet under, fra nevnte skytested (standplass?) foran vollen? Jeg kjenner ikke banen, forholdene rundt, sikkerhetsinstruks, praksis for trening. Akkurat dette kan være av interesse. Kanskje er det andre i samme situasjon andre steder også? Jeg er kun spørrende, siden jeg er opptatt av at vi skal utøve vår hobby  til alles sikkerhet. Av og til må vi som skyttere også "gå litt i oss selv" , sant, fordi vi er en del av samfunnet rundt oss. Ureglementert bruk kan, som du så korrekt sier, føre til ødeleggelser. Og det er dumt. Men personer som tusler rundt...hmmm. Men dumhet er ikke straffbart, da.

6 timer siden, psg-1 skrev:

Kona og meg var på den lokale DFS banen og skjøt med pistol. Vi sto da ute i terrenget ( som er flatt og oversiktlig ) og skjøt mot en lav voll i et "veikryss" der ene veien fortsetter bak vollen ut til 200m grava, mens de andre går ca 110 grader til hver side fra der vi hadde blinkene. Vi observerer en bil som kommer til skytterlaget, og en mann går fra bilen og inn i skytterhuset. Kona hans kommer også ut av bilen, og går så en tur med hunden deres. Alt dette skjer bak oss mens vi skyter. Etter noen minutter, kommer så kona på veien som kommer inn mot oss fra siden, så vi tømmer pistolen og tar en pause. Sier hei til dama, mens pistolen ligger på bakken, og da velger hus å fortsette videre bak vollen vi skyter mot.... Så da må vi bare avslutte skytinga vår helt. Ganske tankeløst, det er mange fine områder å gå tur i, hun må jo ha sett oss, og hørt smellene mens hun kom nærmere oss

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Mas-36 skrev:

@higraver

 

Siden du kjenner denne skytebanen og kanskje hører til den. Så burde du og laget kanskje sette opp flere skilter, varsle med "rett" flagg, gå en runde i felten å jage tullinger før skyting og gjøre litt endringer i rutiner da om dette er et problem?

Jeg kjenner denne skytebanen men hører ikke til den .

Det er ikke den første gang at det skjedde en nesten ulykke men den første gang at den blir offentliggjort .

Før har det vært turgåere og fisker . 

Og som ofte ble det bare sagt , unnskyld , beklager , vi vil forbedre rutine .som i klartekst betyr kyss meg i ræva,vi fortsetter akkurat som før .

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, BC.Airn skrev:

Forstår spørsmålet ditt. Men er banen godkjent for pistolskyting, som beskrevet under, fra nevnte skytested (standplass?) foran vollen? Jeg kjenner ikke banen, forholdene rundt, sikkerhetsinstruks, praksis for trening. Akkurat dette kan være av interesse. Kanskje er det andre i samme situasjon andre steder også? Jeg er kun spørrende, siden jeg er opptatt av at vi skal utøve vår hobby  til alles sikkerhet. Av og til må vi som skyttere også "gå litt i oss selv" , sant, fordi vi er en del av samfunnet rundt oss. Ureglementert bruk kan, som du så korrekt sier, føre til ødeleggelser. Og det er dumt. Men personer som tusler rundt...hmmm. Men dumhet er ikke straffbart, da.

 

Banen jeg skyter på, er ikke godkjent for pistol. Så dersom noe skjer, så er jeg i deep shit, enkelt og greit. Men vi kan bruke hele banen som standplass, banen er godkjent for feltstandplasser. Og det er uansett like tankeløst å velge området rett bak skivene for å lufte hunden, når det finnes mange andre alternativer, også i området rundt denne banen som jeg bruker. Vil nesten sammenligne det med å leke med tegnestifter i sykkelløyper osv. Det er snakk om å få godkjent banen for pistol også, vi har et veldig bra DFS lag her. 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Siden vi allerede er OT. Hva er vanlige formuleringer ang dette i baneinstrukser. Om feks en skytebane (riflebane) er godkjent for bruk med våpen inntil et gitt kaliber, ligger det da implisitt at det ikke kan brukes enhåndsvåpen på denne, eller? Interessant spørsmål. Hvordan fortolke banereglement. Hva er innafor? Grunnlag for egen tråd?

Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎07‎.‎2019 den 21.40, psg-1 skrev:

Banen jeg skyter på, er ikke godkjent for pistol. Så dersom noe skjer, så er jeg i deep shit, enkelt og greit. Men vi kan bruke hele banen som standplass, banen er godkjent for feltstandplasser. Og det er uansett like tankeløst å velge området rett bak skivene for å lufte hunden, når det finnes mange andre alternativer, også i området rundt denne banen som jeg bruker. Vil nesten sammenligne det med å leke med tegnestifter i sykkelløyper osv. Det er snakk om å få godkjent banen for pistol også, vi har et veldig bra DFS lag her. 

Det eneste fornuftige nå, er om noen ansvarlige lokalt tar fatt i situasjonen ASAP. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke siste utgave av "Skytterboka" for hånden, men tidligere sto det følgende:

 

"Nasjonalflagget skal ikke brukes som varselflagg".

 

( - etter min strengt personlige mening litt i stil med USA-ianske bruksanvisninger. Som flere har nevnt, nasjonalflagget kan brukes I TILLEGG til varselflagg (-ene), ved festlige anledninger).

 

For nærmere 40 år side skulle jeg, sammen med 4 kamerater fra det daværende skytterlaget på heimstedet, på serieskyting til et lag, der vi aldri hadde vært før. Vi spurte oss for i bygda, og fikk vite hvilken vei vi skulle kjøre, for å komme til banen. "Dere ser banen", fikk vi beskjed om.

 

Etter ei stund så vi ei flaggstang, med et stort, norsk flagg heist. Vi kjørte mot flagget, men etter ei lita stund hørte vi kulesmell like over bilen. Vi bråbremset, og heiv oss ut i veigrøftene på begge sider. Da det ble "ilden opphører", rygget vi tilbake, det forteste den gamle Cortina'en kunne gå.

 

Det viste seg at flaggstanga sto like ved 200-m-grava, og at nasjonalflagget var brukt som varselflagg (på tross av all sunn fornuft, og forbudet i Skytterboka).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...