Jump to content

Førstegangskjøper av hagle, hjelp!


Miwinast

Recommended Posts

Hei!

 

jeg er førstegangskjøper av hagle. Har fått vite at jeg ikke behøver å legge så mye i første hagle og sett for meg å legge ca 4000kr i hagla + tilpassing hos børsemaker.

 

På Finn.no er det et hav av muligheter, så jeg tenkte å høre her om noen har gode råd!

 

Så langt vurderer jeg disse 3:

https://www.finn.no/149366415

https://www.finn.no/150542511

https://www.finn.no/150514679

 

Finnes det er åpenbart valg her? 

Edited by Miwinast
Link to comment
Share on other sites

De to første er hagler som mekanisk har et akseptabelt rykte, den siste kjenner jeg ikke.

Men, det som er viktig er at haglen passer din kroppsform og skytestil. Tilpassing av kolbe blir fort mye dyrere enn disse haglene. 

Jeg anbefaler deg å prøve flere hagler hos forhandlere slik at du finner en kolbeform som passer til deg.

Armlengde er det mange som fokuserer på, men det har mindre betydning. Halslengde og skulderform er det som skiller mest. Finner du ut hvor mye drop og kast off du må ha kan du handle en hagle på Finn med gode muligheter for å få en som passer.

Har du en jegerforening eller en haglebane i nærheten vil de muligens være behjelpelig med å finne hvilken haglemål du trenger, samtidig har de kanskje treningsmuligheter også.

Link to comment
Share on other sites

Kan den siste være en Marocchi?

Folk skriver jo mye rart:roll:

 

Edit: Og, apropos det,  trådtittelen er jo en smule intetsigende. Sikkert lettere å få råd hvis det står i tittelen hva du lurer på.

Edited by Jeffery
Lagt til...
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk. modell 8, den første kjøpt i 1970 da hagla het Sauer & Sohn, den andre på 80-tallet da navnet hadde skiftet til Merkel. Men begge er altså mod 8 i kaliber 12 og med 70 mm kammer. Disse haglene ble fra fabrikk levert med relativt heftig trangboring, 1/1 og 1/2 samt 3/4 og 1/4 var vanlig. De er derfor lite egnet til å skyte leirduepatroner med stålhagl, med mindre du får boret opp trangboringen. Jeg har åpnet til 1/2 og 1/4  på den ene, og til 1/2 og forbedr. syl. på den andre. Det er også mye mer egnet til jaktbruk. Bortsett fra at de krever litt stell for å unngå rust, er dette som @BC.Airn påpeker svært driftssikre våpen. Til tross for alderen fungerer begge problemfritt i dag, og jeg har ingen planer om å selge noen av dem.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, bobby skrev:

 Diamond haglene skiller vel bare i navnet fra Bettinsoli, og er usikker om dette er så "mye børse for pengene".

Vakre å se på, men de har litt frynsete omtale.. 

Tja, jeg har tilfeldigvis en i skapet selv- jeg finner to ankepunkt. Løpsvelgeren er en dårlig konstruksjon, da en kan risikere å trøbble litt med sikringen, og både  kal 12 og 20 er bygget på samme lås. Forøvrig er det en solid lås og mekanisme. Jeg har- og har hatt en del brekkvåpen. Om en sammenligner med en ny Finn Classic 612 vil jeg si at Daimonden er mye mer for pengene enn en 612 😉. Husk trådstarter etterspør en børse til 4-5000... Her kan han få mye glede for noen tusenlapper

IMG_0232.JPG

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...