Jump to content

Remington 1100. Bra eller dårlig?


Mas-36

Recommended Posts

Har tenkt på å kjøpe meg ei hagle igjen. Jeg liker hagler med et løp så pumpe eller automat er første valg. Andre valg er en sideligger ;) 

 

Har kommet over en eldre Rem 1100 i 12/70 med løse choker. Hagla virker å være i god stand. Er dette noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min på 80 talet av en gåsejeger som bommet mye med dens lange løp med Extra Full choke.

Etter mye frustrasjon gikk jeg til det dramatiske skritt og kappet løpet. Nå ble det annet... Ble et mye hendigere våpen og med helt åpen Cyl-choke, var dette dårlige nyheter for rypene i tidlig sesong. Den ble siden også  komplettert med et ekstra løp i 1/2 choke for bruk i sen høst/vinter.

De fleste skyter godt med Rem.1100 (styr unna 1/1 choke ☺), men forvent ikke 100% funksjon med 24 gram lerduepatroner. 

Link to comment
Share on other sites

Som culot skriver er tilgang til reservedeler god i all overskuelig fremtid og

det meste kan gjøres selv.- Etter lang tids iherdig bruk er det eneste jeg bytt på den kun fjæren til slagstift og en O-ring.

Som alle gassopererte halvautoer vil den jo smusse ned en del så litt regelmessig våpenpleie/reingjøring være et plus for kontinuerlig og god funksjon.

 

Jeg har lurt på hvorfor de aller fleste skyter så bra med disse våpnene,..samme gjeller faktisk også for Rem.870 Wingmaster, som oppleves ganske likverdig mtp kolbe, vekt og balane.

 

De fleste bommene med hagle, mener jeg, er tendensen til for lave skudd OG stopp i bevegelse og sving i skuddøyeblikket. Min egen erfaring med 1100en er at den nermest selv "fortsetter" i svingen og eliminerer denne meget vanlige "feilen". - Innebygd "follow through" 😆.- Den har i hvertfall en spesiell "flyt" i sving som jeg ikke opplever med andre våpen.

 

Jeg tror du blir glad i våpenet, - at du også blir dyktig med hagle, får du jo på kjøpet.😉

 

Link to comment
Share on other sites

Innlegget ditt ble fjernet da ikke inneholdt stort sett mer enn reklame for salg.

Vanlige private brukere av forumet skal annonsere kjøp, salg, og bytte kun i underforumet «Handelskammeret». Slik annonsering skal altså ikke forekomme i det åpne forumet/i vanlige innlegg.

Dette er du klar over, og det står også i forumets regler.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk Remington 1100 i 12/70 med 28" løp. Den ene er en 1975 modell med fast full choke. Den andre er en 1978 modell med løse choker. Her er nok løpet av nyere dato da Rem choke først ble innført i 1986.

 

Jeg har brukt den med løse choker på jeger trap/NT i et halvt år nå og har aldri opplevd funksjonsfeil med 24 g leirdue ammo. Jeg tror dette er noe som heller skjer med magnum versjonen av 1100.

 

Bakdeler:

- Gass-drevet = blir skitten

- Har balansepunktet litt langt framme ift vanlige O/U

- Ikke noen lettvekter. Min er ca 3.7 kg

 

Fordeler:

- Gass-drevet = liten rekyl

- Passer nesten alle

- Solid og driftssikker

- Ikke noe problem med å få tak i reservedeler

- Enkel å demontere/sette sammen

- Rem choke er godkjent for stål opp til og med full choke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Innlegget ditt ble fjernet da ikke inneholdt stort sett mer enn reklame for salg.

Vanlige private brukere av forumet skal annonsere kjøp, salg, og bytte kun i underforumet «Handelskammeret». Slik annonsering skal altså ikke forekomme i det åpne forumet/i vanlige innlegg.

Dette er du klar over, og det står også i forumets regler.

 

Ole

Det var ett tips Ole , och jag försökte vara hjälpsam ... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...