Jump to content

Konkurranse Dyrskun


Oxford

Recommended Posts

Hei,

 

Sitter å vurderer om jeg skal sende inn en kniv til bedømming, hovedsaklig for å få objektive og faglige tilbakemeldinger for å kunne forbedre meg i hobbyen og moro å se hva andre mener om arbeidet ditt. Har ikke lagd mange knivene ca. 14 stk. og regner med jeg går i klassen rekrutt?

Spørsmålet er om dette har noe for seg? Jeg vet jo selv om flere punkter som jeg mener trenger forbedring og trening, er det like greit å vente til man mener selv at man er fornøyd? (om det noen gang skjer). Eller legge ut bilder f. eks her på kammeret og be om tilbakemeldinger?

Slire er ikke lagd enda, men tenker og lage den lik et par jeg har gjort før. (Siste bilde).

 

 

IMG_20190710_132139_resized_20190710_013746550.jpg.2909702d3c7d50beb9fef44446df106b.jpgIMG_20190710_132241_resized_20190710_013744429.jpg.94b34a3a914a153a682d3d2ffa1870bd.jpgIMG_20190710_132148_resized_20190710_013745465.jpg.ee3399a4f6fc2ad5d50784fcb8dfeb18.jpgScreenshot_20190710_134213.jpg.7b7279db1edd892cb6d60ea330f53ee2.jpg

Edited by Oxford
lagt ved bilder
Link to comment
Share on other sites

Om målet ditt er å bli best mulig og du ønsker å forbedre deg mest mulig er helt klart knivkonkurranser en vei å gå.  Der blir kniven bedømt utfra hvordan den ser ut sammen med sliren.  Man får tilbakemeldinger og punkter man kan jobbe med i sitt videre arbeid. 
Problemet ofte om man legger ut kniver på forum/sosiale medier er at folk er livredde for å gi konstruktiv kritikk. Man får en hel masse uhemmet skryt og det blir man ikke noe bedre på.  
Om man velger dyrskuen eller en av de andre konkurransene får man avgjøre selv, dyrskuen har blitt forholdsvis kostbar å delta på, 370 kr + 150 kroner i porto om man ikke velger å sende den som brev.  Men det er jo opp til hver enkelt og avgjøre :) 
 

Link to comment
Share on other sites

Tilbakemeldinger om ting man kan jobbe videre med oppsummerer bra hva jeg er ute etter. Skryt av arbeidet er jo selvsagt alltid moro, men er i denne omgang ikke helt hva jeg er ute etter.

 

Vet ikke hvilke konkurranser som egner seg best for min del. skal til Dyrskun selv, som egentlig var grunnen jeg tenkte på denne. 

 

Et annet spørsmål er om denne type kniv uten mellomlegg o.l. blir for enkel mtp. bedømming? Når en først ønsker konstruktiv kritikk er det kanskje bedre å satse på noe mer avansert?

Link to comment
Share on other sites

Norsk Knivforening har jo egen konkurranse på Elverum. Ellers er helt sikkert dyrskuen en fin plass å starte også. utover høsten er det vel stavsmartnan et alternativ. Og tidlig på våren/sommeren er det Froland knivforening sin konkurranse. Den var iallfall gratis å være med på tidligere. 

I klassen brukskniv ser iallfall jeg ingen grunn til at den kniven du har med her skal være for enkel. Innfestning av knivbladet etc er jo vanskeligere å få pent enn med en kniv med egen holk (enten samme materiale eller noe annet).  Jeg personlig syns det er vanskeligere å lage en enkel pen kniv, da blir det mye større fokus på det etiske og håndverksbiten.  Det er fort gjort å se seg blindt på fjonge materialer og dyre damaskblader. 

Så om du er ute etter å få konstruktiv kritikk er kniven du har lagd her i mine øyne helt perfekt.  Og etter min smak blandt de peneste knivene. Det hadde naturligvis ikke gjort noe å  hatt et innlegg av metall for å brekke opp litt, men overhode ingen nødvendighet :)

 

Link to comment
Share on other sites

Konkurranser er ofte veldig fornuftig å delta på. 
En får en grundig tilbakemelding hvor de har satt karakter på de fleste aspekter av kniven: 
Symmetri, linjer, overflate, slire, søm, skarphet på blad, osv osv. 

Det er mange ting en ofte ikke tenker over når en lager en kniv, som f.eks at lissene til opphenget er like lange inne i sliren. Er de ulike, blir det trekk. 
Ingen kniv er for enkel, den blir lagt i brukskniv-klassen, og blir bedømt på lik linje med alle de andre bruksknivene.
På Dyrsku'n har de flere klasser, hvor staskniv gjelder typiske bunadskniver, og åpen klasse gjelder store kniver, foldekniver og de som ikke er helt passende hos de to andre klassene. 

Det er lurt å starte med en litt "enkel" kniv, da en veldig forseggjort kniv har flere fallgruver, og det er vanskeligere å kunne få en premiering. Filte mellomlegg, innlegg osv gjør ofte at en har flere punkter som kan gå galt, og en faller fort på listene. 

Merk også at det er ulike dommere, så dømmingen er ikke alltid 100% konsekvent fra år til år, men det er en svært god pekepinn på hvor du er på vei, og hva slags vaner en må riste litt fra seg. 

Jeg syns kniven ser veldig fin ut, og er et flott sted å starte ved å sende inn. 

Forøvrig koster det noen kroner å komme inn på Dyrskun', og ved å delta på konkurransen har vi hvert år blitt tildelt inngangsbillett i prisen. 

Mvh 
Berserk / Vaka

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar Berserk, satser på å sende inn til bedømming. Synes forøvrig knivene du selv lager er helt fantastiske!

 

Sliren er nå ferdig, ble nesten fornøyd med kniven selv, men er et par småting som irriterer. Blir uansett spennende med en bedømming.IMG_20190727_221410.jpg.ec5e02715bb9f68997a60b8ca53c171a.jpg

IMG_20190727_221536.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...