Jump to content

Beitemark for gås i Nordland


haevgen

Recommended Posts

Heisann.

 

Familien min eier en øy på ca. 20 mål i Brønnøysund i Nordland, ute på Torget. Jeg har tenkt meg en tur dit i uke 32-33, og ser jo at gåsejakt går i gang 10.08. Jeg hadde egentlig ikke planlagt å jakte da, men det er jo i tilfelle perfekt.

 

Så jeg har noen spørsmål rundt beitet til gåsa og gåsejakt, som jeg håpet at noen som har litt eller mye erfaring med det kan svare meg på :) 

 

Jeg ser aldri gås ute på øya mens vi er der. På Torget derimot (200 m fra øya) ser vi gås hele tiden ute på beitemarka til sauen. Jeg har ikke vært tett nok innpå (forsåvidt aldri tenkt på det heller), til å se hva slags gås det er. Etter å ha lest litt på nett, regner jeg med at det er stort sett grågås. Grågås er visst et problem i disse områdene i Nordland. Enkelte kommuner i nærheten er det innvilget tidlig-jakt.

 

Gåsa vil nok aldri beite ute på øya der, mens vi er her. Vi pleier å være en del mennesker her, så jeg regner jeg med at det lager det nok liv her ute til å holde gåsen unna. I august er det kun meg og noen få andre som har tenkt seg dit. Jeg er dog usikker på om den i det hele tatt vil beite her (med eller uten folk på øya). Hva slags "krav" har den til beite? Det vokser veldig mye ugress her, ettersom det står urørt nesten hele året. Det er nesten ikke noe "vanlig" gress, og det aller meste av vegetasjon er tykt og høyt. Det er ikke mye "tegn", av det jeg kan "lese", av at det beiter gås her når vi ikke er her.

 

Når gåsa er rett borte på Torget (200 m), så kan det vel tenkes at det ikke vil være så veldig vanskelig å lokke den bort på øya? Den hører vel nok lyden godt, og vil nok sikkert være nysgjerrig på den. Men spørsmålet er om gåsa er så smart at den "kjenner" områdene, slik at man ikke vil klare å lure den inn på et område hvor den vanligvis ikke beiter.

 

Av naturlige fiender her ute på øya, er det veldig lite / ingenting. Eneste jeg kan tenke meg er mink (som jeg har lest kan ta måker i noen tilfeller), som vi sliter litt med at går inn i hus og låve og holder på (dette var den opprinnelige jakt-idéen for oppholdet i august). Ellers er det jo godt med måker og slikt rundt omkring her, men det er vel like mye her ute, som på Torget.

 

Det jeg tenker er at om jeg har en lokkefløyte (som jeg øver godt på, frem til jakta), og noen bulvaner (8-10 stk) og god kamuflasje, så lander det forhåpentligvis gås i godt skuddhold. Hva er deres tanker om dette? Har dere noen ekstra tips? Hvilken tid på døgnet er best å jakte gås på?

 

Er det noen tiltak man kan gjøre for å få gås til å beite her fremover? Jeg tenker kanskje man kan få de til å hekke der ute. På Vega-øyene er det bygget buer for hekking til ærfugler. Hvis man bygget noe av det samme og satte ut her på øya, så vil det vel forhåpentligvis være noen fugler som tar bolig og hekker der. Muligens grågås også. Hva er tankene deres rundt dette?

 

Har aldri drevet med gåsejakt før, og er for så vidt en veldig fersk jeger. Å få noe fangst er for mye å håpe på. Det høres utrolig spennende ut, om det i det hele tatt vil lande noe her eller om jeg ser eller hører tegn til gåsa, ville det vært fantastiske opplevelser.

 

Ser frem til tanker, idéer og tips! :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at du må ta jåen og plenklipperen fatt hvis dere har det på øya og kommer utover på øya en uke før jakta starter.

Gåsa sitter ikke i høyt gress, det er derfor di sitter på sauebeitene og slåtte åkrene og spiser på di nye friske spirene som kommer opp.

Hvis du kan slå ett område av øya som er litt unna husetne og det er gress der (ikke sangthans gress) så finner du nesten garantert gåseskitt der neste morgen.

La det stå igjen 4-6m² med høy vegitasjon midt på eller i ene kanten hvis det ikke er ett kratt eller busk der og bruk det som skjul, så kan du sitte inni der.

Grålysnig tidlig morgen og skjømming om kveld er de tidene de er på beitetrekk og da er det sjans for at du får lokket dem ned, jeg bruker å prøve å være ute før kl04 de første morgenene.

Grågåsa er lærenem så hvis du får ned en flokk og skyter på dem, skremmer dem så kommer de ikke tilbake på flere dager, og hvis de kommer så er de meget skeptiske/vaktsomme, så da er det som regel bare å håpe at det kommer en ny frisk flokk innom.

Lykke til, jeg er ett par km lengre nord på Torgøynene på premiære morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Ja slottmark som er i hevd er det Gåsa foretrekker. Jeg pleier å skyte grågås fra kjøkkenvinduet da sitter den 70-150m unna på marka som er høstet. Perfekt hold for 6,5x55. Kan fint skyte en gås og nesten før jeg  har rukket inn er det kommet en ny flokk der. Men jeg skyter sjelden mer en noen titals gås da kjøttet ikke er mye å rope hurra for.

Men som tidligere nevnt er det bare å ta jåen fatt og slå gresset på noen mål jord så kommer gåsa.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Ser at gåsa ikke sitter på ækrån (åkrene) når gresset er over 20cm høyt, da foretrekker di å være på beitene til dyrene.

Det kommer vel av at gress stråene er blitt for grove når de passerer en hvis lengde og ikke er så saftige som ny skuddene er.

Familien har en plass lengre nord på Helgeland og der slo jeg stien fra veien og til huset med plenklipper i ca 2meters bredde og ca100m langt + rundt huset og  neste dag som var jaktstart  var det rikelig med skitt på stien, så der hadde gåsa kommet samme natt eller på morgenen mens jeg var borte i fjæra og håpet det skulle komme fugl der😡

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...