Jump to content

Opprydding etter svigerfar.


Fanjunkaren

Recommended Posts

Svigerfar la ut på reise til de evige jaktmarker nå i vår. De etterlatte sitter med et våpenskap med diverse innhold, men det er kun elste barnebarn samt meg selv som er "kvalifiisert" til å overta noe. Mitt problem er at mitt skap allerede er fylt til randen, så jeg må trolig kvitte meg med noe for å bekomme noe av dette. Jeg har ikke lyst til å levere det inn til omsmelting heller. Blant innholdet er det 3 stk Krag Jørgensen, en er "modda" for baneskyting a,la 1950 tallet, en er en Steyr Krag samt en (hvis jeg husker rett) er en karabin. I tillegg er det en Mannlicher Schönauer 03. Trolig forhenværende kriger enten i Østerrike/Ungarn eller Hellas, og siden tatt i bruk av Wehrmacht(har stempel m ørn og svastika). Siden ombygd til jaktbruk med nytt temmelig enkelt skjefte sidemontasje og pipe i 7,62X51.

Til slutt en pistol Astra M 600/43 i 9mm para. Sliten etter mange skudd med gammal MP ammo. Den er forøvrig ingen "kvalifisert" for å overta.

Av eget "skapfyll" har jeg bla en sliten Winchester M 19910SL og en ikke nummerlik Krag som bare står og tar opp plass. Jeg  lurer litt på om noe av dette egentlig er noe å samle på! (Noen fyrer seg vel kraftig opp nå). Jo Steyr Kragen er fin, og kunne sikkert vært bytta ut med min som ikke er nummerlik og brukt til "langkragstevne" en gang i året. En MS 03 er et fint våpen, men i nåværende tilstand med den stokken a,la padleåre er det ikke mye å se på. Men ellers er vel dette stort sett ukurante greier?

Noen som har synspunkter om ovennevnte våpen?

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis Steyr-Kragen og Krag-karabinen er i original stand og fine er de verdt litt. Karabinen vil være verdt mer.

Er de "dessverre" kappet og slipt på til å bli halvveis jaktvåpen er verdien svært lav.

 

MS03en høres ut som et interessant våpen men som du sier er det rimelig ukurant. I original militær konfig har det samlerverdi og -interesse, men som ombygd jaktvåpen faller både historisk og reell verdi rimelig fort..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Har noen dårlige bilder her. Er inngen Mannlicher kjenner, men denne ser da ikke ut som en 03? Var to stk KJ En Steyr stemplet 1896, med forskjefte kappet foran løpsbåndet. En helt urørt " langkrag" produsert i 1904. Begge er nummerlike.Var helt sikker på at han hadde en karabin også, men jeg fant ingen. 

20190710_203927.jpg

20190710_203943.jpg

20190710_180826.jpg

20190710_204313.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var sikker på at det var en karabin der. Men hverken i skapet, eller etterlatte papirer var det noe som tydet på det. Jeg har nok sett feil, eller innbilt meg det.  Jeg har allerede en, så kommer disse to i tillegg. Det betyr sansynligvis at jeg beholder en og kvitter meg med de to andre. Beholde den lange kanskje, og avhender Steyr`n og min banekonverterte med Schou`s diopter. Markedet for KJ virker å være lunkent, men jeg vil helst ikke  at de går til omsmelting.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får se. Er det noen som klarer å identifisere våpenet på bildene 1 og 2? Som sagt trodde jeg at det var en Mannlicher Shônauer M 03 i en eller annen variant. Men det er noen detaljer som ikke stemmer. Hengslet magasinbunn og utsparing til tommel på venstre side av kassa, som for lading med klips. Men det er naturligvis ikke spor i bakre bru, da den er splitta. Har det for meg at tyske militære en gang i tiden fikk laget noen våpen av denne typen til testing. Klarer ikke å finne noe info om det heller.

At rifla har henslet magasinbunn kan ha sin årsak da to av brødrene hans var børsemakere og trolig er det en av de som har "jaktmodifisert" børsa, inkludeert pipebytte til 7,62X51.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Fanjunkaren skrev:

Ja, vi får se. Er det noen som klarer å identifisere våpenet på bildene 1 og 2? .....................

 

Det er en G98/40 fra Ungarn med nytt helt, ikke todelt som orginalt, jaktskjefte. Tangen er nok sterkt modifisert.

I tillegg har den en svensk sidemontasje for M98.

Verdi er omtrent lik 0 dessverre. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...