Jump to content
Sign in to follow this  
Polardego

Problemer med avtakbart hengerfeste på Passat.

Recommended Posts

Kjøpte en Passat 2008 i fjor høst. Den gikk ikke gjennom bestiktningen(EU-kontrollen) her i Sverige pga av det ikke gikk å ta bort hengerfestet. Har nøkler til det, men det går ikke å "låse opp" hengerfestet. Kan man evt. bore ut låsesylindret?

Har du prøvd en rustløserkur? Spraye rustløser inn i låsesylinderen og alle "skjøter/sprekker" i gode kvanta, hver dag et par dager?

Varme og rustløser pleier å være god medisin på sånt, jeg pleier bruke parafin eller diesel som rustløser,  billig og veldig effektivt, slår wd-40 langt ned i støvlene

Posted (edited)

@Polardego

Klarer du å bevege nøkkelen frem og tilbake. Dersom ikke kan det være låsesylinderen som er rustet fast. Eller feil nøkkel. Rustløser kan være løsningen. Eller en sprayboks med fluid film. Den trenger inn og tørker ikke. slik at den fortsetter med å trenge inn overalt. Det spørs hvor lang tid du har til rådighet. Hvor lenge du kan vente.

Varmer du med en håndføner og bruker Fluid Film er det merkelig om den ikke løsner.

Å bore ut låsesylinderen må være fordi en ikke har rett nøkkel. Dersom en har det må det være absolutt siste utvei.

Edited by svehella

Jeg greier ikke bestemme meg hva jeg synes er dummest av å ikke ta av avtagbare hengerfester, eller ikke bruke fett på kula. 

• Haha 1

2 timer siden, 1937M98 skrev:

Varme og rustløser pleier å være god medisin på sånt, jeg pleier bruke parafin eller diesel som rustløser,  billig og veldig effektivt, slår wd-40 langt ned i støvlene

50/50 aceton og ATF

• Like 1

Går ikke å vri på nøkkelen. Tror ikke det er feil nøkkel, fant to identiske i hjulbrønnen. Løstakbare hengerfester er totalt verdiløse. Det eneste som er verre er de elektriske utgavene.

Om du sveiser det fast skal det gå gjennom.

Skulle tro at det var det samme som sveiset når det var låst, men det er det ikke.

Posted (edited)
På 9.7.2019 den 2.08, NM149 skrev:

Om du sveiser det fast skal det gå gjennom.

Skulle tro at det var det samme som sveiset når det var låst, men det er det ikke.

Da risikerer du kjøreforbud hvis du "modifiserer" med sveising.

Når det er rustet fast så vet du heller ikke (risikerer å ikke vite) om det sitter tilstrekkelig fast i lås heller.

Screenshot_20190710-224641.png

Edited by Sakoen75
Henviste til utdaterte regler.

Vil dette i praksis si at det er forbudt å kjøre rundt med et avtagbart hengerfeste montert? 

10 minutes ago, B686SP said:

Vil dette i praksis si at det er forbudt å kjøre rundt med et avtagbart hengerfeste montert? 

Det er forbudt å kjøre rundt med det montert når det ikke er i bruk ja. Forstå det den som kan.. 

Posted (edited)

Så lenge det ikke dekker skiltet/kjennemerke er det lovlig så langt jeg kan forstå. Kan ikke huske at det er spesifisert noe om selve kjøringen med avtakbare hengerfester. Men andre regler som spiller inn.

Litt som oljeskift eller NAF klistremerke i frontruten ikke spesifikt er nevnt i loven. Men det er regler for fri sikt som dekker dette hvis de er midt på ruta.

Står litt om kjennemerker her https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§2-9

Men smør det godt og beveg det i det minste når du bytter dekk så slipper du å kaste penger ut av vinduet, ikke billig for nytt feste etc.

Edited by Sakoen75

15 minutter siden, vass skrev:

Det er forbudt å kjøre rundt med det montert når det ikke er i bruk ja. Forstå det den som kan.. 

Har du noen kilder som sier det så er jeg takknemlig hvis du deler de.

4 hours ago, Sakoen75 said:

Har du noen kilder som sier det så er jeg takknemlig hvis du deler de.

Hørte det vel først fra en kompis for noen år siden, mener han hadde fått pes på EU-kontrollen, så spørs om vi begge har blingset litt der ja. Det er altså ikke ulovlig så vidt jeg kan se etter litt googling, men jeg regner med at det er i likhet med det meste MÅ FUNGERE SOM DET SKAL under EU. Er det montert på bilen og er et kontrollpunkt skal det fungere som det skal. Er det avtagbart skal man kunne ta det av. "Grøftelysene mine virker ikke, men denne modellen kommer jo uten også, så det skal vel ikke si noe?" ... Den fungerer ikke... Så et fastrusta hengerfeste fungerer ikke som det skal og blir ikke plutselig for fast hengerfeste å regne, med mindre man finner en kontrollør som liker å være grei.

Posted (edited)
På 9.7.2019 den 20.16, Sakoen75 skrev:

Da risikerer du kjøreforbud.

Når det er rustet fast så vet du heller ikke (risikerer å ikke vit) om det sitter tilstrekkelig fast heller.

Screenshot_20190709-201347.png

Screenshot_20190709-201825.png

Du må henvise til dagens gjeldende versjon 3.0 https://www.vegvesen.no/_attachment/2354663/binary/1311258?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kjøretøy.pdf

"Funksjonskontroll av avtagbar krok er ikke en del av kontrollen."

Edited by ruger1022
  • Like 1

Skrudde en selvborende skrue inn i sylinderen og trakk den ut. Bilprovningen godkjente ikke det så jeg måtte bestille en brukt krok med nøkler. Da ble bilen godkjent ua.