Jump to content

Politiet vil ikke utlevere våpena mine selv om jeg har våpenkort på disse


intreserte

Recommended Posts

Hei

 

Politiet tok beslag i alle våpena mine i Mai 2017 og jeg ble siktet for overtredelse av straffeloven  §188. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som fremstiller, tilvirker, bruker, behandler eller oppbevarer skytevåpen, ammunisjon, sprengstoff eller et annet eksplosjonsfarlig stoff på en uforsiktig måte som er egnet til å volde fare for andres liv eller helse.

 

Fikk varsel om tilbakekalling av våpenkort som jeg påklaget,   våpenkorte  fikk jeg beholde.

 

-Men de registrerte våpena får jeg ikke hentet ut

 

Saken er den:

Det har gått over 2år uten politiet har tatt ut tiltalebeslutning, og etter Straffelov - reglene om foreldelse der overtredelse av straffeloven §188 straffes med bot eller fengsel opp til 1år.,

Så er saken foreldret etter 2 år (når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år.)

 

 

Kan politet enda ha våpena i beslag selv om saken er foreldret og tiltale ikke kan tas ut, og de ikke har inndratt våpenkorta?

 

 

image.png.aef89cb64641b1de7c76883da53cf495.png

 

 

Edited by intreserte
Link to comment
Share on other sites

Uten å være jurist så mener jeg at så lenge du blir siktet innen fristen så blir ikke saken foreldet. Lang saksbehandling vil derimot telle i ditt favør i straffeutmålingen. Politiet kan derfor ha sitt "på det tørre" her. Uansett advokatmat som nevnt over 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, intreserte said:

Fikk varsel om tilbakekalling av våpenkort som jeg påklaget,   våpenkorte  fikk jeg beholde.

 

-Men de registrerte våpena får jeg ikke hentet ut

 

Dette forstår eg ikkje. Du seier at du klaga på tilbakekallinga av våpenkortet, og fekk medhald. Men får ikkje tilbake våpna dine? Kan nokon med meir peiling på lovverket forklare meg korleis dette kan henge saman?

Link to comment
Share on other sites

 

Det er da ganske enkelt. Slik han forklarer det så har han ikke mistet retten til å eie våpen (enda?), men alle fysiske våpen i hans eie er beslaglagt. Om politiet tauer bilen din har du fortsatt lov til å kjøre bil...


Jeg har lest et par tråder som ligner på denne, og felles for de alle er at historiene er fulle av hull og den som sitter og vil ha tilbake våpnene er gjerne ikke den mest objektive kilden man finner.

Ta kontakt med advokat, det er lite vi kan hjelpe med siden vi ikke vet hvorfor politiet velger å opprettholde beslagleggelsen, eventuelt hvilke vedtak de har fattet som du potensielt ikke forteller om..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Saken er den at jeg ble siktet i en straffesak og våpena ble beslagelagt, etter 2 måneder fikk jeg varsel om tilbakekall av våpenkort. Jeg sendte inn skriftlig begrunnelse sammen med dokumentasjon om hvorfor jeg er skikket til å eie våpen og at saken baserer seg på en misforståelse, samtidig som jeg la meg flat og  beklaget for måten amunisjon var lagret og at den ene rifla lå under senga og at grunnen til dette var at jeg skulle bruke dette senere på dagen. 

 

Fikk ikke vedtak om tilbakekall av våpenkorta, så jeg fikk beholde våpenkorta

 

Da jeg spurte politiet om jeg kunne få dem utlevert eller at jeg solgte dem svarte politiet nei, jeg måtte vente til straffesaken var ferdig etterforsket.

 

Saken ble ferdig etterforsket desember 2017 og sendt til jurist (samme jurist som sendt varsel om tilbakekall) og siden ikke hørt noe om saken. Forholdet  jeg ble siktet for har en foreldelse frist på 2år etter gjerning dato fant sted. Nå er det snart 3år siden og saken er foreldet og tiltale kan ikke tas ut.

 

Det betyr at jeg enda har våpenkort, saken er ferdig etterforsket, ingen tiltale ble tatt ut, men jeg får fremdeles ikke ut våpena... 

 

Sendte brev til advokat i går kveld

Edited by intreserte
Link to comment
Share on other sites

Ny straffelov § 88, første ledd:

 

"Fristen etter § 86 avbrytes ved at den mistenkte får stilling som siktet, jf. straffeprosessloven § 82. Skjer siktelsen ved utferdigelse av utenrettslig erklæring eller av forelegg, avbrytes fristen når den siktede meddeles siktelsen. For slik meddelelse gjelder domstolloven § 146 annet ledd tilsvarende."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg ble siktet for å oppbevart våpen og utgangstoffer på en uforsiktig måte. Fikk varsel om tilbakekall av våpenkort. jeg klaget og fikk beholde våpenkortet, og siktelsen om å ha oppbevart utgangstoffer på en uforsiktig måte er henlagt

 

Våpenkorta fikk jeg beholde og saken om uforsiktig oppbevaring av utgangstoffer ble henlagt. 

 

Har de enda lov å holde tilbake riflene?

 

Bilde 1. Varsel tilbakekall av våpenkort, oppbevart våpen og utgangstoffer på en uforsiktig måte78253005_2297299333824148_7176821821117825024_n.jpg.8318157d15d6dd85317bb5ad8942fc64.jpg

 

Bilde 2.  Henleggelse, uforsiktig omgang med eksplosiver og eksplosjonsfarlig stoff

79215229_442964809955106_8629356486197248000_n.jpg.8942b5814f68b4ab4cc9a7185be6aa9d.jpg

Edited by intreserte
Link to comment
Share on other sites

Dette henger ikke sammen. Beviskravet i straffesaker er veldig høyt, man henlegger ofte saker hvor man mener vedkommende er skyldig men ikke kan bevise det ut over enhver rimelig og fornuftig tvil.

 

Tilbakekall av våpen er ikke en straffesak, men et forvaltningsmessig vedtak som ikke krever like gode bevis som en straffesak. I forvaltningen holder det at man har rimelig grunn til å tvile på at du er skikket til å ha våpen.

 

Jeg regner med at du klaget på forhåndsvarselet, innen klagefristen? Hva står i det endelige vedtaket i forvaltningssaken egentlig? Og har du eventuelt klaget på dette til POD?

Link to comment
Share on other sites

En kompis ble anmeldt for trusler av sin nylig fraskilte kone. Våpen ble beslaglagt og noen måneder senere ble saken henlagt. Tok 5 år før han fikk tilbake våpnene. Utfordringen er som noen har nevnt tidligere at dette er en forvaltningssak. Så lenge det står an anmeldelse på deg i systemet så kan de nekte deg våpnene tilbake. Når anmeldelsen ikke lenger ligger på rullebladet ditt så har de ikke lenger grunn for avslag.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du kan ikke "klage" på et varsel.

Men hvis forvaltningsorganet ønsker å fatte et "enkeltvedtak", så har forvaltningsorganet plikt til å innhente din uttalelse, før de ev. fatter et enkeltvedtak. Etter at enkeltvedtak er fattet, kan du som "part" i saken klage dette inn til overordna forvaltningsmyndighet. Klageretten og klagefristen skal fremgå av enkeltvedtaket. Disse begrepene og hvilke rettigheter du har er definert og regulert i Forvaltningsloven.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Send politiet et tilsvar på deres varsel om tilbakekall.

 

Argumenter med at tiltalen er henlagt og at det ikke foreligger noe annet som tilsier at du ikke er skikket til å inneha våpen (om det faktisk er tilfelle..?).

 

I tillegg beskriver du i detalj alt som indikerer at du faktisk ER skikket til å inneha våpen (om det er tilfelle..?)

 

Og til slutt beklager du for at politiet måtte bruke tid på å etterforske din "oppbevaring av utgangstoffer på en uforsiktig måte" - slike unødvendigheter skal du sørge for at de slipper i fremtiden...

 

Og så etterlever du dette resten av livet, deltar på dugnad, plukker med deg søpla fra naturen, hilser pent på naboen, så det går deg godt, og du får leve lenge i landet :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg formulerte meg litt upresist, man kan og bør svare skriftlig på forhåndsvarselet innen den tidsfrist som ble gitt. Dersom det så fattes et vedtak, kan man klage på dette. Politidistriktet kan så velge å enten gi medhold i klagen, eller sende den videre til POD. Der gis enten medhold eller vedtaket opprettholdes. Det er ytterst sjelden at POD gir medhold i klager.

 

Om våpnene skulle bli endelig inndratt, så bør du forsøke å finne noen du kan stole på som kan søke om å overta våpnene (kan være vanskelig pga jaktvåpengarderobe). Når det er gått noen år kan du søke om å få "kjøpe" dem tilbake igjen. Dersom du ikke selv finner en kjøper kan politiet selge våpnene til høystbydende, eller destruere dersom de er uten verdi eller viser seg vanskelig å få solgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...