Jump to content

Montasjehøyde vs mirage


Midt-I

Recommended Posts

Fordelen med litt høyere montarsje er at du kan få plass til ett varmeskjold over løpet som vil lede strålevarme ut til sidene for siktelinjen din.

 

Mirage vil i teorien avta desto lengre fra varmekilden den er, men da snakker vi nok sikkert om ca +-10cm, og vil variere med løpstemperatur, utetemperatur og luftfuktighet. Men så høyt vil du nok ikke ha kikkerten. Det er sikkert og vist.

 

Du kan rive i filler ei gammal persienne og montere ett blad frittliggende over løpet ditt for å teste. Men til syvende og sist vil bladet også bli varmt, men litt trekk på standplass hjelper.

 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, bardp skrev:

Strålevarme fra løpet vi du først få om du skyter til det begynner å gløde.

Nei, alle legemer som er varmere enn absolutt 0, sender ut stråling (og ikke har 0 i emissivitet) Er legemet varmere enn omgivelsene, sender det ut netto strålingsvarme. 

 

Men uansett, vil ikke varmestråling bøye lyset som kommer fra blinken, det er det brytningsindeks variasjoner i luften som gjør. Varm luft får lavere tetthet enn kald, da får den både lavere brytningsindeks, og den stiger opp siden den er lettere enn luften rundt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, amatør skrev:

Men uansett, vil ikke varmestråling bøye lyset som kommer fra blinken, det er det brytningsindeks variasjoner i luften som gjør. Varm luft får lavere tetthet enn kald, da får den både lavere brytningsindeks, og den stiger opp siden den er lettere enn luften rundt.


Noen ganger velger man bare å ta en kortverson (les snarvei i valg av ord) tildlig om morgene... Men godt å høre folk har fysikk kunskapene i orden ;) Skal være mer spesifikk neste gang jeg uttaler meg om ting jeg burde kunne til fingerspissene... 🤓

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 11.7.2019 den 9.36, amatør skrev:

Nei, alle legemer som er varmere enn absolutt 0, sender ut stråling (og ikke har 0 i emissivitet) Er legemet varmere enn omgivelsene, sender det ut netto strålingsvarme. 

 

 

Mirage ser jeg stadig rett ut av stuevinduet ved bruk av kikkert vår / sommer når temperaturen stiger. Bor slik til at der er vekselvis land / sjø / land / sjø / land fremover i synsbildet som strekker seg 60km+. Til tider så ille at terrassekikkert  zeiss 18x80 / zeiss 12.20.40x80 blir ubrukelig og zeiss 8x eller zeiss 14x45  blir brukt istedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...