Jump to content

Jaktradio


Premium2006

Recommended Posts

Noen som kan anbefale en billig men ok jaktradio. Har sett litt på ebay og biltema..

 

Tenker en billig sak som funker fint på forholdsvis korte hold. Trenger ikke noe avansert som må programmeres for å fungere. 

 

Må man ha noen form for lisens for å bruke disse radioene lovlig? Kan man kommunisere med alle jaktradioer ( i norge) med billig utstyret fra Biltema eller eBay?

 

Ved kjøp fra ebay, hvilke modeller frekvenser funker i norge?

 

Takker for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Mange bryr seg nok ikke om lisens på jaktradio , nei. Andre frekvensområder er tildelt noen gjennom konsesjon. Det er slik sett ikke tillatt for andre å bruke disse til andre formål. Det foregår selvsagt, men man bør vel være forberedt på at det kan ha konsekvenser om en forstyrrer eller blokkerer lovlig trafikk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det er 6 kanaler som er satt av til jaktbruk? Når jeg kjøper en radio, blir denne meldt inn(som nrk lisens) og så får jeg regninga i posten? Eller må jeg som kjøper melde inn dette selv? 

 

Leser mye bra om biltema radioen, mulig denne dekker mine behov! 

Link to comment
Share on other sites

Man får hva man betaler for, enkelt og greit :-)

Etter uke nummer to i pøsregn og utstyret fortsatt virker som det skal,

så har man funnet en radio med gode mekaniske egenskaper.

Deretter har man de elektroniske egenskapene som støy og konstruksjon (herunder software).

Felles for både mekanisk konstruksjon og elektroniske egenskaper er at de koster penger å utvikle. Dette gjenspeiler seg i prisen på radioen.

 

En må gjerne kjøpe radio etter lommeboka, men da skal man vite at den dyrere radioen likevel vil bli kjøpt inn før eller siden.

 

Jeg har en V-com brukt som nummer to (kjøpt på tilbud hos XXL), den virker helt utmerket og dekker mine behov sånn sett.

Men man kan bli hissig og direkte utilregnelig når hundehalsbånd bryter inn i øret som knepping med mer og mindre tilfeldige mellomrom.

Edited by nof
Software
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...