Jump to content

Nytt medlem, snart jegerprøve, noen spørsmål


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann! 

 

Som brukernavnet tilsier, er jeg ganske grønn på temaet. Jeg tar jegerprøven i august, og prøver å finne ut av hva jeg kan finne på etter det som gir mest moro for penga. Såvidt jeg har forstått det er jakt på rådyr og oppover langt dyrere enn jeg trodde i utgangspunktet. Min opprinnelige plan som jeger var å jakte mye rådyr, også etterhvert elg, men med budsjettet jeg har nå innser jeg at det fort blir litt dyrt. Jeg kommer derfor til å drive mer med småvilt/gås etc, forhåpentligvis med rifle. Jeg kjøper rifle i utgangspunktet da jeg synes det er mest moro å skyte med, men blir vel en hagle etterhvert og. 

 

Hva anbefaler dere å jakte på for en nybegynner som ikke har mange bekjente som driver jakt, ei heller det største budsjettet? Gjerne kom med en liste over ulike dyr man kan jakte på, og hva man kan forvente av kostnader. Har lest meg mye opp på dette, men er ikke blitt helt klok ennå.

Jeg er også på utkikk etter en rifle med et kaliber som kan ta det meste. Har for øyeblikekt siktet meg inn på en Mauser M18 i 308. Leser mye bra om 6,5x55mm, men såvidt jeg har forstått er det litt hipp som happ hva man velger av de to, og at man ofte kan finne 308 ammo billigere (har jeg lest, vet ikke hvorvidt det stemmer)

 

Takk! 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Grønnskollingen skrev:

Jeg er også på utkikk etter en rifle med et kaliber som kan ta det meste. Har for øyeblikekt siktet meg inn på en Mauser M18 i 308. Leser mye bra om 6,5x55mm, men såvidt jeg har forstått er det litt hipp som happ hva man velger av de to, og at man ofte kan finne 308 ammo billigere (har jeg lest, vet ikke hvorvidt det stemmer) 

Jeg er en innbitt 6,5x55-tilhenger og bruker det til det meste, men jeg har også en .30-06 i bakhånd hvis det kreves tyngre tak. Så lenge du ikke insisterer på homogene kuler til storviltjakt blir 6,5x55 og .308W hipp som happ. Og kostnader til treningsammunisjon bør heller ikke være avgjørende, da prisforskjellen mellom nevnte kalibre er marginal.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, erikraude said:

Hvis du fortsatt er noenlunde ung har ihvertfall solemskogen jff, og sikkert de andre også, subsidiert jakt. Mye billig jakt å få på den måten.


Takk for tips, skal sjekke ut. Jeg tar jegerprøven i Oslo Jakt og Fiskerforening, men det nærmeste for meg er Nordsstrand JFF. Når vi først er inne på det, hva anbefaler du av foreninger og skytebaner, sånn utenom Solemskogen JFF? Det er ikke så lett å få inntrykk på nettet av å bare søke. 

 

1 hour ago, Sølvrev said:

Jeg er en innbitt 6,5x55-tilhenger og bruker det til det meste, men jeg har også en .30-06 i bakhånd hvis det kreves tyngre tak. Så lenge du ikke insisterer på homogene kuler til storviltjakt blir 6,5x55 og .308W hipp som happ. Og kostnader til treningsammunisjon bør heller ikke være avgjørende, da prisforskjellen mellom nevnte kalibre er marginal.

 

Skjønner. Hva gjør at du foretrekker 6,5x55 over 308? Virker som om de fleste jegere i Norge sverger til 6,5x55, mens 308 virker langt mer normalt i utlandet. Personlig blir det jo mest småviltjakt i starten, så om 6,5x55 er hakket mer egnet til det, kanskje det passer meg bedre. Det med hva som er lettest å selge videre i bruktmarkedet er jo også marginalt relevant. 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Grønnskollingen skrev:

Virker som om de fleste jegere i Norge sverger til 6,5x55, mens 308 virker langt mer normalt i utlandet.

Varierer veldig fra bygd til bygd, rundt meg er det minst 90% 308win.

 

Om du velger 6,5 eller 308 er det igrunnen ingen som bryr seg med annet enn her inne. Treffer du på rett sted gjør begge jobben og dyret blir like dødt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg digger 6,5x55 fordi det er et veldig trivelig kaliber å skyte med: lite rekyl, relativt flat kulebane og moderat vindavdrift, og etter mine erfaringer (Browning A-bolt) glitrende presisjon uansett hva jeg forer rifla med. Begrensningen ligger i å håndtere kuler tyngre enn 10,1 gram (156 grains) og homogene kobberkuler (9 gram), men som andre allerede har kommentert blir elgen like dau av et 156 grs prosjektil som et tyngre gitt at du treffer der du skal. Nå har jeg som nevnt 2 storviltrifler, men om jeg skulle satset alt på et kort hadde det kanskje blitt en .308W......

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Grønnskollingen skrev:

Når vi først er inne på det, hva anbefaler du av foreninger og skytebaner, sånn utenom Solemskogen JFF? Det er ikke så lett å få inntrykk på nettet av å bare søke.

Jeg kjenner ikke så godt til tilbudet utover sjff. Jeg trives godt der og har ikke sett meg om etter noe annet. Jeg var medlem i Nordstrand jff for omtrent en generasjon sia, men brukte aldri tilbudet der noe særlig, uten at det er noen god grunn til det. Hagleskyting syns jeg er hyggeligere på losby enn på Løvenskiold. Rifle skyter jeg i fjellhallen på kjelsås.  Noe særlig utover det trenger jeg ikke, selv om jeg lenge har hatt ambisjoner om å finne meg en riflebane med litt lenger hold.

 

Hva angår kaliber ville jeg sett hva du fikk en god pris på av rifle i 6,5, 308 eller 30-06. Pris og ytelse er så lik uansett. Dyra dør og det koster omtrent en tier skuddet uansett hva du velger. Om du får en fin rifle i et av de tre billig ville jeg gått for den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for en .308 da jeg skulle kjøpe min første børse. Var litt i samme situasjonen, ønsket én rifle som kunne brukes til det meste av jakt, samt skyting på bane.

Eneste grunnen til at jeg valgte .308 og ikke 6,5x55 var egentlig at det var det jeg ble anbefalt av selgeren :P

Begge deler funker bra, så det er mer smak og behag.

 

Når det gjelder jakt for nybegynnere, så arrangererer både Oslo JFF og mange av de andre NJFF-forbundene intro-jakt, både småvilt og storvilt.

OJFF arrangerer ganske mye forskjellig, både for nybegynnere og andre. De har  skyting på Løvenskiold 3 dager i uken og  arrangerer blant annet elgjaktkurs i høst.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for alle svar hittil! 

 

2 hours ago, erikraude said:

Noe særlig utover det trenger jeg ikke, selv om jeg lenge har hatt ambisjoner om å finne meg en riflebane med litt lenger hold.

 

Hva angår kaliber ville jeg sett hva du fikk en god pris på av rifle i 6,5, 308 eller 30-06. Pris og ytelse er så lik uansett. Dyra dør og det koster omtrent en tier skuddet uansett hva du velger. Om du får en fin rifle i et av de tre billig ville jeg gått for den.

 

Ja, jeg har lyst til å drive litt med langdistanseskyting selv, og har ikke funnet noe av det i Oslo, uten at jeg har lett sånn alt for hardt. Sett det finnes mer av det lenger opp i landet. 

 

Og ja, helt sant det angående kaliber. Bommer du på de vitale områdene er det nok lite forskjell på 6,5, 308 eller 30-06 uansett. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...