Jump to content

Zeiss rail kikkertskinne


Midt-I

Recommended Posts

Som alternativ til ringmontasje fins flere typer kikkertskinner:

  • Zeiss Inner Rail
  • Swarovski SR
  • S&B Convex

 

Noen som kan dele sine erfaringer? Min oppfatning er at slike skinner ikke er så vanlige.

 

Det som blir nevnt som fordeler er:

  • Robust montering
  • Legger ikke press på optikk og mekanikk inni kikkerten, som kan forstyrre bildet eller til og med skade mekanikken
  • Trådkorset blir liggende horisontalt hver gang
  • Ingen merker på kikkerten etter montering av ringer, fordi løsningen ikke har ringer
  • Enklere og raskere montering
  • Mer fleksibel plassering
  • Enklere å justere øyeavstand
  • Penere utseende
  • Mindre sjanse for monteringsfeil

 

Ulemper er:

  • Pris
  • Tilgjengelighet
  • Kompabilitet

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fan av sikter med skinne. 

 

Zeiss patenterte sin skinne, så både Swarovski sin og Schmidt & Bender sin er nok først å fremst designet for å omgå patentet. Nå har patentet gått ut, så nå virker det som om Zeiss sin skinne begynner å ta over som standard, fra gamle utvendig svalehale, som alle brukte. 

 

Leica, Schmidt & Bender, Meopta og Docter, leverer nå med Zeiss kompatibel skinne. 

 

Så vidt jeg vet, er det bare Kahles som bruker Swarovski sin i tillegg til Swarovski

 

 

Link to comment
Share on other sites

...eller Sako, Tikka, Lakelander, osv. Men dette er strengt talt integrerte baser, og ikke en fullverdig skinnemontasje, som jeg mistenker er det @Midt-I etterlyser.

Tar jeg ikke mye feil, så "strammes" disse skinnemontasjene mot kikkerten fra undersida av skinna? I så fall vil vel dette være litt utfordrende med ei låskasse som skinne.

Edited by Jeffery
Skirveleif...
Link to comment
Share on other sites

Akkurat det jeg tenkte, Jeffery. På en måte kutte ut et mellomledd, pluss gitt ultra-lav kikkert = bedre balanse. Men som du sier måtte det nok vært noen skruehull tilgjengelig fra låskassens underside, så kanskje ikke så god idé likevel..

 

På en annen side liker jeg også Blaser sin patent som festes rett på pipen. Der fås jo noen snasne med Zeiss rail.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...