Jump to content

Optikk til salong/backup/mens man venter


smaug

Recommended Posts

Hei,

Venter enda på at Howaen min skal få optikken tilbake fra Jaktfall som er utrolig treg med å returnere saker og ting og også er utrolig dårlig å kommunisere. Sommeren er kort i Finnmark så jeg må ha et eller annet på den sånn at jeg kan bruke rifla. Har tenkt på alt fra bare å kjøpe en rødpunkt siden jeg har litt lyst på det, til å gi F*** og bare kjøpe noe skikkelig fra alle andre enn Jaktfall. Det kjipe er jo at Jaktfall har noen ganske fine modeller som passer Howaen fint og som har de funksjonene jeg er ute etter....men skal nok klare å unngå den sjappa.

 

Nuvel, nå har en annen tanke slått meg og det er at jeg vil trenge optikk til en salongrifle før eller senere(kommer til å kjøpe en salong i nær framtid) så da kan jeg like godt kjøpe noe som primært passer til salongen men fint kan brukes på Howaen i 6.5 Grendel i mellomtiden - men jeg finner liksom ikke noe hos de andre.

Jeg ønsker ikke en svært >50mm hverken på Howaen eller salongen, men jeg ønsker mil klikk og utvendige tårn, 30mm rør(fordi jeg har 30mm montasjer på alle mine børser)og helst en eller annen mil-dot/hash retikkel uten at det er noe must.

Vortex PST'en jeg hadde i 2,5-10x44 var egentlig helt perfekt, så noe tilsvarende den er egentlig det jeg vil ha. Hvis det i tillegg finnes noe med veldig nær fokusgrense hadde det vært suverent så spørsmålet er:

Hva finnes å få tak i? Pris? Mja ikke så utrolig viktig i første omgang men ser for meg at det må finnes noe under 10K i allefall? March har vel noen spennende modeller men synes at det blir for råflott. En Zeiss V4 i 3-12x44 som man kan få montert ASV på kunne gått men da må jeg leve med MOA klikk. Ikke verdens undergang men håper å unngå MOA.

Link to comment
Share on other sites

Synes utvalget er lite i den klassen jeg sikter etter(pun intended), men så langt er det Zeiss V4 4-16x44 og Leupold HD5 2-10x42 som frister mest. Zeissen er nok mindre egnet til en salong tipper jeg på(lang fokusgrense?) men ellers bra. Leupold er snopere og bedre på nærgrense(?), begge med MOA...ser ikke ut som slipper unna det denne gangen.

Ser også(igjen) på SWFA SS med fast 10x men de er vel like vanskelig å få ut av landet som før?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Skyter da 5-6000 skudd innendørs i året men da med diopter. Vi har ikke tilgang på så store innendørshaller at jeg trenger kikkert der.

Jeg skyter i egen lokale helt uorganisert så det er mer pga latskap/bekvemmelighet at jeg ønsker å kunne bruke optikk også innendørs.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, ruger1022 skrev:

Jeg vurderer en Hawke New Frontier til salongen. 9 meters nærgrense og 1/10 mil knepp når det er juletre retrikkel. Men jeg vil ha LR dot, og da blir det 1/4 MOA.. Jeg finner den ikke på lager her i landet,men forhandlerne kan vel skaffe, bla jaktkroken.no

 

 

FRONTIER 30 SF 2.5-15×50

Så ikke dum ut de der men litt for stor til mitt bruk. Store stjernekikkerter har jeg på sauerene :-)

Virker nesten som at 50mm er den nye 40mm som alle hadde før.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, jmosbakk skrev:

Du kan se om du finner Nikon M-Tactical 3-12x42 SF.

Teit navn, men 30mm rør, mil klikk med zero stop og parallaksejustering ned til 50yds.

Skulle selvsagt vært justering ned til 10-15m, men noen-og-40 er bedre enn 100.

Ja den var jaggu ikke enkel å finne :-( Er utrolig mye å få kjøpt som man aldri har hørt om før men som ligger i premium prissjiktet. Kjøper jo ikke en "Delta" til 20K når man kan kjøpe en Swaro, Zeiss eller Kahles til til noen tusen mer.

Ser at flere av de ukjente merkene har noen fine modeller men det er enten bare x24 eller >X50 som taes inn.

Er det noen som har en idè om hva som skjer med Jaktfall om dagen? Har ikke hatt inntrykk av at de har vært så utrolig treg før. Kan jo forstå at ting skjer men...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

IOR Valdada har mange kikkerter hvor parallakse kan stilles ganske kort, f.eks. en 2-16x42 som kan stilles til 7 meter. Tror mil/mil og moa/moa er alternativ på de fleste modellene. De er kanskje litt tunge, og montasjestørrelsene litt ukurante, enten 35 eller 40 mm. Mulig de kommer med Zeisskinne som alternativ snart. 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Det løste seg til slutt. Jaktfall fikk fingeren ut og jeg fikk oppgradert til en gen 2 3-15x44 som jeg har nådd å skyte med en del allerede. Fungerer meget bra så langt og liker virkelig kombinasjonen EBR-2C retikkelet, 3-15 forstørrelse og Grendel. Hele retikkelet er synlig med 15x forstørrelse som er gull, da har man 10 mil å leke seg med der pluss 13,3 mil å ratte(med 20moa Warne skinne). 

20190727_212805.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...