Jump to content

Finn classic 512 12/89


Sveina

Recommended Posts

2 minutes ago, Sveina said:

Hei har nettop kjøpt ei kombi Finn classic 512 i 12/89, 7x57r ,  lurer på om dette er orginalt ? Har aldring hørt om 12/89 på Finn classic før , legger med noen bilder ,  måler 89 mm i kammer 

 

 

9E657AEA-19FC-428F-BDB9-96787736DF5C.jpeg

64A966BD-CD1E-4B38-BD3A-56401CC592BA.jpeg

7033FDD9-994D-4DCD-9D5B-8BBD5E7F9C61.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Finn Classic 512 ble så vidt jeg vet levert (på bestilling?) som o/u hagle med 2x12/89 kammer, så det er vel ikke utenkelig at en slik haglepipe er benyttet på et kombivåpen? Det står jo også stemplet "SUPERMAGNUM" på pipa, hvilket peker i retning av at dette er originalt fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar , viss du ser så står de 3’’ og 1/2 etter , lurte på om dette betyr 3» kammer og 1/2 borring ? Og hvorfor er overflaten inni hagleløpet så «dårlig» ca 23-24mm etter kammeret ? Skal de være sånn ? Takk for svar 

Link to comment
Share on other sites

3" 1/2 betyr 3,5 tomme x 2,54 cm = 89 mm (avrundet). Umulig å si noe om overflaten i løpet uten å ha sett det. Forstår det slik at du har kjøpt et brukt våpen. Mistenker det kan være plastavleiringer etter "koppen" som haglene ligger i, eller blyrester hvis hagla er benyttet med gammeldags ammunisjon (filtforladning). Prøv med en bronsebørste først, eventuelt noe kjemisk rensemiddel beregnet for bly og kruttslam, hvis du ikke får det bort med børsten.

Link to comment
Share on other sites

Aha 👍 synes bare de var rart at ‘’ tegnet ikkje står etter 3 1/2 ‘’ som de gjør på patronpakkene , men i som du ser på bilde  3 ‘’ 1/2 , ,,, men uansett legger med et bilde fra inni løpet , for meg ser de ut som ei brotshing ? Eller ei form for maskinering , merkelig når dette er etter kammeret (89) mm , skal prøve me ei bronsebørste og se , 

08C56B5B-5DFF-4200-B03A-BFF5404575DB.jpeg

081ECEA2-6C36-410E-AA4E-BED53A1982C5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

10 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Det er nok overgangen fra kammer til løp du ser på..

 

Ole

Hei og takk for svar er overganger ca 2 cm lang ? Har aldring sett noe sånn på de andre haglene jeg har 

Link to comment
Share on other sites

Er området/overgangen "grov"/kornete, eller er den glatt? Hvis du eventuelt pusser den tipper jeg den blir glatt..

Her er diagram over typisk haglepipe (dimensjonene er naturligvis litt overdrevet):

main-qimg-b723118cfd6adf60f32c2007db8f0c

Og sammenligning av kort/lang overgang:

ForcingCone-300x148.png

Lengden på overgangen varierer litt på hylselengden, den er ofte mye lengre på Magnum og Supermagnum enn vanlige. Antar det er fordi forladningen med hagl skal ut under vesentlig høyere trykk og trenger en litt lengre overgang ved "komprimering"/forsegling, for å ikke få overtrykk jfr. kortere patroner med svakere og lettere ladninger.

Min 12/76 hadde en litt kortere overgang enn på ditt bilde, men den var også en veldig mørk kort "ring" foran kammeret, slik som på bildene dine.

 

"Forcing cone" kjenner vi jo også til på revolvere :) 

 

Ole

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei , ja stemmer nokså grov ,ser tydlige «ringer» etter brotshingen ,  hvorfor er ikkje denne forcing  cone polert? Som resten av løpet ? Har alle hagler dette ? Jeg har ikkje sett dette på mine CAL 12 baikaler? 👍 veldig nyskjerinng om dette er orginalt , Og om hele løpet ble levert som 89 fra frabrikken , eller om den har blitt modifisert fra en 76 , hva tror dere ? Har prøvd å pusse men de blir ikje blankere , er som sagt «matt» me små «ringer» i 

 

tusen takk for godt utfyllende svar 😚😚 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...